Öğretim Uygulaması
BibTex RIS Kaynak Göster

Stem Eğitimi ve Entegrasyon Örneği: Stem Kulübünden Stem Okuluna Etwinning Projesi

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 101 - 117, 30.07.2021

Öz

İlkokulların Stem eğitim yaklaşımına karşı olan tutumları incelenmiştir. Stem eğitim yaklaşımını müfredata entegre etmek için “Stem kulübünden stem okuluna” eTwinning projesi oluşturulmuştur. Projemizin amacı proje ortağımız öğretmenlerle müfredata entegre uygun planlar oluşturmaktır. Araş¬tırmanın çalışma grubunu projede yer alan 3. ve 4. Sınıfa giden 215 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Faber vd. (2013) tarafından geliştirilen, Özyurt vd. tarafından (2018) Türkçeye uyarlanan 37 madde alt boyutlardan oluşan STEM İlkokul tutum ölçeğiyle toplanmıştır. SPSS 21 Programıyla analiz edilmiştir. Ölçeğin güvenirlilik puanı .95 olarak bulunmuştur.
Araştırma bulgularında öğrencilerin stem eğitimine tutumları iyi düzeyde bulunmuştur. Bilim merkezine giden öğrencilerin matematik dersi tutumlarının anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada bulunan bulgulara göre ilkokul öğrencilerinden bilim merkezine giden, ders dışında deney yapan, derste akıllı tahta kullanan öğrenciler ile STEM arasında anlamlı bir fark gösterdiği saptanmıştır. Derste deney yapan, derste laboratuvar kullanan, derste tablet kullanan, proje ödevlerine ilgi duyan, proje yarışmalarına katılan ve bir uzmandan stem konularında bilgi alan ilkokul öğrenciler STEM arasında anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır. STEM’in alt boyutları olan fen, teknoloji, mühendislik ve matematik ile STEM arasında korelasyon bulunmuştur.

Kaynakça

  • Abanoz T. (2020). Stem Yaklaşımına Uygun Fen Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2006). Bilim merkezlerinin ilköğretim öğrencilerinin fene karşı ilgi düzeylerinin değişmesine ve akademik başarılarına etkisi: Enerji parkı. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 95-114.
  • Bybee, R. W. (2009). The BSCS 5E instructional model and 21st century skills. Colorado Springs, CO: BSCS.
  • Damar, A., Durmaz, C. ve Önder, İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fetemm uygulamalarına yönelik tutumları ve bu uygulamalara ilişkin görüşleri. Journal of Multidisciplinary Studiesin Education, 1(1), 47- 65.
  • Demiral S. (2007). Özacar Helvacı D. (2018). Interdisciplinary stem education: Exploring technology and engineering integration in mathematics and science classes (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güneş, M. H., Şener, N., Topal-Germi, N. & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Keskin E., Karagölge Z., ve Ceyhun İlhami (2019). Bilim Şenliklerinin Öğrencilerin Fen Dersleri ve Proje Ödevlerine Yönelik Tutumlarına Etkisinin Belirlenmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi 6(3), 1-10.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için Fen Teknoloji Mühendislik Matematik- FeTeMM Modeli (STEM) ile Eğitim. Erişim adresi: http://tbae.bilgem.tubitak.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2016). STEM Eğitimi Raporu. 20 Temmuz 2020 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/www/meb-yegitek-genel-mudurlugu-stem-fen-teknoloji-muhendislik-matematik-egitim-raporu-hazirladi/icerik/719 adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2019). Kazanım Merkezli Stem Uygulamaları. 22 Temmuz 2020 tarihinde http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_01/29164143_STEM_KitapYk.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ostler, E., (2012). 21st century STEM education: a tactical model for long-range success. International Journal of Applied Science and Technology, 2(1), 28-33.
  • Özacar Helvacı D. (2018). Interdisciplinary stem education: Exploring technology and engineering integration in mathematics and science classes (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk D. (2020). İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Stem Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Özyurt M., Kuşdemir Kayıran B. ve Başaran M. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Stem' E İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 65-82.
  • Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory ve Practice, 14(1), 297-322.
  • Roberts, A. (2012). 4 1, A Justification For STEM Education. Technology And Engineering Teacher.http://www.iteaconnect.org/mbrsonly/Library/TTT/TTTe/04-12roberts.pdf (Erişim tarihi: 27 Mayıs 2020).
  • White, D.W. (2014). What Is STEM education and why ıs ıt ımportant?. Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9. Yıldırım B. (2016). 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersine Entegre Edilmiş Fen Teknoloji Mühendislik Matematik (Stem) Uygulamaları Ve Tam Öğrenmenin Etkilerinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım B. ve Selvi M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin STEM Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 47-54.
  • Yıldırım B. ve Altun Y. (2015). STEM Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi 2(2),28-40.

Determining the Students' Attitudes Towards STEM: E-Twinning Project from STEM Club to STEM School

Yıl 2021, Cilt: 4 Sayı: 2, 101 - 117, 30.07.2021

Öz

In the study, the attitudes of primary schools towards STEM education approach were examined. The eTwinning project “From STEM club to STEM school” was created to integrate the STEM education approach into the program. The aim of our project is to create appropriate plans that are integrated with the project partner teachers. A questionnaire was used in the study. 215 students in 3rd and 4th grade in the project constitute the working group of the research. The data in the study were collected with the STEM Primary School Attitude Scale, which was developed by Faber, Wiebe, Corn, Townsend, and Collins (2013) and adapted to Turkish by Özyurt, Kuşdemir, and Başaran (2018), consisting of 37 item sub-dimensions. It was analyzed with the SPSS 21 Program. The reliability score of the scale was found to be .95.
In the study, it was found that students' attitudes towards STEM education were at a good level. It was determined that the mathematics lesson attitudes of the students attending the science center differ significantly. According to the findings of the study, it was determined that there was a significant difference between STEM and primary school students who went to the science center, made experiments outside the classroom, and used smart boards in the classroom. It was determined that there was no significant difference between the STEM students who experimented in the class, used the laboratory in the lesson, were interested in project assignments, participated in project competitions, and received information about STEM from an expert. A correlation was found between STEM sub-dimensions of science, technology, engineering and mathematics.

Kaynakça

  • Abanoz T. (2020). Stem Yaklaşımına Uygun Fen Etkinliklerinin Okul Öncesi Dönem Çocuklarının Bilimsel Süreç Becerilerine Etkisinin İncelenmesi, (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bozdoğan, A. E. ve Yalçın, N. (2006). Bilim merkezlerinin ilköğretim öğrencilerinin fene karşı ilgi düzeylerinin değişmesine ve akademik başarılarına etkisi: Enerji parkı. Ege Eğitim Dergisi, 7(2), 95-114.
  • Bybee, R. W. (2009). The BSCS 5E instructional model and 21st century skills. Colorado Springs, CO: BSCS.
  • Damar, A., Durmaz, C. ve Önder, İ. (2018). Ortaokul öğrencilerinin fetemm uygulamalarına yönelik tutumları ve bu uygulamalara ilişkin görüşleri. Journal of Multidisciplinary Studiesin Education, 1(1), 47- 65.
  • Demiral S. (2007). Özacar Helvacı D. (2018). Interdisciplinary stem education: Exploring technology and engineering integration in mathematics and science classes (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Güneş, M. H., Şener, N., Topal-Germi, N. & Can, N. (2013). Fen ve teknoloji dersinde laboratuvar kullanımına yönelik öğretmen ve öğrenci değerlendirmeleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 20, 1-11.
  • Keskin E., Karagölge Z., ve Ceyhun İlhami (2019). Bilim Şenliklerinin Öğrencilerin Fen Dersleri ve Proje Ödevlerine Yönelik Tutumlarına Etkisinin Belirlenmesi. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi 6(3), 1-10.
  • Kılıç, B. ve Ertekin, Ö. (2017). MEB için Fen Teknoloji Mühendislik Matematik- FeTeMM Modeli (STEM) ile Eğitim. Erişim adresi: http://tbae.bilgem.tubitak.gov.tr/
  • Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2016). STEM Eğitimi Raporu. 20 Temmuz 2020 tarihinde http://yegitek.meb.gov.tr/www/meb-yegitek-genel-mudurlugu-stem-fen-teknoloji-muhendislik-matematik-egitim-raporu-hazirladi/icerik/719 adresinden erişilmiştir.
  • Milli Eğitim Bakanlığı Yenilik ve Eğitim Teknolojileri Genel Müdürlüğü (MEB YEĞİTEK GM) (2019). Kazanım Merkezli Stem Uygulamaları. 22 Temmuz 2020 tarihinde http://ookgm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2019_01/29164143_STEM_KitapYk.pdf adresinden erişilmiştir.
  • Ostler, E., (2012). 21st century STEM education: a tactical model for long-range success. International Journal of Applied Science and Technology, 2(1), 28-33.
  • Özacar Helvacı D. (2018). Interdisciplinary stem education: Exploring technology and engineering integration in mathematics and science classes (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Yıldız Teknik Üniversitesi, Fen Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Öztürk D. (2020). İlkokul 4. Sınıf Fen Bilimleri Dersinde Stem Etkinliklerinin Akademik Başarıya Etkisi (Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Ordu Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ordu.
  • Özyurt M., Kuşdemir Kayıran B. ve Başaran M. (2018). İlkokul Öğrencilerinin Stem' E İlişkin Tutumlarının Çeşitli Değişkenler Açısından İncelenmesi. Turkish Studies, 13(4), 65-82.
  • Şahin, A., Ayar, M. C. ve Adıgüzel, T. (2014). Fen, teknoloji, mühendislik ve matematik içerikli okul sonrası etkinlikler ve öğrenciler üzerindeki etkileri. Educational Sciences: Theory ve Practice, 14(1), 297-322.
  • Roberts, A. (2012). 4 1, A Justification For STEM Education. Technology And Engineering Teacher.http://www.iteaconnect.org/mbrsonly/Library/TTT/TTTe/04-12roberts.pdf (Erişim tarihi: 27 Mayıs 2020).
  • White, D.W. (2014). What Is STEM education and why ıs ıt ımportant?. Florida Association of Teacher Educators Journal, 1(14), 1-9. Yıldırım B. (2016). 7. Sınıf Fen Bilimleri Dersine Entegre Edilmiş Fen Teknoloji Mühendislik Matematik (Stem) Uygulamaları Ve Tam Öğrenmenin Etkilerinin İncelenmesi (Yayınlanmamış Doktora Tezi). Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yıldırım B. ve Selvi M. (2018). Ortaokul Öğrencilerinin STEM Uygulamalarına Yönelik Görüşlerinin İncelenmesi, Anemon Muş Alparslan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(18), 47-54.
  • Yıldırım B. ve Altun Y. (2015). STEM Eğitim ve Mühendislik Uygulamalarının Fen Bilgisi Laboratuar Dersindeki Etkilerinin İncelenmesi. El-Cezerî Fen ve Mühendislik Dergisi 2(2),28-40.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cem Moran 0000-0001-8267-3193

Candan Kilbul 0000-0003-0554-9708

Gizem Moran 0000-0002-6393-6258

Yayımlanma Tarihi 30 Temmuz 2021
Gönderilme Tarihi 27 Aralık 2020
Kabul Tarihi 16 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2021 Cilt: 4 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Moran, C., Kilbul, C., & Moran, G. (2021). Determining the Students’ Attitudes Towards STEM: E-Twinning Project from STEM Club to STEM School. Journal of STEAM Education, 4(2), 101-117.

Bu dergide yer alan içerikler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

30516