Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Yer Kabuğunun Gizemi Ünitesinin Öğretiminde STEM Temelli Yaklaşımın Öğrencilerin Problem Çözme Becerisi ve Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 64 - 78, 12.06.2018

Öz










Bu
çalışmanın amacı fen bilimleri ders içeriği ile bütünleştirilmiş STEM temelli
etkinliklerden faydalanılarak öğrencilerin problem çözme becerilerinde ve yer
kabuğunun gizemi ünitesi hakkındaki akademik başarılarında oluşabilecek
değişiklikleri tespit etmektir. Yarı deneysel desen kullanılarak
gerçekleştirilen çalışmaya 58 beşinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Süreç
boyunca her iki grupta da bulunan öğrenciler fen bilimleri dersi öğretim
programına göre eğitimlerine devam etmişlerdir. Müdahale grubunda bulunan
öğrenciler buna ek olarak STEM temelli etkinliklere katılmışlardır. Uygulama
toplamda altı hafta sürmüştür. Veriler Problem Çözme Envanteri ve Yer Kabuğunun
Gizemi Başarı Testi ile toplanmıştır ve veri toplama araçları ön-test ve-son
test olarak uygulanmıştır. Verilerin analiz edilmesinde SPSS 22.0 paket programı
kullanılmıştır. Müdahale grubu ile karşılaştırma grubundaki öğrencilerin
problem çözme becerileri arasında anlamlı bir farklılık bulunmuştur (t (56)=
-3,36, p=,002). Ayrıca müdahale grubu ile karşılaştırma grubunun yer kabuğunun
gizemi ünitesi hakkındaki akademik başarılar arasında da anlamlı bir farklılık
bulunmuştur (t (56)= 3,02, p=,004). Çalışma sonucunda STEM temelli
etkinliklerin öğrencilerin akademik başarılarını ve problem çözme becerilerini
olumlu yönde etkileyebileceği ortaya çıkmıştır.

Kaynakça

  • AAAS. (1990). American Association for the Advancement of Science, Science for All Americans, New York: Oxford University Pres.
  • Abd-El-Khalick, F. (2012). Examining the sources for our understandings about science: Enduring conflations and critical issues in research on nature of science in science education. International Journal of Science Education, 34(3), 353-374.
  • Akerson, V. L., Morrison, J. A., & McDuffie, A. R. (2006). One course is not enough: Preservice elementary teachers' retention of improved views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 43(2), 194-213.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu. İstanbul: Scala Basım.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygun, S., & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının fetemm farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32(4), 794-816.
  • Banks, F., & Barlex, D. (2014). Teaching STEM in the secondary school: Helping teachers meet the challenge. New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, S. (2014). Ortaokul fen bilimleri dersindeki asitler ve bazlar konusunda fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ile öğretim tasarımı hazırlanmasına yönelik bir çalışma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Collette, A. T. ve Chiappetta, E. L. (1987). Science Instruction in The Middle and Secondary Schools. Ohio: Merill Publishing Company.
  • Gökbayrak, S., & Karışan, D. (2017). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin FeTeMM Temelli Etkinlikler Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG) 3(1), 25-40.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
  • Hung, C. M., Hwang, G. J., & Huang, I. (2012). A Project-based Digital Storytelling Approach for Improving Students' Learning Motivation, Problem-Solving Competence and Learning Achievement. Educational Technology & Society, 15(4), 368-379.
  • Lonning, R. A., & DeFranco, T. C. (1997). Integration of science and mathematics: A theoretical model. School science and mathematics, 97(4), 212-215.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Bakanlığı, (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Bakanlığı, (2017). Fen bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., & Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. Engineering in precollege settings: Research into practice, 35-60.
  • National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington: National Academies Press.
  • National Research Center (NRC) (1996). National Research Council, National Science Education Standards, Washington, DC: National Academic Press
  • Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science education, 87(2), 224-240.
  • Öner, A. T., & Capraro, R. M. (2016). Is STEM Academy Designation Synonymous with Higher Student Achievement? Egitim ve Bilim, 41(185).
  • Özcan, H. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen İçeriği İle İlişkilendirilmiş Bilimin Doğası Konusundaki Pedagojik Alan Bilgilerinin Gelişimi. Yayınlanmış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sağır, Ş. U., & Kılıç, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilimin doğasını anlama düzeylerine bilimsel tartışma odaklı öğretimin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 308-318.
  • Sanders, M. E. (1999). Technology education in the middle level school: Its role and purpose. NASSP Bulletin, 83(608), 34-44.
  • Smith, J., & Karr-Kidwell, P. J. (2000). The Interdisciplinary Curriculum: A Literary Review and a Manual for Administrators and Teachers. Erişim tarihi: 12.12.2017 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443172.pdf
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi. 5(1) 62-86.
  • Şahin, A., Ayar, M. C., & Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 297-322.
  • Şahin, N., Şahin, N. H., and Heppner, P. P. (1993) "The psychometric properties of the Problem Solving Inventory". Cognitive Therapy and Research, 17 (4), 379-396.
  • Weld, L. (2004). The Game of Science Education. Boston: Pearson Education.
  • William R., Shadish, Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. New York: Wadsworth Cengage learning.
  • Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.

Examining the effect of STEM-Based Approach on the Problem Solving Ability and Academic Success of Students in Teaching the Enigma of the Earth’s Crust Unit of the 5th Grade Life Sciences Course

Yıl 2018, Cilt: 1 Sayı: 1, 64 - 78, 12.06.2018

Öz










The aim of this study
is to identify changes in students' problem-solving abilities and academic
achievements about the groundmass's mystery unit, using STEM-based activities
integrated with science content. A semi-experimental design was used in the
study and a total of 58 fifth grade students participated. During the process,
the students in both groups continued their education according to the science
curriculum, but the students in the intervention group also participated in
STEM-based activities. The intervention lasted six weeks in total. The data
were collected by the Problem-Solving Inventory and the Mystery of the of Earth
Crust Test, and the data collection tools were applied as pre-test and
post-test. SPSS 22.0 program was used in analyzing the data. A statistically
significant difference was found between the intervention group and the
comparison group about students problem-solving skills (t (56)=
-3,36, p=,002). There was also a significant difference between the
intervention the comparison group's academic achievement of mystery of the
earth's crust unit (t (56)= 3,02, p=,004). As a result of the study,
STEM-based activities have been shown to positively influence students'
academic achievement and problem-solving skills. 

Kaynakça

  • AAAS. (1990). American Association for the Advancement of Science, Science for All Americans, New York: Oxford University Pres.
  • Abd-El-Khalick, F. (2012). Examining the sources for our understandings about science: Enduring conflations and critical issues in research on nature of science in science education. International Journal of Science Education, 34(3), 353-374.
  • Akerson, V. L., Morrison, J. A., & McDuffie, A. R. (2006). One course is not enough: Preservice elementary teachers' retention of improved views of nature of science. Journal of Research in Science Teaching, 43(2), 194-213.
  • Akgündüz, D., Aydeniz, M., Çakmakçı, G., Çavaş, B., Çorlu, M. S., Öner, T., & Özdemir, S. (2015). STEM Eğitimi Türkiye Raporu. İstanbul: Scala Basım.
  • Aslan-Tutak, F., Akaygun, S., & Tezsezen, S. (2017). İşbirlikli FeTeMM (Fen, Teknoloji, Mühendislik, Matematik) eğitimi uygulaması: kimya ve matematik öğretmen adaylarının fetemm farkındalıklarının incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 32(4), 794-816.
  • Banks, F., & Barlex, D. (2014). Teaching STEM in the secondary school: Helping teachers meet the challenge. New York: Routledge.
  • Büyüköztürk, Ş. (2011). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Ceylan, S. (2014). Ortaokul fen bilimleri dersindeki asitler ve bazlar konusunda fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ile öğretim tasarımı hazırlanmasına yönelik bir çalışma. Yayımlanmış yüksek lisans tezi, Uludağ Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Collette, A. T. ve Chiappetta, E. L. (1987). Science Instruction in The Middle and Secondary Schools. Ohio: Merill Publishing Company.
  • Gökbayrak, S., & Karışan, D. (2017). Altıncı Sınıf Öğrencilerinin FeTeMM Temelli Etkinlikler Hakkındaki Görüşlerinin İncelenmesi. Alan Eğitimi Araştırmaları Dergisi (ALEG) 3(1), 25-40.
  • Heppner, P. P., & Petersen, C. H. (1982). The development and implications of a personal problem-solving inventory. Journal of counseling psychology, 29(1), 66.
  • Hung, C. M., Hwang, G. J., & Huang, I. (2012). A Project-based Digital Storytelling Approach for Improving Students' Learning Motivation, Problem-Solving Competence and Learning Achievement. Educational Technology & Society, 15(4), 368-379.
