Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

5E MODELLİ STEM EĞİTİMİNİN ORTAOKUL 6.SINIF ÖĞRENCİLERİNİN FEN BİLİMLERİ AKADEMİK BAŞARILARINA ETKİSİ

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 55 - 67, 31.01.2022

Öz

Bu araştırma da 6.sınıf öğrencilerinin “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi “Destek Ve Hareket” konusunda 5E modelli STEM uygulamalarıyla anlatılan fen bilimleri dersinin 6. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları üzerine etkisi ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında bir devlet okulunun 6.sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma deseni olarak ise yarı deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama ön test, son test ve hatırlama testiyle 5 hafta süresince uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen güvenirlik katsayısı 0.89 olan “Vücudumuzdaki Sistemler Başarı Testi” kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilip bağımsız örneklem t-testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, 5E modelli STEM eğitimi uygulamaları ile işlenen fen bilimleri dersinin akademik başarılarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. 5E modelli STEM eğitimi ile fen bilimleri dersi işlenen gruba yapılan hatırlama testi ile son test arasında da geleneksel öğretim yöntemiyle fen bilimleri dersi işlenen gruba göre anlamlı bir fark oluşmuştur. 5E modelli STEM eğitimi uygulamalarının fen bilimleri dersinde başarıyı ve kalıcılığı arttırmada oldukça etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Başkurt, P. (2009). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin basit malzemelerle yapılan fen aktiviteleri ile öğretilmesini başarıya, kalıcılığa ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bulduk, S. (2003). Psikolojide deneysel araştırma yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ceylan, S. (2014). Ortaokul fen bilimleri dersindeki asitler ve bazlar konusunda fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ile öğretim tasarımı hazırlanmasına yönelik bir çalışma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Ceylan, S. ve Özdilek, Z. (2015). Improving a sample lesson plan for secondary science courses within the STEM Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 223-228.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. (2008). Kuramsan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çorlu, M. S. (2013). Insights into STEM education praxis: An assessment scheme for course syllabi. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 1-9.
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz? Yaşadıkça Eğitim, Sayı 83-84 (Temmuz-Eylül/Ekim-Aralık), 38-40.
  • Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitimi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürdal,A. (1992). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,8, 185-189 Kaptan, F.(1999). Fen Bilgisi Öğretimi, İstanbul: MEB Yayınlar
  • Martin, R., Sexton, C., Wagner, K. and Gerlovich, J.(1998). Science for All Children: “Methods for Constructing Understanding”. Massachusetts: Allyn and Bacon Company.
  • Pekbay, C. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Tez No: 454935
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yasak, M.T (2017). Tasarım Temelli Fen Eğitiminde, Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Uygulamaları: Basınç Konusu Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sivas.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.

The Effect of 5E Model STEM Education on the Science Academic Achievement of Secondary School 6th Grade Students

Yıl 2022, Cilt: 5 Sayı: 1, 55 - 67, 31.01.2022

Öz

Bu araştırma da 6.sınıf öğrencilerinin “Vücudumuzdaki Sistemler” ünitesi “Destek Ve Hareket” konusunda 5E modelli STEM uygulamalarıyla anlatılan fen bilimleri dersinin 6. Sınıf öğrencilerinin akademik başarıları üzerine etkisi ortaya çıkarılması amaçlanmıştır.
Araştırma 2018-2019 eğitim-öğretim yılında bir devlet okulunun 6.sınıf öğrencileriyle gerçekleştirilmiştir. Araştırma deseni olarak ise yarı deneysel desen kullanılmıştır. Uygulama ön test, son test ve hatırlama testiyle 5 hafta süresince uygulanmıştır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen güvenirlik katsayısı 0.89 olan “Vücudumuzdaki Sistemler Başarı Testi” kullanılmıştır. Veriler SPSS paket programı ile analiz edilip bağımsız ve bağımlı örneklem t-testi kullanılmıştır.
Araştırma sonucunda, 5E modelli STEM eğitimi uygulamaları ile işlenen fen bilimleri dersinin akademik başarılarının anlamlı düzeyde yüksek olduğu görülmüştür. 5E modelli STEM eğitimi ile fen bilimleri dersi işlenen gruba yapılan hatırlama testi ile son test arasında da geleneksel öğretim yöntemiyle fen bilimleri dersi işlenen gruba göre anlamlı bir fark oluşmuştur. 5E modelli STEM eğitimi uygulamalarının fen bilimleri dersinde başarıyı ve kalıcılığı arttırmada oldukça etkili olduğu sonucuna varılmıştır.

Kaynakça

  • Başkurt, P. (2009). İlköğretim 8. sınıf fen ve teknoloji dersi kuvvet ve hareket ünitesinin basit malzemelerle yapılan fen aktiviteleri ile öğretilmesini başarıya, kalıcılığa ve tutuma etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Bulduk, S. (2003). Psikolojide deneysel araştırma yöntemleri. İstanbul: Çantay Kitabevi.
  • Ceylan, S. (2014). Ortaokul fen bilimleri dersindeki asitler ve bazlar konusunda fen, teknoloji, mühendislik ve matematik (FeTeMM) yaklaşımı ile öğretim tasarımı hazırlanmasına yönelik bir çalışma. (Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi). Uludağ Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Bursa.
  • Ceylan, S. ve Özdilek, Z. (2015). Improving a sample lesson plan for secondary science courses within the STEM Education. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 177, 223-228.
  • Çepni, S. (2007). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Celepler Matbaacılık.
  • Çepni, S. (2008). Kuramsan Uygulamaya Fen ve Teknoloji Öğretimi, Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çorlu, M. S. (2013). Insights into STEM education praxis: An assessment scheme for course syllabi. Educational Sciences: Theory & Practice, 13(4), 1-9.
  • Durmaz, H. (2004). Nasıl bir fen eğitimi istiyoruz? Yaşadıkça Eğitim, Sayı 83-84 (Temmuz-Eylül/Ekim-Aralık), 38-40.
  • Ercan, S. (2014). Fen eğitiminde mühendislik uygulamalarının kullanımı: Tasarım temelli fen eğitimi. (Yayımlanmamış Doktora Tezi). Marmara Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Gürdal,A. (1992). İlköğretim Okullarında Fen Bilgisinin Önemi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi ,8, 185-189 Kaptan, F.(1999). Fen Bilgisi Öğretimi, İstanbul: MEB Yayınlar
  • Martin, R., Sexton, C., Wagner, K. and Gerlovich, J.(1998). Science for All Children: “Methods for Constructing Understanding”. Massachusetts: Allyn and Bacon Company.
  • Pekbay, C. (2017). Fen teknoloji mühendislik ve matematik etkinliklerinin ortaokul öğrencileri üzerindeki etkileri (Yayımlanmış Yüksek Lisans Tezi). Hacettepe Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Tez No: 454935
  • Yamak, H., Bulut, N. ve Dündar, S. (2014). 5. sınıf öğrencilerinin bilimsel süreç becerileri ile fene karşı tutumlarına FeTeMM etkinliklerinin etkisi. Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 34(2), 249-265.
  • Yasak, M.T (2017). Tasarım Temelli Fen Eğitiminde, Fen, Teknoloji, Mühendislik ve Matematik Uygulamaları: Basınç Konusu Örneği, Yüksek Lisans Tezi, Cumhuriyet Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Sivas.
  • Yıldırım, B. ve Altun, Y. (2015). STEM eğitim ve mühendislik uygulamalarının fen bilgisi laboratuar dersindeki etkilerinin incelenmesi. El-Cezeri Journal of Science and Engineering, 2(2), 28-40.
Toplam 15 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevim Çetin 0000-0002-1277-7963

Renan Şeker 0000-0003-0953-1177

Yayımlanma Tarihi 31 Ocak 2022
Gönderilme Tarihi 19 Ekim 2021
Kabul Tarihi 4 Ocak 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 5 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Çetin, S., & Şeker, R. (2022). The Effect of 5E Model STEM Education on the Science Academic Achievement of Secondary School 6th Grade Students. Journal of STEAM Education, 5(1), 55-67.

Bu dergide yer alan içerikler Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.

30516