Şanghay İşbirliği Örgütü ile 21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu ilk bakışta birbirlerinden bütünüyle bağımsız
oluşumlar olarak görülse de günümüzde devletler ve toplumlar arasındaki yoğun etkileşimler söz konusu
yanılsamayı büyük ölçüde geçersiz kılabilmektedir. Bu bağlamda, salt bir askeri ittifak olmaktan öte Asya’da
önemli bir ekonomik işbirliği bütünleşme modeli olduğunu düşündüğümüz, ŞİÖ’nün 2015’te başlattığı resmi
genişleme adımının devam ettirilmesinde yeni Deniz İpek Yolunun dolaylı bir rol üstlenebileceği
düşüncesinden hareketle ve bölgesel akademik çalışmalara mütevazı bir katkı sunmak amacıyla bu makaleyi
kaleme almış bulunmaktayız. Makalenin kuramsal çerçevesini ise Mahan’ın ünlü Deniz Egemenliği
Kuramı’na ve özellikle Soğuk Savaş sonrası önem kazanan bölgeselci yaklaşıma oturtmayı tercih ettik. Diğer
taraftan, ŞİÖ bünyesindeki iki önemli oyuncu konumundaki Çin ve Rusya’nın aralarındaki ilişkinin
analizinin sağlıklı bir zeminde yapılmasının konuya önemli bir katkı sağlayacağını düşünmekteyiz. Yeni
Deniz İpek Yolunun Güney ve Güneydoğu Asya’da gerçek anlamda işlevsellik kazanmaya başlamasıyla
birlikte sadece Çin’in ya da Rusya’nın değil tüm bölge ülkelerinin ekonomik ve ticari avantajlardan
yararlanmasının bu bölgelerde ŞİÖ’ye dönük algılamalarında olumlu yönde değişim potansiyeli taşıyacağı
unutulmamalıdır.
Şanghay İşbirliği Örgütü 21. Yüzyıl Deniz İpek Yolu Bölgeselcilik Deniz Jeopolitiği
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Ulaşım, Lojistik ve Tedarik Zincirleri (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 3 Ekim 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Sayı: 1 |