The aim of this study
is to adapt ‘Motivational Access’ sub-dimension of Faculty’s Information and
Communication Technology Access (FICTA) (Soomro, Kale, Curtis, Akcaoglu ve
Bernstein, 2018) into Turkish. Firstly, English and Turkish forms were
administered to 40 teachers who are expert in English. The Pearson Correlation
Coefficient which ranged from .87-.95 which indicates that Turkish version of
the scale has language validity. Later, to examine construct validity of the
scale, data were collected from 250 volunteer teachers for the Exploratory
Factor Analysis (EFA) and from 200 volunteer teachers for the Confirmatory
Factor Analysis (CFA) respectively. According to the results of the EFA, as in
English version, Turkish version of the scale consisted of two sub-scales. The
endogenous motivational access and the exogenous motivational access subscales
had both 4 items. After EFA, CFA was accomplished with different data sets and
the factor structure was determined to be acceptable. Reliability of the scale
was determined through Cronbach’s Alpha Coefficient which was .51 for the
overall of the scale. It was .60 for the endogenous motivational access
subscale and .71 for the exogenous motivational access subscale. In conclusion,
the adapted scale is a valid, reliable and measurement tool for Turkish
culture.
Digital divide digital technologies motivation education validity reliability
Bu
araştırmanın amacı, Soomro, Kale, Curtis, Akcaoglu ve Bernstein (2018)
tarafınca geliştirilen Öğretim Üyelerinin Bilgi ve İletişim Teknolojilerine
Erişim Ölçeği’nin bir alt boyutunu, Dijital Teknolojilere Erişim Motivasyon
Ölçeği olarak Türkçe’ye uyarlamaktır. İlk olarak, ölçeğin Türkçe sürümünün
dilsel eşdeğerliğinin sağlanmıştır. Sonrasında, ölçeğin yapı geçerliliğini test
etmek amacıyla Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) için 250 ve son olarak
Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) için gönüllük esasına dayalı olarak 200
öğretmenden veri toplanmıştır. AFA sonucuna göre; İngilizce sürümünde olduğu
gibi ölçeğin Türkçe sürümü iki alt faktörden oluşmuştur. İçsel motivasyon ve
dışsal motivasyon alt faktörlerinin her biri 4 madde olmak üzere toplamda ölçek
8 maddeden oluşmuştur. AFA sonrasında gerçekleştirilen DFA sonucu, faktör yapısının
kabul edilebilir olduğunu göstermiştir. Cronbach Alpha katsayısı ölçeğin tamamı
için .51; İçsel motivasyon alt faktörü için .60 ve dışsal motivasyon alt
faktörü için .71 bulunmuştur. Sonuç olarak, uyarlanan ölçeğin Türk Kültüründe
içsel ve dışsal dijital teknolojilere yönelik erişim motivasyonunun
belirlenmesinde kullanılabileceği, ölçeğin psikometrik özelliklerinin
iyileştirilmesine yönelik çalışmalar yapılmasına devam edileceği söylenebilir.
Dijital bölünme dijital teknolojiler motivasyon eğitim geçerlik güvenirlik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 4 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/