Bu
araştırmada engelli çocuğa sahip annelerin duygusal deneyimleri konu
edinilmiştir. Araştırmanın temel amacı, annelerin yaşadıkları duygusal deneyimlerin
ve destek gereksinimlerinin ortaya konarak, anneler için etkili olabileceği
öngörülen bir grupla psikolojik danışma müdahale programının içeriğinde yer alması
gereken temaların belirlenmesidir. Bu nitel çalışmanın deseni olgubilim
desenidir. Çalışmada, maksimum çeşitleme örneklemesi kullanılmış ve çalışmada
beş farklı tanı grubundan toplam yedi çocuğun anneleri katılımcı olarak yer
almıştır. Araştırmada temel veri toplama yöntemi olarak görüşme yöntemi
kullanılmıştır. Görüşmelerden elde edilen veriler ise içerik analizi yöntemi
ile analiz edilmiştir. Yapılan analizlerde, engelli çocuğu olan annelerin
çocuklarının engelli olduğunu öğrendikleri ilk dönemde olumsuz duygusal
yaşantıların ön plana çıktığı, ancak kabullenmenin başlamasıyla birlikte olumsuz
duyguların yoğunluğunda azalma olduğu ve olumlu duygular da yaşamaya
başladıkları belirlenmiştir. Annelerin yaşantılarının her döneminde eş, aile,
sosyal çevre, uzman ve devlet desteğine gereksinim duydukları bulgulanmıştır.
Uzman desteğinin bir boyutu olan psikolojik danışma grubunda ise hem eğitsel
hem de duygusal temalara yer verilmesi gerektiği ortaya konmuştur. Elde edilen
bu sonuçlar, alanyazın ışığında tartışılmış ve öneriler sunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | psikoloji |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 46 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi