Population and population movements are of global importance in today's world. The situation of the population living in any given region has global implications. The masses that started to migrate due to push and pull factors can disrupt the planning of the states. This migration movement, which is tolerated by some states, is alarming for some states. New situations create new perceptions. For this reason, the aim of this study is to determine the perceptions of secondary school students towards the concept of population and migration. Phenomenology design was used in the study. A semi-structured questionnaire was applied to a total of 226 people, 134 girls and 92 boys, studying in a secondary school in Erzincan. The data were analyzed by content analysis. According to the findings obtained from the study; students produced 72 metaphors related to the concept of “population”, these were collected in 9 different groups. The groups are food, place/place, change, name of life, scientific expression, community, country/city, requirement and multiplicity. The students produced 63 metaphors with the concept of migration, which were collected in 6 different conceptual categories. The groups are action/event group, live group, geographical concept group, settlement / nation group, expression of emotions group and holiday group. As a result of the study, it was found that students produced the most “community” and “human” metaphors related to population; the most “relocation” and “bird” metaphors related to migration. It has been found that there is a decrease in misconceptions as the grade level increases.
Bu araştırmada ortaöğretim öğrencilerinin nüfus ve göç kavramına yönelik algıları tespit edilmeye çalışılmıştır. Çalışma grubu Erzincan Sosyal Bilimler Lisesi’nde öğrenim görmekte olan 134 Kız, 92 Erkek, toplam 226 kişiden oluşmaktadır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerinden olgubilim (fenomenoloji/phenomology) deseni kullanılmıştır. Veriler yarı yapılandırılmış görüşme formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Çalışmadan elde edilen bulgulara göre; öğrencilerin nüfus kavramına yönelik ürettikleri 72 metafor 9 farklı grupta toplanmıştır. Bunlar; gıda, yer/mekân, değişiklik, canlı ismi, bilimsel ifade, topluluk, ülke/şehir, gereksinim ve çokluk’tur. Öğrencilerin göç kavramına yönelik ürettikleri 63 metafor ise 6 farklı kavramsal kategoride toplanmıştır. Bunlar; eylem/olay, canlı grubu, coğrafi kavram, yerleşim yeri/millet, duyguların ifadesi ve tatil’dir. Çalışma sonucunda; öğrencilerin nüfusla ilgili en çok topluluk ve insan metaforunu; göç ile en çok taşınma ve kuş metaforunun ürettikleri görülmektedir. Sınıf seviyesi yükseldikçe kavram yanılgılarında azalma görülmektedir. Kavram öğretiminde metafor analiz tekniğinin nasıl kullanılabileceği hakkında önerilerde bulunulmuştur.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Alan Eğitimleri |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Haziran 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 19 Aralık 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 4 Sayı: 1 |
Derginin tarandığı indeksler: ASOS İndeks, CiteFactor, ERIH PLUS, Eurasian Scientific Journal Index (ESJI)
Synergy International Journal of Field Education Research is licensed under Attribution-NonCommercial (CC BY-NC) 4.0 International License