These articles discuss Ottoman rule in 1739 after the Treaty of Belgrade and repair
and reconstruction activities in Belgrade fortress. To this end, there is a discussion of how,
after regaining the fortress in Belgrade, the state tried to re-establish regulations for the
administration of reconstruction and construction activities in the castle supervised by the
state. In this context, the articles refer to feasibility studies for the repair of the castle and
money used to finance repairs, as well as the castle construction works, employment and
delivery of supplies along the Danube River using ships, boats and ox carts supplying wide
areas.
transportation and shipping The Ottoman Empire Belgrade Fortress zoning construction feasibility studies the head of architects building materials
Bu makelede 1739 Belgrad Anlaşması’ndan sonra Osmanlı idaresine geçen Belgrad
Kalesi’nin tahkimi için kalede yapılan tamir ve imar faaliyetleri ele alınmıştır. Bu amaçla kalenin
teslim alınmasından sonra Belgrad’da yeniden kurulmaya çalışılan devlet idaresi için yapılan
düzenlemelere yer verilirken, kalenin imar ve inşası için devletin izlemiş olduğu bütün
faaliyetler ele alınmıştır. Bu çerçevede kalenin tamiri için yapılan fizibilite çalışmalarından
tamirde kullanılacak paranın finanse edilmesine, kale inşaatında çalışan elamanların istihdamına,
tamirde kullanılacak malzemenin temini ve bunların kaleye ulaştırılması için Tuna Nehri’nde
kullanılan gemi ve kayıklar ile öküz arabalarının teminine genişçe yer verilmiştir
Osmanlı Devleti Belgrad Kalesi imar inşaat fizibilite çalışmaları mimarbaşı bina emini inşaat malzemesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Ocak 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Sayı: 32 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi