TV commercials are effective culture-bound discourses using cultural ideologies and respective changes for the purpose of selling. Since the foundation of the Republic of Turkey in 1923, attempts for Westernization and modernization introduced new models for the traditional definitions of gender in Turkey. This gained impetus with the opening of Turkey into the world at the beginning of 1980s and the subsequent trends of globalization. Today, Turkish ideology of gender seems to represent a mixed profile whereby new definitions based mostly on Western models, hybrid ones where traditional and new models are integrated with each other and traditional models coexist. This study analyzes two TV commercials broadcasted in 2009 with the method of Critical Discourse Analysis in order to understand how and to what extent these models are reflected in the mass media. The results suggest that both commercials tended to employ traditional models of gender rather than reproducing new ones and thus serve for the maintenance of the dominant traditional ideology of gender in Turkey.
Critical Discourse Analysis Turkish TV commercials ideology of gender
Kültür bağımlı etkili söylemler olan televizyon reklamları, satış amacıyla, kültürel ideolojileri ve bu ideolojilerde meydana gelen değişiklikleri kullanmaktadır. Türkiye Cumhuriyetinin kuruluşundan beri yaşanan modernleşme ve Batılılaşma süreci, toplumsal cinsiyet ideolojisine yeni tanımlamalar getirmiştir. Bugün, Türk toplumsal cinsiyet ideolojisi çoğunlukla Batı modeline dayalı yeni, yeni ve eski tanımlamaların birlikte bulunduğu melez ve eski-geleneksel modelleri içeren karmaşık bir görüntü arz etmektedir. Bu çalışma, 2009’da yayınlanan iki Türk televizyon reklamında bu üç modelin nasıl ve hangi ölçüde yansıtıldığını Eleştirel Söylem Çözümlemesi yöntemi ile ele almaktadır. Elde edilen sonuçlar, her iki reklamın da eski ve geleneksel modelleri melez ve yeni modellere daha fazla yansıtma eğiliminde olduğunu dolayısıyla da bu televizyon reklamlarının geleneksel ve hakim toplumsal cinsiyet ideolojisinin yeniden üretimine katkıda bulunduğunu göstermektedir.
Eleştirel Söylem Çözümlemesi Türk Televizyon Reklamları toplumsal cinsiyet ideolojisi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2013 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2013 Cilt: 2013 Sayı: 30 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi