BibTex RIS Kaynak Göster

I.Petro Döneminde Barok Portre Sanatı

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 2, 77 - 90, 01.12.2009

Öz

I. Petro dönemi Rus Kültüründe en ayırt edici dönem olarak bilinir. Rus Sanatında barok dönemi 17. yüzyılın başlangıcı ve on sekizinci yüzyılın sonu arasındaki zaman diliminde etkisini göstermiş olup üç farklı okul adı altında incelenebilir: Moskova Baroğu, I. Petro Baroğu, Yelizaveta Baroğu.  Çağın yeni stili sosyo-ekonomik yaşamda ve estetik değerlerde gerçekleşen değişimler etkisinde gelişmiştir.

Değişik dönemlerde Rusya’da bulunmuş olan çok sayıda yabancı ressamın Rus Barok stiline katkıları olmuştur. Diğer yandan 1. Petro tarafından Avrupa’ya gönderilen ressamlar Avrupa tarzında oldukça önemli çalışmalar yapmışlardır.

Sonuç olarak Rus Barok Stilinin Avrupa sanatından etkilenmiş olmasına karşın ulusal Rus geleneği ve kültürüyle de yakın ilişki içinde olduğu söylenebilir.

Kaynakça

  • ALEKSANDROV, V., İstoriya Russkogo İskusstva, Minsk 2003.
  • İvan Vişnyakov (1699-1791): Louis Caravaque’nin öğrencisi Peterburg’taki Mimarlık
  • Bürosunda çalışmaya başlamış. Yeni inşa edilen Yazlık Sarayın iç dekorasyonunda görev almış.
  • Kiev’deki Andreev kilisesinin duvar resimlerini ve ikonalarını yapmıştır. (G.Uzelli, XVIII.
  • XIX.Yüzyıllarda Rus Resim Sanatı, İstanbul 2002, s.32.
  • A.g.e., s.36. ATASOY, N., 17. - 18. Yüzyıllarda Avrupa Sanatı, İstanbul BIÇKOV, V.V., Russkaya Srednevekovaya Estetika XI - XVII Veka, Moskva 1992. BRUSOVA, V.G. Russkaya Jivopis 17 Veka, Moskva 1984. CÖMERT, B., Mitoloji ve İkonografi, Ankara 1980.
  • EVANGULOVA, O., ‘Turetskaya Seriya’ Jivopistsa İ.Mattarnovi”, Russkoe İskusstvo Pervoy Çetverti XVIII Veka, Moskva 1974, s.158-167.
  • GEORGİEVA, T., İstoriya Russkoy Kulturı, Moskva 1999. GERMANER, S., 18 Yüzyıl Avrupa Resmi Anlatımı Biçimlendiren Etmenler, İstanbul 1996.
  • GORİNOV, M.M. A.A. GORSKİY, İstoriya Rossiy s Drevnosti do Naşih Dney, Moskva 1994. GÜRTUNA, S., Osmanlı Kadın Giysisi, Ankara 1999.
  • İKONNİKOV, A., Tisyaca Let Russkoy Arhitekturi, Moskva 1990. İREPOĞLU, G., “Vanmour ve Levni: Aynanın İki Yüzü”, Lale Devri İstanbuluna İki Özgün Bakış Vanmour ve Levni, İstanbul 2003, s. 28-47.
  • İVANOVA, A. ve diğerleri İstoriya Russkogo İskusstva, İskusstvo X - Pervoy Polovini, XIX Veka, C. 1, Moskva 1991.
  • IVASHEVSKAYA, G., Russıan Painting Portraiture, Leningrad 1991.
  • KALYAZİN, N.V. G.N. KOMELOVA, Russkoe İskusstvo Petrovskoy Epohi, Leningrad 1990.
  • KONİLOV, A.N., Russkaya Kultura IX - XVIII vekov v İssledovaniyah Sovetskih Avtorov, Moskova 1990.
  • NİCOLAAS, S.E., BULL, D., RENDA, G.- İREPOĞLU, G.,Lale Devri’nin Bir Görgü
  • Tanığı Jean-Baptiste Vanmour, İstanbul 2003.
  • LİHAÇEV, D.S., Russkoe İskusstvo ot Drevnosti do Avangarda, Moskva 1992.
  • PETROVA, E.N., Russkoe İskusstvo XV - XX Vekov,Leningrad 1989.
  • PİKULEV, İ.İ., Russkoe İzobrazitelnoe İskustvo, Moskva 1977.
  • POBEDİNSKAYA, A., Russkokoe İskustvo Epohi Barokko, Leningrad
  • PODEBEDOVA, O.N. ve diğerleri., 1000 - Letie Russkoy Hudojestvennoy Kulturı, Moskva, 1988. RENDA, G., “Vanmour ve İstanbul’da Yaşam”, Lale Devri İstanbuluna İki Özgün Bakış Vanmour ve Levni, İstanbul 2003, s.4-27.
  • SMİRNOVA, E.S., Moskovskaya İkona XIV - XVII Vekov,Leningrad 1988. SUMNER, B., Büyük Petro ve Osmanlı İmparatorluğu (Çev. E.B. Özbilen), İstanbul 1993.
  • TİHOMİROV, M., Russkaya Kultura X - XVIII Vekov, Moskva 1968.
  • VORONİHİNA, L. T. MİHAYLOVA, Russkaya Jivopis XVIII Veka, Moskva 1989.
  • VORONİN, N.N.,ve diğerleri İstoriya Russkogo İskusstva, C. I-II, Moskova 1957.
  • ZAİÇKİN, İ.A.- Russkaya İstoriya Populyarnıy Oçerk IX- Seredina XVIIIv., İ.N. POÇKAEV, Moskva 1992.
  • ZOTOV, Aleksey İ., Russkoe İskusstvo Albom, Moskva 1969.

