Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Fen-Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Politik Okuryazarlık Durumları Üzerine bir Araştırma

Yıl 2024, Sayı: 6 - GENÇLİK, 57 - 71, 31.05.2024

Öz

Bu araştırmada üniversite gençlerinin politik okuryazarlığı sosyo-demografik, ailesel köken ve yatkınlıklar değişkenleri çerçevesinde analiz edilmiştir. Örneklem olarak Düzce Üniversitesi’nde öğrenim görmekte olan farklı bölümlerden 380 Fen-Edebiyat Fakültesi öğrencisi belirlenmiş ve yüz yüze anket uygulanması yoluyla veri toplanmıştır. Değişkenler arasında ilişkiler Bağımsız Örneklem T-Testi ve Tek Faktörlü ANOVA analiz teknikleri ile analiz edilmiştir. Bu çerçevede aile tipi, ailenin yaşadığı yer, sosyal medya türü, bölüm ile ilgili kitap okuma, tiyatro, müze, sinema ve resim sergisine gitmek yatkınlıkları ile politik okuryazarlık seviyeleri arasında anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir. Bunun yanında Fen-Edebiyat Fakültesi’nde öğrenim gören üniversite gençlerinin %76,4 düzeyinde politik okuryazar olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Achinstein, B. (2006). New Teacher and Mentor Political Literacy: Reading, Navigating and Transforming Induction Contexts. Teachers and Teaching, 123-138.
  • Akhan, O. (2013). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Politika Bilimine Yönelik Eğilimlerinin Belirlenmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14, 37-68.
  • Aladağ, B. N. ve Günteke, S. (2023). İlkokul 4. Sınıf Öğrencilerinin Politik Okuryazarlık ve Sosyal Katılım Becerileri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Disiplinlerarası Eğitim Araştırmaları Dergisi, 303-324.
  • Aslan, H. M. (2019). Ortaokul 7. Sınıf Öğrencilerinin Politik Okuryazarlık Becerilerinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kafkas Üniversitesi, Kars.
  • Avcı, R.C. ve Geçit, Y. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Politik Okuryazarlık Becerisinin Yeri ve Bu Beceriye Yönelik Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşleri. Recep Tayyip Erdoğan Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 290-313.
  • Ay, T.S. ve Yavuz, Ü. (2016). Sınıf Öğretmenlerinin Sosyal Bilgiler Dersinde Okuryazarlık Becerilerini Kazandırmaya Yönelik Gerçekleştirdikleri Uygulamalar. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 31-63.
  • Bourdieu, P. ve Passeron, J. (2015). Varisler: Öğrenciler ve Kültür, Çev: Levent Ünsaldı ve Aslı Sümer, Ankara: Heretik Yayınları.
  • Brocklehurst, H. (2015). Educating Britain? Political Literacy and the Construction of National History. Journal of Common Market Studies, 52-70.
  • Karababa, B. ve Biricik, Y.S. (2022). Yöneten Birey Olmak ve Politik Okuryazarlık: Spor Bilimleri Fakültesi Öğrencileri Üzerine Bir İnceleme. Uluslararası Bozok Spor Bilimleri Dergisi, 46-59.
  • Cender, G. (2023). Gençlerin Dijital Ortamlarda Siyasal Katılımları (Yüksek Lisans Tezi). Kırşehir Ahi Evran Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kırşehir.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Eğitim Sosyolojisi, Gençlik Sosyolojisi, Kültür Sosyolojisi, Siyaset Sosyolojisi
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Şevket Ercan Kızılay 0000-0002-2750-2786

Tuğba Kaygısız 0009-0001-4610-2024

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 3 Mayıs 2024
Kabul Tarihi 13 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 6 - GENÇLİK

Kaynak Göster

APA Kızılay, Ş. E., & Kaygısız, T. (2024). Fen-Edebiyat Fakültesi Öğrencilerinin Politik Okuryazarlık Durumları Üzerine bir Araştırma. Şura Akademi(6 - GENÇLİK), 57-71.