Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Problems Encountered in Schools After the Earthquake Disaster and Their Solutions

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 84 - 100, 28.06.2024

Öz

Many disasters have occurred throughout human history that have affected societies. The aim of this research is to determine the problems encountered in schools after the earthquake disaster from the perspectives of educators and to find some possible solutions to these problems. This research, which has been carried out within the framework of a qualitative research approach, has been designed according to the phenomenological pattern. The study group consists of 12 teachers determined according to the homogeneous (similar) sampling technique in line with the purposeful sampling method. The data collected with the semi-structured interview technique has been analyzed according to the descriptive analysis technique. Accordingly, the participants have defined the concept of disaster as 1) Destructive event, 2) Inevitable end, 3) Destiny, 4) Catastrophe, and 5) Extinction. Moreover, the participants have listed the problems encountered in schools after the earthquake disaster as 1) Increase in undesirable problem behaviors, 2) Increase in the number of students in the class, 3) Loss of academic success, 4) Psychological behavioral disorders, 5) Emotional wear and tear, and 6) Economic problems. Finally, the participants have made some suggestions to overcome the problems encountered after the earthquake disaster. These are 1) Determining and implementing policies that will discipline students, 2) Reducing the class size, 3) Providing additional courses to increase academic success, 4) Providing continuous psychological support, 5) Emotionally protecting students. and 6) Supporting schools and families economically. In line with these findings, the researchers have understood that the earthquake disaster caused great destruction. They concluded that not only the state but also all members of society should act together to overcome the problems encountered in educational environments and that the actions taken to eliminate the problems should be continuous.

Etik Beyan

In this study, all the rules specified in the "Higher Education Institutions Scientific Research and Publication Ethics Directive" were followed. None of the actions specified in the second section of the directive, "Actions Contrary to Scientific Research and Publication Ethics", were carried out. (Mandatory declaration)

Kaynakça

  • Akdur, R. (2000). Afetler ve afetlerde sağlık hizmetleri. Türkiye Sorunlarına Çözüm Konferansları- III. 21. Yüzyılda Türkiye. Ankara. 25-27 Ocak.
  • Akyılmaz, F. D., ve Karka O. (2009). Afetlerde psikolojik İlkyardım, İstanbul Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü İstanbul.
  • Alakara Özcan, G. (2018). Afetlerde psikososyal destek hizmetlerinin AFAD'da çalışan sosyal çalışmacılar tarafından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altun, A., Erdur Baker, Ö., ve Yıldırım, Z. (2018). Afetlerde psikolojik destek için psikolojik danışmanlara yönelik çevirim içi eğitim geliştirilmesi.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 395-407.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(97), 1550-1559.
  • Aydın, N. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 60-71.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Canlı, D., ve Yılmaz, F. (2024). Deprem sonrasında bireylerin deprem kaygısı, ölüm kaygısı ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 14(1), 9-17.
  • Danışman, I. G., ve Okay, D. (2017). Afetlerin çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri ve müdahale yaklaşımları. Turkiye Klinikleri Psychology-Special Topics, 2(3), 189-197.
  • Demir, A. (2020). Afet alanında çalışan personellerde psikososyal destek müdahale ilkeleri, empati ve liderlik ilişkisi; Türk Kızılay örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gümüşhane.
  • Erden G.ve Gürdil G., (2009), Savaş yaşantılarının ardından çocuk ve ergenlerde gözlenen travma tepkileri ve psiko- sosyal yardım önerileri, Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1- 13.
  • Kadıoğlu, M. (2008). Bütünleşik afet yönetiminin temel ilkeleri. (M. K. Özdamar içinde), Afet zararlarını azaltmanın temel ilkeleri (s. 1-34). Anakara: JICA Türkiye Ofisi Yayını.
  • Karabulut, D., ve Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Karancı, N., ve Ünal, Y. (2023). Afetlerde psikososyal destek rehberi, İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi (İSMEP). İstanbul.
  • Kaştan Y., (2015), Türkiye'de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 216-229.
  • Koç, T., Çavuş C., Sarış F., ve Çalışkan V. (2005). Çanakkale kar fırtınası afetinin sosyal ve ekonomik etkilerinin değerlendirilmesi, Sivil Savunma Dergisi, S. 181. Ankara, 5 – 20.
  • Kukuoğlu A. (2018). Doğal afetler sonrası yaşanan travmalar ve örnek bir psikoeğitim programı. Afet ve Risk Dergisi, 1(1), 39-52.
  • LeCompte, M. D., ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of educational research, 52(1), 31-60.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Afetlerde ve travmatik olaylarda psikolojik destek. Ankara. Tanyaş, B. (2014). Nitel araştırma yöntemlerine giriş: Genel ilkeler ve psikolojideki uygulamaları. Eleştirel Psikoloji Bülteni, 5(1), 25-38.
  • Tutar, H. (2023). Nitel araştırma deseni belirleme ölçütleri ve gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355.
  • Türk Kızılayı. (2008). Afetlerde psikososyal uygulama rehberi. Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi, Ankara.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorulmaz, D. S., ve Karadeniz, H. (2021). Afetlerin mental sağlığa etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 7(2), 392-398.
  • Varol, N., ve Gültekin, T. (2016). Afet antropolojisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).

