FHumankind has been trying to solve the mystery of the “truth of existence” since the first moment of his existence in the universe. First of all, he questioned what the reason for his creation is, what his existence means for the universe in which he lives, and what his duties and responsibilities are. The humankind, which accelerates his evolutionary development and cultural progress with an internal search and the answers he finds, draws a limit to his existence and the power he has, began to discuss the question of who or what was the main force that enabled creation in the next stage. The most remarkable response encountered in the definition of the metaphor of the creator and the created was the explanation of the creative force in relation to the egg. Here, the egg is defined as a truth that is the origin of everything, and it is emphasized that it is used as an important symbol pointing to the main force that created this origin. This form of the egg and the symbolic meaning attributed to its form is most commonly encountered in cosmogonic myths belonging to different cultures and civilizations. The egg and its symbolic meaning are not only included in the content of these stories, in which the essence of creation is described. As a matter of fact, it has been observed that eggs play important roles in the development of rituals and traditions in different cultures. The egg, which is seen as a symbol of “creation” and considered “holy” and used in similar forms and meanings by different cultures regardless of time and geography, was also used with similar meanings in the Byzantine Empire, which was a loyal partisan of Christianity. In Byzantium, the form of the egg in the context of Easter in the Orthodox Christian tradition and the form of the egg with similar meanings and functions in the depiction art of the period is one of the most prominent and most important proofs of this fact. It was observed that the egg, which was specifically defined with the terms “resurrection” and “life” in Byzantium in relation to Easter, was also integrated with many positive terms such as renewal, birth, fertility, fertility, immortality, cleanliness, purity, perfection, and its shape integrated with these positive terms was included in the depiction art of the period. It could be observed that the artists used the egg as an important symbol to express these meanings in their works in the compositions in which stories based on different themes and heroes were the subject of the compositions. In this study, the egg, which is used as a symbol in the context of the creation of the universe or life, and in the interpretation of the issue of creation as a representation of "beginning" and "first trace," will be briefly examined in terms of how it is used in myths from different periods. The study will also explain how these uses have been reflected in the field of art. Later, the meaning attributed to the egg in Byzantine iconography will be tried to be explained by analyzing the stories in which some semantic theories related to the egg can be detected in the art of depiction.
Mythology-iconography creation resurrection Byzantium art of depiction egg.
İnsanoğlu, evren üzerinde varlığının başladığı ilk andan itibaren “yaratılış hakikati”nin sırrını çözmeye çalışmıştır. İlk olarak yaratılış sebebinin ne olduğunu, varlığının içerisinde bulunduğu evren için ne ifade ettiğini; görev ve sorumluluklarının neler olduğunu sorgulamıştır. İçsel bir arayışla ve bulduğu cevaplarla evrimsel gelişimine ve kültürel ilerlemesine bir ivme kazandıran, varlığına ve sahip olduğu güce dair bir sınır çizen insan, bir sonraki aşamada yaratılışı sağlayan ana gücün ne ya da kim olduğu esasını tartışmaya başlamıştır. Çeşitli dinamikler üzerinde düşünmüş ve en nihayetinde konuyla ilgili içeriği birbirinden farklı cevaplara ulaşabilmeyi başarmıştır. “Yaratan” ve “yaratılan” metaforunun tanımlanmasında karşılaşılan en dikkat çekici cevabı, yaratıcı gücün yumurtayla ilişkilendirilerek açıklandığı biçim oluşturmuştur. Burada, yumurta her şeyin başlangıcını oluşturan bir hakikat olarak tanımlanmış, onun bu başlangıcı oluşturan ana kudrete işaret eden önemli bir sembol olarak kullanıldığı vurgulanmıştır. Yumurtanın sahip olduğu form ve formuna yüklenen sembolik anlamıyla kullanılan bu şekli, en çok farklı kültür ve medeniyetlere ait olan kozmogonik mitlerde karşımıza çıkmıştır. Yumurta ve onun yüklenmiş olduğu sembolik anlam, aslında sadece yaratılış esasının anlatıldığı bu öykülerin içeriğinde yer almamıştır. Nitekim yumurtanın farklı kültürlerde ritüellerin ve geleneklerin biçimlenişinde de önemli roller üstlendiği takip edilebilmiştir. “Yaratılış” sembolü olarak görülen ve “kutsal” sayılan, zaman ve coğrafya fark etmeksizin farklı kültürler tarafından benzer biçim ve anlamlarda kullanıldığı tespit edilebilen yumurta, Hıristiyanlığın sadık taraftarlarından olan Bizans İmparatorluğu’nda da benzer anlamlarda kullanılmıştır. Bizans’ta, yumurtanın Ortodoks Hıristiyan geleneğindeki Paskalya Bayramı’nın içeriğinde yer alan biçimi ile benzer anlam ve görevlerle dönem tasvir sanatında işlenen biçimi, bu durumun en güzel ve en önemli ispatlarından birini oluşturmuştur. Bizans’ta, Paskalya Bayramı’yla ilişkili olarak özellikle “diriliş” ve “yaşam” kavramlarıyla özdeşleştirilen yumurtanın bu iki anlam haricinde ayrıca; yenilenme, doğum, bereket, doğurganlık, ölümsüzlük, temizlik, saflık, mükemmellik gibi pek çok olumlu kavramla bütünleştirildiği ve bu olumlu anlamlarla bütünleşen şeklinin dönem tasvir sanatında yer aldığı görülmüştür. Farklı konu ve kahramanlar üzerinden giden hikayelerin konu edinildiği kompozisyonlarda sanatçıların eserlerinde belirtilen bu anlamları vermede yumurtayı önemli bir sembol olarak kullandığı izlenebilmiştir. Bu çalışmada, evrenin ya da yaşamın yaratılışıyla ilişkilendirilen, bu bağlamda yaratılış meselesinin anlamlandırılmasında "başlangıç" ve "ilk iz"in verilmesinde bir öz olarak kullanılan yumurtanın; farklı dönem mitlerinde nasıl kullanıldığına, bu kullanımların sanat sahasına hangi biçimlerle yansıtıldığına kısaca değinilecek, daha sonra konunun Bizans ikonografisinde yüklenmiş olduğu anlam, yumurtayla ilişkili birtakım anlamsal kurguların yakalanabildiği hikayelerin tasvir sanatında konu edinildiği örnekleri üzerinden gidilerek açıklanmaya çalışılacaktır.
Mitoloji-ikonografi yaratılış diriliş Bizans tasvir sanatı yumurta.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Bizans Sanatı |
Bölüm | Sanat Tarihi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 28 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 62 |