Bu araştırmada, tez danışmanlarının görüşlerine dayalı olarak, lisansüstü öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterliliklerinin incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma kapsamında Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyet’indeki üniversitelerde görev yapmakta olup yüksek lisans ve doktora öğrencilerine danışmanlık yapan 43 öğretim üyesine ulaşılmıştır. Araştırmada görüşlerin belirlenmesi amacıyla Büyüköztürk ve Köklü’nün (1999) çalışmalarında kullandıkları “Lisansüstü Eğitim Öğrencilerinin Araştırma Yeterliklerini Belirleme Ölçeği” kullanılmıştır. Ölçekte toplam 33 soru bulunmaktadır. Ölçekte yer alan maddelerin cevap seçenekleri üçlü derecelendirme ölçeği olarak, Hiç, Kısmen ve Tam seçenekleri ile oluşturulmuştur. Araştırmada, kesitsel tarama modeli kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde danışman görüşlerine göre doktora öğrencileri birçok açıdan yeterli görülürken, yüksek lisans öğrencilerinin yeterli olmadığı çok sayıda yeterlilik bulunmaktadır. Ayrıca doktora öğrencilerinin bilimsel araştırma yeterlilikleri, yüksek lisans öğrencilerine göre daha yüksek görülmektedir. Bu sonuçlar dikkate alındığında bilimsel araştırma yeterliliklerinin kazandırılması açısından lisansüstü programların özellikle yüksek lisans programlarında gözden geçirilmesi gerektiği söylenebilir. İleride yapılacak araştırmalarda düşük düzeyde araştırma yeterliliklerinin nasıl kazandırılması gerektiği araştırılarak çözüm önerileri geliştirilmelidir. Bu öneriler karşılaştırmalı çalışmalarda incelenerek yerine göre en uygulanabilir çözümler belirlenmeli ve uygulamaya konulmalıdır.
In this study, we aimed to investigate graduate students’ scientific research competencies according to their advisors’ views. The participants of the study were 43 graduate advisors working in Universities in Turkish Republic of Northern Cyprus. In order to collect their views, we used Graduate Students Competencies of Scientific Research Skills Scale, developed by Büyüköztürk and Köklü (1999). There are 33 questions in this three-point Likert type scale. The points are: None, partially, and fully. The study was conducted in survey model. According to results that the doctorate students are better in most of the skills, on the other hand master students are suffering from them in lack of competence. The detailed results were presented in the manuscript. We suggest realizing future research to seek better ways to nurture graduate students with scientific research skills and make causal comparative studies to find out better solutions for implications
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 15, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/