Deprem Afeti Sonrasında Okullarda Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları

Yıl 2024, Cilt: 1 Sayı: 1, 84 - 100, 28.06.2024

Öz

İnsanlık tarihi boyunca toplumları etkileyen birçok afet meydana gelmiştir. Bu araştırmanın amacı eğitimcilerin bakış açılarından deprem afeti sonrasında okullarda karşılaşılan sorunları belirlemek ve bu sorunlara ilişkin olası çözüm yollarını ortaya koymaktır. Nitel araştırma yaklaşımı çerçevesinde gerçekleştirilen bu araştırma olgu bilim desenine göre düzenlenmiştir. Çalışma grubu amaçlı örneklem yöntemi doğrultusunda homojen (benzeşik) örnekleme tekniğine göre belirlenen 12 öğretmenden meydana gelmektedir. Yarı yapılandırılmış görüşme tekniği ile toplanan veriler betimsel analiz tekniğine göre çözümlenmiştir. Buna göre katılımcılar afet kavramını 1) Yıkıcı olay, 2) Kaçınılmaz son, 3) Kader, 4) Facia ve 5) Yok oluş olarak tanımlamışlardır. Katılımcılar deprem afeti sonrasında okullarda karşılaşılan sorunları 1) İstenmeyen sorun davranışlarda artış, 2) Sınıf öğrenci sayısında artış, 3) Akademik başarı kaybı, 4) Psikolojik davranış bozuklukları, 5) Duygusal yıpranmışlık durumu ve 6) Ekonomik sorunlar şeklinde sıralamışlardır. Son olarak katılımcılar deprem afeti sonrasında karşılaşılan sorunların üstesinden gelinmesi için yapılması gerekenleri 1) Öğrencileri disipline edecek politikaların belirlenmesi ve uygulanması, 2) Sınıf mevcudunun düşürülmesi, 3) Akademik başarıyı arttırıcı ek derslerin verilmesi, 4) Psikolojik desteklerin sürekli olarak sağlanması, 5) Öğrencileri duygusal anlamda destekleyecek etkinliklerin gerçekleştirilmesi ve 6) Okulların ve ailelerin ekonomik olarak desteklenmesi şeklinde belirtmişlerdir. Bu bulgular doğrultusunda araştırmacılar yaşanılan deprem felaketinin oldukça büyük yıkımlara neden olduğu; eğitim ortamlarında karşılaşılan sorunların üstesinden gelinmesi için sadece devletin değil aynı zamanda toplumun tüm üyelerinin birlikte hareket etmeleri gerektiği ve sorunların ortadan kaldırılması için yapılan eylemlerin süreklilik sağlaması gerektiği sonucuna varmışlardır.

Etik Beyan

Bu çalışmada “Yükseköğretim Kurumları Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiği Yönergesi” kapsamında uyulması belirtilen tüm kurallara uyulmuştur. Yönergenin ikinci bölümü olan “Bilimsel Araştırma ve Yayın Etiğine Aykırı Eylemler” başlığı altında belirtilen eylemlerden hiçbiri gerçekleştirilmemiştir. (Zorunlu beyan)

