Batı Anadolu’da Pisidya bölgesinin önemli ve eski yerleşimlerinden birisi olan Isparta, ilk defa Anadolu Selçukluları döneminde Türk idaresi altına girmiş, bu tarihten itibaren şehirde cami, mescit, tekke, mektep, çeşme, han, hamam ve Darüşşifa gibi çeşitli sosyal ekonomik ve kültürel yapılar inşa edilmiştir. Bunlar arasında medreselerin önemli yeri bulunmaktadır. XIII. yüzyılda faaliyetlerine başlayan Isparta medreselerinde XX. yüzyılın ilk yarısına kadar eğitim ve öğretim devam etmiştir. Özellikle Osmanlı dönemi şehirdeki diğer kurumsal yapılarla birlikte Isparta medreselerinin sayısı artmıştır. Söz konusu medreselerden bazıları şehrin fiziksel yapısının temel unsurlarından birisi haline gelmiştir. Bu çalışmada arşiv belgeleri ve diğer kaynaklardan hareketle XIX. yüzyılın ilk yarısında Isparta medreseleri hakkında bilgi verilmesi hedeflenmiştir.
Isparta, which is one of the important and old settlements of the Pisidia region in Western Anatolia, came under Turkish rule for the first time during the Anatolian Seljuk period, and since this date, various social, economic and cultural structures were built such as mosques, masjids, lodges, schools, fountains, inns, baths, and Darüşşifa. Among them, the theological schools (medrese) have an important place. The Isparta theological schools started their activities in the XIII. century education and training continued until the first half of the XIX. century. Especially during the Ottoman period, the number of these schools increased with other institutional structures in the city. Some of them became one of the basic elements of the physical structure of the city. In this study, based on archival documents and other sources, in the first half of the XIX. century, it is aimed to give information about the theological schools of Isparta.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Sanat Tarihi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 28 Aralık 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Sayı: 60 |
Süleyman Demirel Üniversitesi Fen-Edebiyat Fakültesi Sosyal Bilimler Dergisi