We studied the association between cognitive emotion regulation strategies
and emotion management skills. A total of 324 college students participated in
the study (122 menand 202 women). A demographical information form, the
Cognitive Emotion Regulation Questionnaire, and the Emotion Management Skills
Scale were used to collect the data. Canonical correlation was used in the analysis,
where cognitive emotion regulation strategies and emotions management skills
were treatedas two sets of variables. The first canonical variate indicated
that those individuals who scored higher on catastrophism and self-blame
werelower on focusing, planning, evaluating, and putting into perspective. The
second canonical variate indicated that cognitive-emotional variables as a set
were negatively associated with all the emotionregulation skills with the
exception of coping. The third canonical variate indicated that higher
rumination and re-focusing on were associated with higher coping and regulation
skills but less with emotional display skills.
Bu araştırmanın amacı, üniversite öğrencilerinin bilişsel duygu
düzenleme stratejileri ile duyguları yönetme becerileri arasındaki ilişkinin
incelenmesidir. Bu amaçla, araştırmanın çalışma grubunu 202 kadın, 122 erkek
toplam 324 üniversite öğrencisi oluşturmaktadır. Verilerin toplanmasında,
kişisel bilgi formunun yanı sıra, Bilişsel Duygu düzenleme ölçeği ile Duyguları
yönetme becerileri ölçeği kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise kanonik
korelasyon analizinden yararlanılmıştır. Araştırmadan elde edilen bulgulara
göre, en yüksek ilişkiler yıkım ve duyguları olduğu gibi gösterebilme, plana
tekrar odaklanma ve başa çıkma ve düşünceye odaklanma ile başa çıkma arasında
ortaya çıkmıştır. Birinci kanonik korelasyon sonuçlarına göre, uyumlu olmayan
bilişsel duygu düzenleme stratejileri seti ile duyguları yönetme becerileri
arasında negatif yönlü korelasyonlar ortaya çıkmıştır. İkinci kanonik
korelasyon sonuçlarına göre bilişsel duygu düzenleme stratejilerinin tümü duygu
yönetme becerileri ile –başa çıkma hariç- arasında negatif bir korelasyon
vardır. Elde edilen sonuçlar ilgili alan yazın çerçevesinde tartışılmış ve
önerilere yer verilmiştir.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 3 |
Sakarya University Journal of Education | 2011 ISSN: 2146-7455
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
COPE: https://publicationethics.org/about/our-organisation
WAME: https://www.wame.org/conflict-of-interest-in-peer-reviewed-medical-journals
ICMJE: https://www.icmje.org/about-icmje/
BOIA: https://www.budapestopenaccessinitiative.org/