Kaynakça

  • Akdur, R. (2000). Afetler ve afetlerde sağlık hizmetleri. Türkiye Sorunlarına Çözüm Konferansları- III. 21. Yüzyılda Türkiye. Ankara. 25-27 Ocak.
  • Akyılmaz, F. D., ve Karka O. (2009). Afetlerde psikolojik İlkyardım, İstanbul Valiliği İl Afet ve Acil Durum Müdürlüğü İstanbul.
  • Alakara Özcan, G. (2018). Afetlerde psikososyal destek hizmetlerinin AFAD'da çalışan sosyal çalışmacılar tarafından değerlendirilmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Altun, A., Erdur Baker, Ö., ve Yıldırım, Z. (2018). Afetlerde psikolojik destek için psikolojik danışmanlara yönelik çevirim içi eğitim geliştirilmesi.
  • Arslan, E. (2022). Nitel araştırmalarda geçerlilik ve güvenilirlik. Pamukkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 395-407.
  • Arslan, M. (2023). Okul müdürlerinin 6 Şubat Kahramanmaraş Depremi sonrası okullarda karşılaştıkları sorunlar ve bu sorunlara ilişkin çözüm önerileri. International Journal of Social Humanities Sciences Research, 10(97), 1550-1559.
  • Aydın, N. (2018). Nitel araştırma yöntemleri: etnoloji. Uluslararası Beşeri ve Sosyal Bilimler İnceleme Dergisi, 2(2), 60-71.
  • Baltacı, A. (2017). Nitel veri analizinde Miles-Huberman modeli. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 3(1), 1-14.
  • Canlı, D., ve Yılmaz, F. (2024). Deprem sonrasında bireylerin deprem kaygısı, ölüm kaygısı ve psikolojik sağlamlık düzeylerinin değerlendirilmesi. Bozok Tıp Dergisi, 14(1), 9-17.
  • Danışman, I. G., ve Okay, D. (2017). Afetlerin çocuk ve ergenler üzerindeki etkileri ve müdahale yaklaşımları. Turkiye Klinikleri Psychology-Special Topics, 2(3), 189-197.
  • Demir, A. (2020). Afet alanında çalışan personellerde psikososyal destek müdahale ilkeleri, empati ve liderlik ilişkisi; Türk Kızılay örneği. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gümüşhane.
  • Erden G.ve Gürdil G., (2009), Savaş yaşantılarının ardından çocuk ve ergenlerde gözlenen travma tepkileri ve psiko- sosyal yardım önerileri, Türk Psikoloji Yazıları, 12(24), 1- 13.
  • Kadıoğlu, M. (2008). Bütünleşik afet yönetiminin temel ilkeleri. (M. K. Özdamar içinde), Afet zararlarını azaltmanın temel ilkeleri (s. 1-34). Anakara: JICA Türkiye Ofisi Yayını.
  • Karabulut, D., ve Bekler, T. (2019). Doğal afetlerin çocuklar ve ergenler üzerindeki etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 5(2), 368-376.
  • Karancı, N., ve Ünal, Y. (2023). Afetlerde psikososyal destek rehberi, İstanbul Sismik Riskin Azaltılması ve Acil Durum Hazırlık Projesi (İSMEP). İstanbul.
  • Kaştan Y., (2015), Türkiye'de göç yaşamış çocukların eğitim sürecinde karşılaşılan problemler, Uluslararası Sosyal ve Eğitim Bilimleri Dergisi, 2(4), 216-229.
  • Koç, T., Çavuş C., Sarış F., ve Çalışkan V. (2005). Çanakkale kar fırtınası afetinin sosyal ve ekonomik etkilerinin değerlendirilmesi, Sivil Savunma Dergisi, S. 181. Ankara, 5 – 20.
  • Kukuoğlu A. (2018). Doğal afetler sonrası yaşanan travmalar ve örnek bir psikoeğitim programı. Afet ve Risk Dergisi, 1(1), 39-52.
  • LeCompte, M. D., ve Goetz, J. P. (1982). Problems of reliability and validity in ethnographic research. Review of educational research, 52(1), 31-60.
  • Milli Eğitim Bakanlığı (2011). Afetlerde ve travmatik olaylarda psikolojik destek. Ankara. Tanyaş, B. (2014). Nitel araştırma yöntemlerine giriş: Genel ilkeler ve psikolojideki uygulamaları. Eleştirel Psikoloji Bülteni, 5(1), 25-38.
  • Tutar, H. (2023). Nitel araştırma deseni belirleme ölçütleri ve gerekçelendirilmesi. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 25(1), 334-355.
  • Türk Kızılayı. (2008). Afetlerde psikososyal uygulama rehberi. Afetlerde Psikososyal Uygulama Rehberi, Ankara.
  • Yağar, F. ve Dökme, S. (2018). Niteliksel araştırmaların planlanması: Araştırma soruları, örneklem seçimi, geçerlik ve güvenirlik. Gazi Sağlık Bilimleri Dergisi, 3(3), 1-9.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yorulmaz, D. S., ve Karadeniz, H. (2021). Afetlerin mental sağlığa etkileri. Doğal Afetler ve Çevre Dergisi, 7(2), 392-398.
  • Varol, N., ve Gültekin, T. (2016). Afet antropolojisi. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 15(59).
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Üzerine Çalışmalar (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Ayşegül Bayar 0009-0003-9183-2370

Gülçimen Çalışkan 0000-0002-2239-486X

Adem Bayar 0000-0002-8693-9523

Erken Görünüm Tarihi 27 Haziran 2024
Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 26 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 26 Haziran 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 1 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bayar, A., Çalışkan, G., & Bayar, A. (2024). Deprem Afeti Sonrasında Okullarda Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Yolları. Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 1(1), 84-100.


Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi tarafından çıkartılan Sinop Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi  ikinci sayısı olan Aralık sayısı için makale kabulüne başlamıştır. Makale süreçleri sadece Dergi Park sistemi üzerinden işletilecek olup Makale Gönder  butonu üzerinden  makale kabul edilecektir. 

Açık Erişim Politikası: Bu dergi, araştırmaların kamuya ücretsiz olarak sunulmasının daha büyük bir küresel bilgi alışverişini desteklemesi ilkesiyle içeriğine anında açık erişim sağlar.

Open Access Policy: This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.

    NQpaluT.png     This work is licensed under CC BY-NC-ND 4.0