Günümüzde
yükseköğretim, yalnızca eğitim konusu olmaktan ziyade, ekonomik ve sosyal
boyutlarıyla bir kamu politikası alanı olarak kabul edilmektedir. Yükseköğretim
sektöründe, devlet dışı aktörlerin rolü gittikçe artmakta ve ulusal sınırların
ötesine geçmektedir. Politika sürecine uluslararası kuruluşlardan öğrencilere
kadar çeşitli seviyelerde birçok oyuncu katılmaktadır. Bu nedenle,
yükseköğretimde politika oluşturma aşamalarının iç içe geçtiği, çok aktörlü ve
düzlemli karmaşık bir yapıdan söz edilebilir. Kalite güvencesi, uluslararası,
ulusal ve kurumsal düzeyde birçok aktörün etkileşimiyle oluşan ve bu
karmaşıklığı en iyi temsil eden alanlardan biridir. Küreselleşme ve
uluslararası rekabet birçok yükseköğretim sisteminde kalite sorununu gündemin
ön sıralarına taşımaktadır. Türk yükseköğretim sisteminde de, son yıllarda
kalite güvencesi önemli bir gündem maddesi haline gelmektedir. Yükseköğretim
Kurulunun yeni yükseköğretim sistemi yaklaşımı misyon farklılaşması,
çeşitlilik, esneklik ve kurumsal özerklik olarak tanımlanmakta, mevcut sistemde
önemli bir dönüşüm gerektirmektedir. Bu kapsamda yeni politikaların, yasal
çerçevelerin ve kurumsal yapıların oluşturulmasıyla yeni bir yol haritası izlenmektedir.
Bu çalışmanın amacı, Türk yükseköğretiminde kalite güvencesi bağlamında yaşanan
güncel gelişmeleri politika süreci modeli bağlamında incelemektir. Bu amaçla
kalite güvencesine ilişkin gelişmeler politika döngüsünün temel aşamaları olan gündem
belirleme, politika oluşturma, uygulama ve değerlendirme kapsamında ele
alınmaktadır.
Today, higher education is regarded as a field of
public policy with its economic and social dimensions rather than being solely
an education issue. In higher education sector, the role of non-state actors is increasingly
expanding within the new policy contexts transcending national boundaries. Many
actors at various levels, from international organizations to students as
individuals are involved in the policy process. Therefore, the field of higher
education policy represents a complex process where policy-making stages are
intertwined with various actors and blurred boundaries. Quality assurance
is one of the policy areas that best represent this complexity with many
stakeholders on the international, national and institutional level. Globalization and international competition
bring the quality problem to the forefront of many higher education systems. In
the Turkish higher education system, as in other countries, quality assurance
has become an important agenda item in recent years. The new higher education system
approach of the Council of Higher Education has been defined as mission
differentiation and diversity, flexibility and institutional autonomy which
require a significant transformation in the current system. Thus, a new
road map has been adopted by the formulation of new policies, legal frameworks
and institutional structures. In this study, quality assurance policies in Turkish
higher education are explored in accordance with the conceptual framework of
the policy process/cycle model. Accordingly, the quality issue is handled in
line with the basic stages of policy cycle which are agenda setting, policy
formulation, implementation and evaluation.
Higher education policy quality assurance process model Turkish higher education
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | İdari bilimler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 46 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi