Bu çalışmanın amacı, öğretmenlerin mesleki profesyonelliği ile iş doyumları arasındaki ilişkiyi belirlemektir. Tarama modelindeki araştırmanın örneklemi Kütahya il merkezindeki okullarda görev yapan 363 öğretmenden oluşmaktadır. Veriler, Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği ve İş Doyumu Ölçeği ile toplanmıştır. Öğretmenlerin Mesleki Profesyonelliği Ölçeği, Kişisel Gelişim, Kuruma Katkı, Mesleki Duyarlılık ve Duygusal Emek olmak üzere dört faktörden oluşmaktadır. Verilerin analizinde betimsel istatistikler, t-testi, ANOVA ve Pearson korelasyon katsayısı kullanılmıştır. Elde edilen sonuçlara göre öğretmenler, orta düzeyde bir profesyonellik algısına ve iş doyumuna sahiptir. Katılımcıların, kuruma katkı boyutundaki görüşleri cinsiyete ve görev yapılan okul türüne; duygusal emek boyutlarındaki görüşleri görev yapılan okul türüne; kişisel gelişim boyutundaki görüşleri görev yapılan okul türüne; iş doyumu ile ilgili görüşleri görev yapılan okul türüne ve okuldaki öğretmen sayısına göre değişmektedir. Katılımcıların hiçbir boyuttaki görüşü kıdeme göre değişmemektedir. Katılımcıların, kuruma katkı, kişisel gelişim ve mesleki duyarlılık ile ilgili görüşleri ile iş doyumu arasında düşük düzeyde, aynı yönde ve anlamlı; duygusal emek ve mesleki profesyonellik toplam puan ile ilgili görüşleri arasında ise orta düzeyde, aynı yönde ve anlamlı ilişkiler vardır.
The purpose of this research is to determine the relationship between occupational professionalism of teachers and their job satisfaction. Designed in survey method, the sample of this research is comprised of 363 teachers working in schools in Kütahya city center. Data was collected using the Occupational Professionalism of Teachers Scale and Job Satisfaction Scale. The Occupational Professionalism of Teachers Scale is comprised of four factors, namely Personal Development, Contribution to Organization, Professional Awareness and Emotional Labor. Data analysis has included descriptive statistics, t-test, ANOVA and Pearson correlation coefficient. Results have shown that teachers have a medium level of perception for professionalism and job satisfaction. The participants’ opinions under the “contribution to organization” dimension vary in relation to gender and school type, their opinions under the “emotional labor” dimension vary in relation to school type, their opinions under the “personal development” dimension vary in relation to school type, and their opinions about job satisfaction vary in relation to school type and the number of students working in their organization. The participants’ opinions do not vary based on seniority under any dimension. There is a low, even and significant relationship between the participants’ views about contribution to organization, personal development and professional awareness and their job satisfaction; and there are moderate, even and significant relationships between emotional labor and occupational professionalism total score and their relevant views.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 4 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/