  • Lonning, R. A., & DeFranco, T. C. (1997). Integration of science and mathematics: A theoretical model. School science and mathematics, 97(4), 212-215.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Bakanlığı, (2005). İlköğretim fen ve teknoloji dersi öğretim programı ve kılavuzu, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Başkanlığı (2013). İlköğretim Kurumları Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Talim Terbiye Kurulu Bakanlığı, (2017). Fen bilimleri Dersi Öğretim Programı, Ankara: Devlet Kitapları Müdürlüğü.
  • Moore, T. J., Stohlmann, M. S., Wang, H. H., Tank, K. M., Glancy, A. W., & Roehrig, G. H. (2014). Implementation and integration of engineering in K-12 STEM education. Engineering in precollege settings: Research into practice, 35-60.
  • National Research Council. (2012). A framework for K-12 science education: Practices, crosscutting concepts, and core ideas. Washington: National Academies Press.
  • National Research Center (NRC) (1996). National Research Council, National Science Education Standards, Washington, DC: National Academic Press
  • Norris, S. P., & Phillips, L. M. (2003). How literacy in its fundamental sense is central to scientific literacy. Science education, 87(2), 224-240.
  • Öner, A. T., & Capraro, R. M. (2016). Is STEM Academy Designation Synonymous with Higher Student Achievement? Egitim ve Bilim, 41(185).
  • Özcan, H. (2013). Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Fen İçeriği İle İlişkilendirilmiş Bilimin Doğası Konusundaki Pedagojik Alan Bilgilerinin Gelişimi. Yayınlanmış doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara.
  • Sağır, Ş. U., & Kılıç, Z. (2013). İlköğretim öğrencilerinin bilimin doğasını anlama düzeylerine bilimsel tartışma odaklı öğretimin etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 44(44), 308-318.
  • Sanders, M. E. (1999). Technology education in the middle level school: Its role and purpose. NASSP Bulletin, 83(608), 34-44.
  • Smith, J., & Karr-Kidwell, P. J. (2000). The Interdisciplinary Curriculum: A Literary Review and a Manual for Administrators and Teachers. Erişim tarihi: 12.12.2017 https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED443172.pdf
  • Sontay, G., & Karamustafaoğlu, S. 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi “Yer Kabuğunun Gizemi” Ünitesine Yönelik Başarı Testi Geliştirme. Fen Bilimleri Öğretim Dergisi. 5(1) 62-86.
  • Şahin, A., Ayar, M. C., & Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory & Practice, 14(1), 297-322.
  • Şahin, N., Şahin, N. H., and Heppner, P. P. (1993) "The psychometric properties of the Problem Solving Inventory". Cognitive Therapy and Research, 17 (4), 379-396.
  • Weld, L. (2004). The Game of Science Education. Boston: Pearson Education.
  • William R., Shadish, Cook, T. D., & Campbell, D. T. (2002). Experimental and quasi-experimental designs for generalized causal inference. New York: Wadsworth Cengage learning.
  • Yamak, H., Bulut, N., & Dündar, S. (2014). 5. Sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
Toplam 31 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kayahan İnce

Muhammet Emin Mısır

Mehmet Ali Küpeli Bu kişi benim

Asuman Fırat Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Haziran 2018
Gönderilme Tarihi 27 Mayıs 2018
Kabul Tarihi 29 Mayıs 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA İnce, K., Mısır, M. E., Küpeli, M. A., Fırat, A. (2018). 5. Sınıf Fen Bilimleri Dersi Yer Kabuğunun Gizemi Ünitesinin Öğretiminde STEM Temelli Yaklaşımın Öğrencilerin Problem Çözme Becerisi ve Akademik Başarısına Etkisinin İncelenmesi. Journal of STEAM Education, 1(1), 64-78.

Bu dergide yer alan içerikler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

30516