Üçüncü yaş turizmi dünya nüfusunun hızla yaşlanması, yaşlı nüfusun sosyo demografik ve sosyo ekonomik yapısının değişmesiyle birlikte turizm endüstrisi açısından önem kazanmıştır. Üçüncü yaş turizminin potansiyeline bağlı olarak önemli bir pazar haline gelmiş olan üçüncü yaş turistlerinin motivasyonlarının ve onları turizm etkinliklerine katılmaktan alıkoyan kısıtların neler olduğunun iyi analiz edilmesi gerekmektedir. Üçüncü yaş turistlerinin seyahat motivasyonu ile ilgili araştırmalarda belirlenen en yaygın itme motivasyonları dinlenme ve rahatlama, kaçış, yenilik arayışı, sosyal etkileşim, fiziksel egzersiz, sağlık, nostalji, arkadaş ve akraba ziyaretidir. Çekme motivasyonlarında ise hijyen ve temizlik, güvenlik, iklim, maliyet, ulaşım kolaylığı, alışveriş imkanları, tıbbi olanaklar, tarihi ve kültürel çekicilikler, doğal çekicilikler öne çıkmaktadır. Motivasyon, turizm mal ve hizmetlerinin seçimini etkileyen içsel bir istek, itici bir güç ise, seyahat kısıtları da insanların seyahat etme isteklerini, seyahat hazırlıklarına başlamayı, bunu sürdürmeyi ya da seyahate çıkma sıklığını artırmayı engelleyen faktörler olarak tanımlanmıştır. Kısıtlar içsel kısıtlar stres, depresyon, anksiyete vb. , kişilerarası kısıtlar örneğin uygun bir seyahat ortağı bulma ve yapısal kısıtlar aile yaşam döngüsü aşaması, finansal kaynaklar, mevsim, iklim, iş planlaması vb. olmak üzere üçe ayrılmıştır. Buradan yola çıkarak çalışmanın amacı üçüncü yaş yerli turistlerin seyahat kısıtlarını ve motivasyonlarını belirleyerek motivasyon ile seyahat kısıtları arasındaki ilişkiyi ortaya koymak, sosyo demografik özelliklere bağlı olarak seyahat kısıtları ile motivasyonların farklılaşıp farklılaşmadığını incelemektir. Çalışmanın amaçları doğrultusunda 394 kişi ile yüz yüze anket çalışması yapılmıştır. Yapılan faktör analizi sonucunda seyahat motivasyonları sosyalleşme, sağlık, kendini geliştirme ve yenilik arayışı olmak üzere dört boyutta incelenebileceği belirlenmiştir. En güçlü motivasyonların sosyalleşme ve yenilik arayışı olduğu görülmüştür. Ayrıca seyahat kısıtlarının içsel kısıtlar, kişilerarası kısıtlar ve yapısal kısıtlar olmak üzere üç boyut altında toplandığı tespit edilmiştir. Seyahat kısıtları içinde kişilerarası kısıtların en önemli kısıt olduğu ortay konmuştur. Bununla birlikte seyahat kısıtlarının motivasyon düzeyini etkilediği görülmüştür. Üçüncü yaş turistlerinin seyahat kısıtlarının ve motivasyonlarının göz önüne alınarak hazırlanacak turlar bu yaş gruplarının daha çok seyahat etmesini sağlayabilecektir.
Üçüncü Yaş Turizmi Tekrar Ziyaret Niyeti Seyahat Motivasyonu Seyahat Kısıtları
With the rapid aging of the world population and change the socio-demographic and socio-economic structure of the elderly population, third age tourism has gained importance for the tourism industry. Due to the fact that the third age tourism is an important market because of the growth potential, it is necessary to analyse the travel motivations and the constraints of the seniors that prevent them from participating in tourism activities. Tourist motivation is also a set of needs or wishes that direct a person to participate in tourist activities. The most common push factors identified in research on the motivation of the seniors are resting and relaxation, escape, novelty seeking, social interaction, physical exercise, health, nostalgia visit friends and relatives. In pull factors, hygiene and cleanliness, security, climate, cost, ease of transportation, shopping facilities, medical facilities, historical and cultural attractiveness, natural attractiveness are prominent. Motivation is an intrinsic desire that affects the choice of tourism products and services but travel constraints are defined as factors that prevent people from traveling, starting preparations for travel, increasing the frequency of travel or travel. Constraints are divided into three as intrapersonal constraints stress, depression, anxiety, etc. , interpersonal constraints e.g. finding a suitable travel partner and structural constraints family life cycle stage, financial resources, season, climate, business planning, etc. . The aim of this study is to determine the travel constraints and motivations of the local senior tourists and to determine the relationship between motivation and travel constraints and to examine whether the travel constraints and motivations differ depending on the socio - demographic characteristics. Using factor analyses, four motivations factors named socialization, novelty seeking and physical health, selfdevelopment were delineated. Socialization and novelty seeking were identified as the most important travel motivation factor from four extracted factors. It is also found that travel constraints were grouped under three factors as intrapersonal constraints, interpersonal constraints and structural constraints. Interpersonal constraints were seen as the most important constraint in travel constraints. However, it has been also found that perceived travel constraints effect the level of motivation. For the purposes of the study, 394 people were surveyed. The tours to be prepared taking into account the travel constraints and motivations of the third-age tourists can make this age group travel more
Third Age Tourism Revisit Intention Travel Motivation Travel Constraints
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Research Article |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ağustos 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Sayı: 42 |