Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Youth Violence and Aggression Interventions in Türkiye: A Protocol for Systematic Review

Yıl 2024, Sayı: 6 - GENÇLİK, 47 - 56, 31.05.2024

Öz

Understanding and working violence and aggression in adolescents and young adults is critical for nurturing societal well-being and fostering developmental growth. This planned systematic review aims to reveal the accumulation of practical application examples to raise awareness in this field. It will systematically examine the interventions, educational tactics, and programs designed to decrease the prevalence of violence and aggression among adolescents and young adults in Turkey. This current study aims to clarify whether the current state of the research will be suitable for a systematic review. Despite the considerable impact of aggressive behavior on social relationships and cognitive development, research on this topic in Turkey is suggested to be limited. Strict inclusion and exclusion criteria were applied, and a thorough search was conducted in databases including DergiPark, ERIC, Web of Science, and Scopus, employing terms such as ‘violence,’ ‘aggression,’ and ‘Turkish adolescent’. This approach has surfaced a significant yet underexplored corpus of relevant literature, suggesting a more substantial research foundation than previously acknowledged. Our initial query retrieved 4786 studies, of which 621 were redundant entries identified via Rayyan, spanning from 1995 to 2024. The planned review will seek to provide a compre- hensive analysis of these interventions, offering insights that could inform policymakers, educators, and practitioners. While limitations exist, as with any literature review, the preliminary findings anticipate guiding evidence-based approaches and participating in the international conversation on culturally attuned preventive strategies. The initial data presents a landscape that underscores the importance for researchers to conduct a thorough literature review, given the substantial body of work already existing in this field. Thoroughly examining the existing literature can be crucial for informing new research as well as designing interventions and prevention measures.

Kaynakça

  • Allen, J. J., Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2018). The general aggression model. Current Opinion in Psychology, 19, 75–80. htt- ps://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.034.
  • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology, 53(1), 27–51. https://doi.org/10.1146/ annurev.psych.53.100901.135231.
  • Akan, Y. (2020). An Analysis on the Effect of Violence Reduction Psychoeducation Program on Communication, Conflict Resolution and Empathy Skill Levels of Adolescent Students. European Journal of Education Studies, 7(7). https://doi.org/10.46827/ejes.v7i7.3167.
  • Akan, Y. (2021). Investigation of the Effect of the “Violence Reduction Psychoeducation Program” on Anger, Violence and Aggression Levels of Students. Retrieved from https://www.semanticscholar. org/paper/Investigation-of-the-Effect-of-the-%27Violence-on-and- Akan/11d4c3b8d0a5ff7f2fa49c72adb49fbfb41285e9.
  • Akgun, S., & Araz, A. (2014). The effects of Conflict Resolution Education on Conflict Resolution Skills, Social Competence and Aggression in Turkish Elementary School Students. Journal of Peace Education, 11, 30-45.

Türkiye’de Gençlere Yönelik Şiddet ve Saldırganlık Müdahaleleri: Sistematik Derleme için Bir Protokol

