The Situatıon of Mevlevihanes in the Ottoman Balkans During The Period of Dissolutıon: A Case Study of Yenişehir (Larissa)
Yıl 2012,
Cilt: 2012 Sayı: 26, 1 - 6, 01.03.2012
Süleyman DEMİRCİ&Serdar Ösen
Kaynakça
- Abdülbaki Nasır Dede, Defter-i Dervişan II, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi Kütüphanesi, nr. 18112
- Defter-i Dervişan, (2011) Yenikapı Mevlevîhanesi Günlükleri, Haz. Bayram Ali Kaya, Sezai Küçük, Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul
- Esrar Dede, (2000) Tezkire-i Şuara-yı Mevlevîye, Haz. İlhan Genç, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2000, s. 517.
- Gölpınarlı, Abdülbâki; (1983) Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul
- Karpuz, Haşim, (2010) “Balkan Mevlevîhaneleri”, Akademik Sayfalar, c. 9, sy.7, 3 Mart 2010, ss. 100- 101.
- Mehmet Süreyya, (1996), Sicill-i Osmani, Haz. Nuri Akbayar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1996
- Osman Nuri, (1327), Abdülhamid-i Sani Devr-i Saltanatı, İstanbul Özbek, Nadir; (2002) Osmanlı İmparatorluğunda Sosyal Devlet, İletişim Yayınları, İstanbul Özcan, Nuri “Asım Bey, Giriftzen”, DİA, c. 3, ss. 476-477
- Sakıb Dede, (1283) Sefine-i Nefise-i Mevlevîyan, Matbaa-yı Vehbi, Mısır Shaw, Stanford; (1994) Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, C.1, Çev. Mehmet Harmancı, E Yayınları, İstanbul
- Şimşir, Bilal N.; Rumeli’den Türk göçleri, Belgeler, TTK Yayınları Ankara 1989, c. III
Osmanlı Devleti’nin Balkanlardan Çekilmesi Sürecinde Mevlevîhânelerin Durumu: Yenişehir (Larissa) Mevlevîhânesi Örneği
Yıl 2012,
Cilt: 2012 Sayı: 26, 1 - 6, 01.03.2012
Süleyman DEMİRCİ&Serdar Ösen
Öz
Yenişehir Mevlevîhânesi hakkında kuruluşundan 19. yüzyıl başlarına kadar yeterince bilgimiz yoktur. 1881 yılında Teselya’nın Yunanistan hakimiyetine geçmesi ve bu bölgenin en önemli şehri olan Yenişehir’in (Larissa) Yunanistan’a terk olunmasından sonra Müslüman ahalinin çoğunluğu bölgeden göç etmiştir. Bu durum üzerine Yenişehir’de bulunan Mevlevîhânenin idaresi zorlaşmıştır. Bu hususta dergâhın Şeyhi Mehmet Keleş Efendi, kendilerine dergâhın yıkılacağı ve şehri terk etmelerinin söylendiğini ifade ederek zorunluluktan dolayı Bursa’ya gelmiştir. Bu çalışmada Osmanlı Devleti’nin Balkanlardan çekilmesi sürecinde mevlevîhânelerin içine düştüğü durumlara örnek olması açısından Yenişehir (Larissa) Mevlevîhânesi’nin durumu incelenmeye çalışılacaktır
Kaynakça
- Abdülbaki Nasır Dede, Defter-i Dervişan II, Türkiye Diyanet Vakfı İslam Araştırmaları Merkezi Kütüphanesi, nr. 18112
- Defter-i Dervişan, (2011) Yenikapı Mevlevîhanesi Günlükleri, Haz. Bayram Ali Kaya, Sezai Küçük, Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, İstanbul
- Esrar Dede, (2000) Tezkire-i Şuara-yı Mevlevîye, Haz. İlhan Genç, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2000, s. 517.
- Gölpınarlı, Abdülbâki; (1983) Mevlânâ’dan Sonra Mevlevîlik, İnkılap ve Aka Kitabevi, İstanbul
- Karpuz, Haşim, (2010) “Balkan Mevlevîhaneleri”, Akademik Sayfalar, c. 9, sy.7, 3 Mart 2010, ss. 100- 101.
- Mehmet Süreyya, (1996), Sicill-i Osmani, Haz. Nuri Akbayar, Tarih Vakfı Yurt Yayınları, İstanbul 1996
- Osman Nuri, (1327), Abdülhamid-i Sani Devr-i Saltanatı, İstanbul Özbek, Nadir; (2002) Osmanlı İmparatorluğunda Sosyal Devlet, İletişim Yayınları, İstanbul Özcan, Nuri “Asım Bey, Giriftzen”, DİA, c. 3, ss. 476-477
- Sakıb Dede, (1283) Sefine-i Nefise-i Mevlevîyan, Matbaa-yı Vehbi, Mısır Shaw, Stanford; (1994) Osmanlı İmparatorluğu ve Modern Türkiye, C.1, Çev. Mehmet Harmancı, E Yayınları, İstanbul
- Şimşir, Bilal N.; Rumeli’den Türk göçleri, Belgeler, TTK Yayınları Ankara 1989, c. III