Günümüzde, finansal okuryazarlık bireylerin maddi kaynaklarını etkili bir şekilde yönetebilmeleri için kritik bir beceri haline gelmiştir. Bu bağlamda, lise öğrencilerinin finansal okuryazarlık düzeylerini değerlendirmek ve farklı demografik özelliklere göre analiz etmek hem bireysel hem de toplumsal düzeyde büyük bir önem arz etmektedir. Bu sebeple çalışma kapsamında farklı lise türlerindeki öğrencilerin finansal okuryazarlık seviyeleri araştırılmıştır. Araştırmanın örneklemini Bursa Osmangazi ilçesinde bulunan üç devlet okulunda öğrenim gören 750 öğrenciden oluşmaktadır. Bu araştırmada bireylerin demografik bilgilerine “Kişisel Bilgi Formu” aracılığıyla ulaşılmıştır. Ayrıca öğrencilerin finansal okuryazarlık düzeylerinin belirlenmesi için Hülya Güvenç (2017) tarafından geliştirilen “Finansal Okuryazarlık ve Para Yönetimi Algısı Ölçeği” kullanılmıştır. Araştırmada, veri toplama ve analiz süreçlerinde nicel araştırma tasarımlarından betimsel tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada; Para yönetim özyeterlik testi ve para yönetim davranışları testinin finansal okuryazarlık üzerinde cinsiyetle anlamlı bir ilişkisi olmadığı, ancak finansal bilgi testi ile finansal okuryazarlık arasında belirgin bir farklılık gösterdiği söylenebilir. Anne eğitim durumu ve okul türü faktörlerinin öğrencilerin para yönetim davranışları ve finansal okuryazarlık düzeyi üzerinde etkili olduğu, diğer faktörlerin ise bu konuda belirgin bir farklılık yaratmadığı söylenebilir. Sınıf düzeyi ve okul türü faktörlerinin öğrencilerin finansal bilgi düzeyi ile finansal okuryazarlık düzeyi arasında etkili olduğu, baba ve anne eğitim durumu faktörlerinin ise bu konuda belirgin bir farklılık yaratmadığı söylenebilir. Lise öğrencilerinin finansal okuryazarlık yeteneklerinin gelişimi için öğrencilere aile, okul ve çeşitli kültürel etkinlikler kapsamında müfredata entegre dersler, seminerler ve çeşitli aktiviteler yardımıyla eğitim verilmesi önerilmiştir.
Finansal Okuryazarlık Finansal Eğitim Finansal Farkındalık Finansal Planlama Bütçeleme Davranış
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Gençlik Sosyolojisi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 13 Mayıs 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 6 - GENÇLİK |