Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Metaphorical Perceptions of Primary School Teachers on the Concept “Master’s degree”

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 211 - 227, 15.04.2018
https://doi.org/10.19126/suje.382649

Öz



Abstract. The main goal of the study is to
investigate perceptions of primary school teachers regarding the concept of “master’s
degree”. The phenomenology pattern of the qualitative research methods is used
in the study. 105 primary school teachers who work in Sakarya province Hendek
district have taken part in the study voluntarily.   Content analysis technique is implemented in
the analysis of the raw data which were attained by the completion of the
statement “ I think master’s degree is like…., since….” It is inferred from the
results of the study that 77 primary school teachers developed 68 different
metaphors related to the “master’s degree” concept. Those metaphors were
gathered 10 conceptual categories following the analysis of them and their
reasons. Those metaphors are grouped as “Master’s degree as Improver” (21), “Master’s
degree as Choice” (9),  “Master’s degree
as Means” 7), “Master’s degree as Effort” (7), “Master’s degree as Ineffective”
(7), “Master’s degree as Label” (6), “Master’s degree as Different Perspective”
(6), “Master’s degree as Progression” (6), “Master’s degree as Renewal” (6), “Master’s
degree as Emotional Pleasure” (3). While eight of these conceptual categories
include positive metaphors, two of them include negative metaphors.




Kaynakça

  • Alabaş, R. (2011). Social Studies Teachers’ Conception of Postgraduate Education Preferences and Its Contribution to Their Professions, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2897-2901.
  • Alabaş, R., Kamer, T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-International Journal of Educational Research, 3(4), 89-107.
  • Arslan, M.M., Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme Ve ÖğrenmeYaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından Incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35 (171),100–108.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (19), 87-115.
  • Aydemir, S., Çam Ş. S. (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitimi Almaya Ilişkin Görüşleri. Turkish Journal of Education, 4 – 4, DOI: 10.19128/turje.00354.
  • Bozpolat, E. (2016). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. Elementary Education Online, 15 (4): 1114-1130 doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.90433.
  • Çelikten M., Şanal M., Yeni Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği Ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (2), 207-237.
  • Çevik, O., Yiğit, S. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Profillerinin Belirlenmesi-Amasya Üniversitesi Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33 (1) 89-106.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Gömleksiz, M. N., & Et, S. Z. (2013). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 145-152.
  • Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitimde Yetiştirilmesinin Önemi Ve Esaslari. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12 (2), 9-32.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam Ve Dil (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği. (2016). Resmî Gazete. 29690, 20 Nisan 2016 http://www.yok.gov.tr/documents/18755141/21995093/10_lisansustu_egitim_ve_ogretim_y%C3%B6netmeligi.pdf adresinden 2 Nisan 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An Expanded Source Book Qualitative Data Analysis. (Second Edition). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973). Resmî Gazete. 14574, 24 Haziran 1973 http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 2 nisan 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Nas, S. Peyman, D. Arat, Ö.G. (2016). Bireylerin Yüksek Lisans Yapma Nedenleri Üzerine Bir Araştirma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (4), 571-599 http://dx.doi.org/10.16953/deusbed.53127.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Ve Öğretme Süreci. Ankara: Nobel.
  • Saban, A. (2004). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına Ilişkin Sahip Oldukları Zihinsel Imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Samanci, O., Özdemir, R., Yilar, R . (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Lisansüstü Eğitim İle İlgili Görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 56-63. http://dergipark.gov.tr/kafkasegt/issue/19198/204123 adresinden erişildi.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları: Sorunlar Ve Öneriler. Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 25-40.Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim (Pozitif Bilimlerin Temel Ve Uygulamalı Alanlarda). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-74.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27 (1), 155-167.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kanunu.(1981).T.C. Resmi Gazete, 17506, 4 Kasım 1981http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 2 Nisan 2017 tarihinde erişilmiştir.

Sınıf Öğretmenlerinin “Yüksek Lisans” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları

Yıl 2018, Cilt: 8 Sayı: 1, 211 - 227, 15.04.2018
https://doi.org/10.19126/suje.382649

Öz

Araştırmanın amacı sınıf
öğretmenlerinin “yüksek lisans” kavramıyla ilgili algılarını tespit etmektir. Araştırmada
nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji) deseni kullanılmıştır.
Araştırmaya Sakarya ili Hendek ilçesinde görev yapan 105 sınıf öğretmeni
gönüllü olarak katılmıştır. Katılımcıların “Bana göre  yüksek lisans ... gibidir. Çünkü, ...”
ifadesini tamamlamasıyla elde edilen ham veriler çözümlenmesinde içerik analizi
tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucuna göre 77 sınıf öğretmeni "yüksek
lisans” kavramına yönelik 68 farklı metafor geliştirmiştir. Bu metaforlar ve
gerekçeleri incelenerek 10 kavramsal kategoride toplanmıştır. Bu kavramsal
kategoriler metafor sayılarına göre 
“Geliştirici Olarak Yüksek Lisans” (21), “Tercih Olarak Yüksek Lisans”
(9),  “Araç Olarak Yüksek Lisans” ( 7),
“Çaba Olarak Yüksek Lisans” (7), “Etkisi Olmayan Olarak Yüksek Lisans” (7),
“Etiket Olarak Yüksek Lisans” (6), “Farklı Bakış Açısı Olarak Yüksek Lisans”
(6), “İlerleme Olarak Yüksek Lisans” (6), “Yenilenme Olarak Yüksek Lisans” (6),
“Duygusal Haz Olarak Yüksek Lisans” (3) şeklinde sıralanmıştır. Bu kavramsal
kategorilerin 8 tanesi olumlu metaforları içerirken, 2 tanesi olumsuz
metaforları içermektedir.

