Bilişüstü yetiler öğrencilerin bilişsel süreçlerinin farkında olmaları, bilişsel süreçlerini düşünmeleri ve düşünmeyi düşünmelerini içerir. Son yıllarda bireylerin, edindikleri bilginin ne olduğundan daha çok bilgiyi edinme yollarının neler olduğu üzerinde durulmaya başlandığı görülmektedir. Bireylerin ne öğrendikleri değil, nasıl öğrendikleri önem kazanmaktadır. Dolayısıyla bireylerde aranan nitelikler arasında kişinin kendi düşünme süreçlerinin farkında olması ve bu süreçleri kontrol edebilmesi yer almaktadır. Bilişüstü yetilere büyük oranda sahip olanların sahip olmayanlara göre yukarıda belirtilen nitelikler daha çok görülmektedir. Bu araştırmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin matematik dersine yönelik bilişüstü yetilerinin matematik akademik başarılarına cinsiyete ve sınıf düzeyine göre farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Araştırma Erzurum ili merkezinde 404 ilköğretim öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Öğrencilerin 187’i kız,217'si erkek öğrencidir. Bu Çalışmada Ubuz ve Aydın tarafından Türkçe’ye uyarlanarak geçerliliği ve güvenilirliği Türk kültüründe test edilmiş bilişüstü yeti anketi kullanılmıştır. Bu anket ”Bilişin Bilgisi" ve “Bilişin Düzenlenmesi" olmak üzere iki boyuttan oluşmaktadır. Çalışmada veriler araştırmacılar tarafından, farklı ilköğretim okullarına gidilerek bu anket yoluyla toplanmıştır. Matematik akademik başarısını belirlemek amacıyla öğrencilerden anket üzerine 1. dönem karne notlarının, cinsiyet ve sınıf bilgilerinin yazılması istenmiştir. Matematik karne notları 111-5" arasında yazılmış, değerlendirme bu aralıklar üzerinden yapılmıştır. Verilerin analizinde SPSS 16 paket programı kullanılmıştır. Çalışmada bilişüstü yetiler ile matematik akademik başarısı, cinsiyet ve sınıf düzeyleri arasında anlamlı ilişki bulunmuştur. Matematik başarıları arttıkça bilişüstü yetilerinin de arttığı gözlenmiştir.
Metacognitive skills involve students' awareness of their cognitive processes, reflection on their cognitive processes, and thinking on their own thinking. In recent years, it has been observed that how individuals learn rather than what they learn has been focused on. In other words, not what individuals learn but how they learn gains inıportance. Therefore, anıong the qualifications that individuals are required to have, individual's being aware of one's own thinking processes and his/her ability to control these processes are so inıportant. Those who have nıetacognitve abilities to a great extent are observed to have the qualifications nıentioned above nıore than those who do not. The purpose of this study is to analyze whether the effects of elenıentary school students' nıetacognitive skills for nıathematics vary according to their mathematical academic achievenıent levels, genders, and grades. The research was conducted on 404 elementary school students in Erzurum. Of all the students, 187 were girls and 217 were boys. Inthe study, a nıetacognitive skill scale adapted to Turkish and the validity and reliability of which were tested in Turkish context by Ubuz and Aydın was used. This scale consists of two dinı ensions called "Knowledge of Cognition" and "Regulation of Cognition". In the study, the data were collected through this scale by the researchers going to different elementary schools. In order to determine the students' academic achievements, they were asked to write their first-semester school report scores on the scale form besides their gender, and grades. Mathematics scores ranged between "l and 5" and the analysis was made on this range. SPSS 16 package program me was used in the analysis of the data. In the study, a significant relationship was found between metacognitive skills and mathematical academic achievement, genders, and grades. It was evidenc ed that as the mathematical achievement levels increase, so do the metacognitive skills.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/