Baroque Art of Portrait in the Period of Petro I

Yıl 2007, Cilt: 16 Sayı: 2, 77 - 90, 01.12.2009

Öz

The reign of Petro I is the most distinctive period of Russian culture. The socalled Baroque period of Russian art covers the early seventeenth and late eighteenth centuries; and can be examined in three different schools as follows: Moscow Baroque, Petro I Baroque, Yelizaveta’s Baroque. The new style of the era developed together with the changes in social and economical life and aesthetic values. A large number of foreign painters who spent varying lengths of time in Russia contributed to the Russian style. On the other hand the painters who were sent to Europe by Petro I had produce remarkable works in the European spirit. In the final analysis it can be stated that although the Russian Baroque is influenced by European art, it is closely related with the narrative tradition and nationalistic characteristic such as optimism

Kaynakça

  • ALEKSANDROV, V., İstoriya Russkogo İskusstva, Minsk 2003.
  • İvan Vişnyakov (1699-1791): Louis Caravaque’nin öğrencisi Peterburg’taki Mimarlık
  • Bürosunda çalışmaya başlamış. Yeni inşa edilen Yazlık Sarayın iç dekorasyonunda görev almış.
  • Kiev’deki Andreev kilisesinin duvar resimlerini ve ikonalarını yapmıştır. (G.Uzelli, XVIII.
  • XIX.Yüzyıllarda Rus Resim Sanatı, İstanbul 2002, s.32.
  • A.g.e., s.36. ATASOY, N., 17. - 18. Yüzyıllarda Avrupa Sanatı, İstanbul BIÇKOV, V.V., Russkaya Srednevekovaya Estetika XI - XVII Veka, Moskva 1992. BRUSOVA, V.G. Russkaya Jivopis 17 Veka, Moskva 1984. CÖMERT, B., Mitoloji ve İkonografi, Ankara 1980.
  • EVANGULOVA, O., ‘Turetskaya Seriya’ Jivopistsa İ.Mattarnovi”, Russkoe İskusstvo Pervoy Çetverti XVIII Veka, Moskva 1974, s.158-167.
  • GEORGİEVA, T., İstoriya Russkoy Kulturı, Moskva 1999. GERMANER, S., 18 Yüzyıl Avrupa Resmi Anlatımı Biçimlendiren Etmenler, İstanbul 1996.
  • GORİNOV, M.M. A.A. GORSKİY, İstoriya Rossiy s Drevnosti do Naşih Dney, Moskva 1994. GÜRTUNA, S., Osmanlı Kadın Giysisi, Ankara 1999.
  • İKONNİKOV, A., Tisyaca Let Russkoy Arhitekturi, Moskva 1990. İREPOĞLU, G., “Vanmour ve Levni: Aynanın İki Yüzü”, Lale Devri İstanbuluna İki Özgün Bakış Vanmour ve Levni, İstanbul 2003, s. 28-47.
  • İVANOVA, A. ve diğerleri İstoriya Russkogo İskusstva, İskusstvo X - Pervoy Polovini, XIX Veka, C. 1, Moskva 1991.
  • IVASHEVSKAYA, G., Russıan Painting Portraiture, Leningrad 1991.
  • KALYAZİN, N.V. G.N. KOMELOVA, Russkoe İskusstvo Petrovskoy Epohi, Leningrad 1990.
  • KONİLOV, A.N., Russkaya Kultura IX - XVIII vekov v İssledovaniyah Sovetskih Avtorov, Moskova 1990.
  • NİCOLAAS, S.E., BULL, D., RENDA, G.- İREPOĞLU, G.,Lale Devri’nin Bir Görgü
  • Tanığı Jean-Baptiste Vanmour, İstanbul 2003.
  • LİHAÇEV, D.S., Russkoe İskusstvo ot Drevnosti do Avangarda, Moskva 1992.
  • PETROVA, E.N., Russkoe İskusstvo XV - XX Vekov,Leningrad 1989.
  • PİKULEV, İ.İ., Russkoe İzobrazitelnoe İskustvo, Moskva 1977.
  • POBEDİNSKAYA, A., Russkokoe İskustvo Epohi Barokko, Leningrad
  • PODEBEDOVA, O.N. ve diğerleri., 1000 - Letie Russkoy Hudojestvennoy Kulturı, Moskva, 1988. RENDA, G., “Vanmour ve İstanbul’da Yaşam”, Lale Devri İstanbuluna İki Özgün Bakış Vanmour ve Levni, İstanbul 2003, s.4-27.
  • SMİRNOVA, E.S., Moskovskaya İkona XIV - XVII Vekov,Leningrad 1988. SUMNER, B., Büyük Petro ve Osmanlı İmparatorluğu (Çev. E.B. Özbilen), İstanbul 1993.
  • TİHOMİROV, M., Russkaya Kultura X - XVIII Vekov, Moskva 1968.
  • VORONİHİNA, L. T. MİHAYLOVA, Russkaya Jivopis XVIII Veka, Moskva 1989.
  • VORONİN, N.N.,ve diğerleri İstoriya Russkogo İskusstva, C. I-II, Moskova 1957.
  • ZAİÇKİN, İ.A.- Russkaya İstoriya Populyarnıy Oçerk IX- Seredina XVIIIv., İ.N. POÇKAEV, Moskva 1992.
  • ZOTOV, Aleksey İ., Russkoe İskusstvo Albom, Moskva 1969.
Toplam 27 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm ARAŞTIRMA
Yazarlar

Gönül Uzelli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2007 Cilt: 16 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Uzelli, G. (2009). I.Petro Döneminde Barok Portre Sanatı. Sanat Tarihi Dergisi, 16(2), 77-90.