Yıl 2024, Sayı: 6 - GENÇLİK, 47 - 56, 31.05.2024

Öz

Ergenlerde ve genç yetişkinlerde şiddeti ve saldırganlığı anlamak ve üzerinde çalışmak, toplumsal refahı beslemek ve gelişimsel büyümeyi teşvik etmek için kritik öneme sahiptir. Planlanan bu sistematik derleme, bu alanda farkındalık yaratmaya yönelik pratik uygulama örnekleri birikimini ortaya çıkarmayı amaçlamaktadır. Türkiye’de ergenler ve genç yetişkinler arasında şiddet ve saldırganlığın yaygınlığını azaltmak için tasarlanan müdahaleler, eğitim taktikleri ve programlar sistematik olarak incelenecektir. Bu çalışma, araştırmanın mevcut durumunun sistematik bir incelemeye uygun olup olmayacağını netleştirmeyi amaçlamaktadır. Saldırgan davranışların sosyal ilişkiler ve bilişsel gelişim üzerindeki önemli etkisine rağmen, Türkiye’de bu konuyla ilgili araştırmaların sınırlı olduğu ileri sürülmektedir. Dahil etme ve hariç tutma kriterleri sıkı bir şekilde uygulanarak DergiPark, ERIC, Web of Science ve Scopus gibi veri tabanlarında ‘şiddet’, ‘saldırganlık’ ve ‘Türk ergeni’ gibi terimler kullanılarak kapsamlı bir arama yapıldı. Bu yaklaşım, ilgili literatürün önemli ancak henüz yeterince araştırılmamış bir külliyatını gün yüzüne çıkarmış olup, daha önce kabul edilenden daha sağlam bir araştırma temeline işaret etmektedir. İlk sorgumuz, 1995’ten 2024’e kadar uzanan, 621’i Rayyan aracılığıyla tespit edilen gereksiz girişler olan 4786 çalışmayı getirdi. Planlanan inceleme, politika yapıcıları, eğitimcileri ve uygulayıcıları bilgilendirebilecek içgörüler sunarak bu müdahalelerin kapsamlı bir analizini sağlamayı amaçlamaktadır. Herhangi bir literatür incelemesinde olduğu gibi sınırlamalar mevcut olsa da, ön bulgular kanıta dayalı yaklaşımlara rehberlik etmeyi ve kültürel olarak uyumlu önleyici stratejiler hakkındaki uluslararası tartışmalara katılmayı öngörüyor. İlk veriler, bu alanda hâlihazırda mevcut olan önemli miktarda çalışma göz önüne alındığında, araştırmacıların kapsamlı bir literatür taraması yürütmesinin önemini vurgulayan bir manzara sunmaktadır. Mevcut literatürün iyice incelenmesi, yeni araştırmalara bilgi sağlanmasının yanı sıra müdahalelerin ve önleme tedbirlerinin tasarlanması açısından da çok önemli olabilir.

Kaynakça

  • Allen, J. J., Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2018). The general aggression model. Current Opinion in Psychology, 19, 75–80. htt- ps://doi.org/10.1016/j.copsyc.2017.03.034.
  • Anderson, C. A., & Bushman, B. J. (2002). Human Aggression. Annual Review of Psychology, 53(1), 27–51. https://doi.org/10.1146/ annurev.psych.53.100901.135231.
  • Akan, Y. (2020). An Analysis on the Effect of Violence Reduction Psychoeducation Program on Communication, Conflict Resolution and Empathy Skill Levels of Adolescent Students. European Journal of Education Studies, 7(7). https://doi.org/10.46827/ejes.v7i7.3167.
  • Akan, Y. (2021). Investigation of the Effect of the “Violence Reduction Psychoeducation Program” on Anger, Violence and Aggression Levels of Students. Retrieved from https://www.semanticscholar. org/paper/Investigation-of-the-Effect-of-the-%27Violence-on-and- Akan/11d4c3b8d0a5ff7f2fa49c72adb49fbfb41285e9.
  • Akgun, S., & Araz, A. (2014). The effects of Conflict Resolution Education on Conflict Resolution Skills, Social Competence and Aggression in Turkish Elementary School Students. Journal of Peace Education, 11, 30-45.
Toplam 5 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Adli Sosyal Bilimler, Aile Sosyolojisi, Gençlik Sosyolojisi, Kent Sosyolojisi ve Toplum Çalışmaları
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Burcu Uysal 0000-0002-0202-2655

Sümeyye Muftareviç

Büşra Kavla

Yayımlanma Tarihi 31 Mayıs 2024
Gönderilme Tarihi 3 Mart 2024
Kabul Tarihi 24 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Sayı: 6 - GENÇLİK

Kaynak Göster

APA Uysal, B., Muftareviç, S., & Kavla, B. (2024). Türkiye’de Gençlere Yönelik Şiddet ve Saldırganlık Müdahaleleri: Sistematik Derleme için Bir Protokol. Şura Akademi(6 - GENÇLİK), 47-56.