İlkokulların Stem eğitim yaklaşımına karşı olan tutumları incelenmiştir. Stem eğitim yaklaşımını müfredata entegre etmek için “Stem kulübünden stem okuluna” eTwinning projesi oluşturulmuştur. Projemizin amacı proje ortağımız öğretmenlerle müfredata entegre uygun planlar oluşturmaktır. Araş¬tırmanın çalışma grubunu projede yer alan 3. ve 4. Sınıfa giden 215 öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmada veriler Faber vd. (2013) tarafından geliştirilen, Özyurt vd. tarafından (2018) Türkçeye uyarlanan 37 madde alt boyutlardan oluşan STEM İlkokul tutum ölçeğiyle toplanmıştır. SPSS 21 Programıyla analiz edilmiştir. Ölçeğin güvenirlilik puanı .95 olarak bulunmuştur.
Araştırma bulgularında öğrencilerin stem eğitimine tutumları iyi düzeyde bulunmuştur. Bilim merkezine giden öğrencilerin matematik dersi tutumlarının anlamlı farklılık gösterdiği saptanmıştır. Araştırmada bulunan bulgulara göre ilkokul öğrencilerinden bilim merkezine giden, ders dışında deney yapan, derste akıllı tahta kullanan öğrenciler ile STEM arasında anlamlı bir fark gösterdiği saptanmıştır. Derste deney yapan, derste laboratuvar kullanan, derste tablet kullanan, proje ödevlerine ilgi duyan, proje yarışmalarına katılan ve bir uzmandan stem konularında bilgi alan ilkokul öğrenciler STEM arasında anlamlı bir fark göstermediği saptanmıştır. STEM’in alt boyutları olan fen, teknoloji, mühendislik ve matematik ile STEM arasında korelasyon bulunmuştur.
In the study, the attitudes of primary schools towards STEM education approach were examined. The eTwinning project “From STEM club to STEM school” was created to integrate the STEM education approach into the program. The aim of our project is to create appropriate plans that are integrated with the project partner teachers. A questionnaire was used in the study. 215 students in 3rd and 4th grade in the project constitute the working group of the research. The data in the study were collected with the STEM Primary School Attitude Scale, which was developed by Faber, Wiebe, Corn, Townsend, and Collins (2013) and adapted to Turkish by Özyurt, Kuşdemir, and Başaran (2018), consisting of 37 item sub-dimensions. It was analyzed with the SPSS 21 Program. The reliability score of the scale was found to be .95.
In the study, it was found that students' attitudes towards STEM education were at a good level. It was determined that the mathematics lesson attitudes of the students attending the science center differ significantly. According to the findings of the study, it was determined that there was a significant difference between STEM and primary school students who went to the science center, made experiments outside the classroom, and used smart boards in the classroom. It was determined that there was no significant difference between the STEM students who experimented in the class, used the laboratory in the lesson, were interested in project assignments, participated in project competitions, and received information about STEM from an expert. A correlation was found between STEM sub-dimensions of science, technology, engineering and mathematics.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Studies on Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | July 30, 2021 |
Submission Date | December 27, 2020 |
Acceptance Date | March 16, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 4 Issue: 2 |
The content in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License