Kaynakça

  • Alabaş, R. (2011). Social Studies Teachers’ Conception of Postgraduate Education Preferences and Its Contribution to Their Professions, Procedia-Social and Behavioral Sciences, 15, 2897-2901.
  • Alabaş, R., Kamer, T., & Polat, Ü. (2012). Öğretmenlerin kariyer gelişimlerinde lisansüstü eğitim: Tercih sebepleri ve süreçte karşılaştıkları sorunlar. E-International Journal of Educational Research, 3(4), 89-107.
  • Arslan, M.M., Bayrakçı, M. (2006). Metaforik Düşünme Ve ÖğrenmeYaklaşımının Eğitim-Öğretim Açısından Incelenmesi. Milli Eğitim Dergisi, 35 (171),100–108.
  • Aslan, C. (2010). Türkçe Eğitimi Programlarında Lisansüstü Öğrenim Gören Öğrencilerin Akademik Özyeterliklerine İlişkin Görüşleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 10 (19), 87-115.
  • Aydemir, S., Çam Ş. S. (2015). Lisansüstü Öğrencilerinin Lisansüstü Eğitimi Almaya Ilişkin Görüşleri. Turkish Journal of Education, 4 – 4, DOI: 10.19128/turje.00354.
  • Bozpolat, E. (2016). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. Elementary Education Online, 15 (4): 1114-1130 doi: http://dx.doi.org/10.17051/io.2016.90433.
  • Çelikten M., Şanal M., Yeni Y. (2005). Öğretmenlik Mesleği Ve Özellikleri. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi. 19 (2), 207-237.
  • Çevik, O., Yiğit, S. (2009). Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Profillerinin Belirlenmesi-Amasya Üniversitesi Örneği. Cumhuriyet Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 33 (1) 89-106.
  • Eraslan, L. (2011). Sosyolojik Metaforlar. Akademik Bakış Dergisi, 27, 1-22.
  • Gömleksiz, M. N., & Et, S. Z. (2013). Öğretmen Adaylarının Lisansüstü Eğitime İlişkin Metaforik Algıları. VI. Ulusal Lisansüstü Eğitim Sempozyumu, 145-152.
  • Kayabaş, Y. (2008). Öğretmenlerin Hizmet İçi Eğitimde Yetiştirilmesinin Önemi Ve Esaslari. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 12 (2), 9-32.
  • Lakoff, G., Johnson, M. (2005). Metaforlar: Hayat, Anlam Ve Dil (Çev. G. Y. Demir). İstanbul: Paradigma.
  • Lisansüstü Eğitim Ve Öğretim Yönetmeliği. (2016). Resmî Gazete. 29690, 20 Nisan 2016 http://www.yok.gov.tr/documents/18755141/21995093/10_lisansustu_egitim_ve_ogretim_y%C3%B6netmeligi.pdf adresinden 2 Nisan 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Miles, M. B., Huberman, A. M. (1994). An Expanded Source Book Qualitative Data Analysis. (Second Edition). Thousand Oaks, California: Sage Publications.
  • Milli Eğitim Temel Kanunu. (1973). Resmî Gazete. 14574, 24 Haziran 1973 http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 2 nisan 2017 tarihinde erişilmiştir.
  • Nas, S. Peyman, D. Arat, Ö.G. (2016). Bireylerin Yüksek Lisans Yapma Nedenleri Üzerine Bir Araştirma. Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 18 (4), 571-599 http://dx.doi.org/10.16953/deusbed.53127.
  • Saban, A. (2000). Öğrenme Ve Öğretme Süreci. Ankara: Nobel.
  • Saban, A. (2004). Çoklu Zeka Teorisi ve Eğitimi. Ankara: Nobel.
  • Saban, A. (2009). Öğretmen Adaylarının Öğrenci Kavramına Ilişkin Sahip Oldukları Zihinsel Imgeler. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7 (2), 281-326.
  • Samanci, O., Özdemir, R., Yilar, R . (2016). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Lisansüstü Eğitim İle İlgili Görüşleri. e-Kafkas Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3 (1), 56-63. http://dergipark.gov.tr/kafkasegt/issue/19198/204123 adresinden erişildi.
  • Sevinç, B. (2001). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim Uygulamaları: Sorunlar Ve Öneriler. Eğitim Fakültesi Dergisi, 34 (1), 25-40.Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 7(2), 281-326.
  • Varış, F. (1972). Türkiye’de Lisansüstü Eğitim (Pozitif Bilimlerin Temel Ve Uygulamalı Alanlarda). Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 5(1), 51-74.
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. (8. Baskı). Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yılmaz, M. (2007). Sınıf Öğretmeni Yetiştirmede Teknoloji Eğitimi, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 27 (1), 155-167.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2003). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (3. Baskı), Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Yükseköğretim Kanunu.(1981).T.C. Resmi Gazete, 17506, 4 Kasım 1981http://mevzuat.meb.gov.tr/html/temkanun_0/temelkanun_0.html adresinden 2 Nisan 2017 tarihinde erişilmiştir.
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mustafa Bektaş

Nuriye Pehlivan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Nisan 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Bektaş, M., & Pehlivan, N. (2018). Sınıf Öğretmenlerinin “Yüksek Lisans” Kavramına Yönelik Metaforik Algıları. Sakarya University Journal of Education, 8(1), 211-227. https://doi.org/10.19126/suje.382649