Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı

Yıl 2020, Sayı: 34, 53 - 63, 01.03.2021

Öz

Heidegger, Varlık sorusu temelinde Batı metafiziğini eleştirirken Varlık’ın bu gelenekte nasıl aşama aşama unutulduğunu göstermekle kalmayıp aynı zamanda Batı metafizik geleneğinin onto-teolojik yapısını da açığa çıkarmaya çalışır. Ona göre Batı metafiziğinin onto-teolojik yapısı içinde Tanrı kavramı metafizik sistemler için kurucu rolü üstlenir. Tanrı kavramına verilen bu rol Causa Sui’dir. Ancak Heidegger’e göre Tanrı Causa sui olarak, ilahi Tanrı’dan uzaklaşmıştır.

Kaynakça

  • Aktok, Özgür (2010), “Sunuş”, edit. Özgür Aktok-Metin Ba,l Heidegger, (içinden), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • Aktok, Özgür (2017), “Platon’un Mağarasına Dönüş Yolunda: Heidegger, Platon ve Aletheia”, Heidegger (içinde), Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi Sayı: 8, İstanbul: Pinhan Yayıncılık.
  • Bal, Metin (2016), “Tanrı Felsefeye Nasıl Girer? Sorusuna Cevaplar Olarak Platon’un Euthyphron Diyaloğu ve Heidegger’in Onto-teoloji Eleştirisi”, İstanbul: Kutadgu Bilig Felsefe- Bilim Araştırmaları Heidegger Sayısı, Sayı:30.
  • Cevizci Ahmet, (1999), Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Baret, William (2008), “Heidegger: Toplu Bakış”, çev. Ahmet Aydoğan, Heidegger (içinde), İstanbul: Say Yayınları.
  • Dasdur, Françoise (2014) “Heidegger’in Fransa’da Alımlanışı ve Alımlanmayışı”, der. Sadık Erol Er, Heidegger Paris’te (içinde), İstanbul: Otonom Yayımları.
  • Dürüşken, Çiğdem, (2020), “Terimler Sözlüğü (Latince-Türkçe),” Spinoza, Ethica (içinde), Alfa Yayınları, İstanbul.
  • Hart, Kevin (2000) The Trespass of the Sign: Deconstruction, Theology and Philosophy, New York: Fordham University Press.
  • Heidegger, Martin (1969), İdentitiy and Différance, (Trans. Joan Stambaugh), New York: Harper &Row.
  • _______________ (1970), Hegel’s Concept of Experience, trans. Kenley Royce Dove, San Francisco: Harper&Row.
  • _______________ (1988), The Basic Problems of Phenomenology, trans. Albert Hofstadter, USA: Indiana University Press: Bloomington&Indianapolis.
  • _______________ (1993), 1933’te Neler Oldu?, çev. Turhan Ilgaz, İstanbul: Yapı-Kredi Yayınları.
  • _______________ (1995), Nedir bu felsefe?, çev. Ali Irgat, İstanbul: Afa Yayınları.
  • _______________ (1998), Pathmarks, ed. William McNeill, Cambridge: Cambridge University Press.
  • _______________ (2002a), “Fenomenoloji ve Teoloji,” Der. Ahmet Demirhan, Heidegger ve Teoloji içinde, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • _______________ (2002b), “Metafiziğin Onto-teo-lojik İnşası”, der. Ahmet Demirhan, Heidegger ve Teoloji içinde, İstanbul: İnsan Yayınları.
  • _______________ (2004), Varlık ve Zaman, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi.
  • _______________ (2010), “Kant’ın Varlık Tezi”, ed: Özgür Aktok-Metin Bal, Heidegger içinde, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
  • _______________ (2013), Hümanizm Üzerine, çev. Yusuf Örnek, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
  • _______________ (2016), “Platonun Hakikat Doktrini”, çev. Zeynep Berke Çetink, İstanbul: Kutadgu Bilig Felsefe- Bilim Araştırmaları (içinde), Sayı:30.
  • Kılıç, Sinan (2019), Heidegger’de Metafizik Fark, İstanbul: Çizgi Yayınları.
  • Marion Jean-Luc (2012), God Without Being, trans. Thomas A. Carlson, Chicago: The University of Chicago Press.
  • Rubenstein, Mary-Jane (2003) “Unknown Thyself: Apopharicism, Deconstruction, and, Theology After Ontotheology”, Modern Theology, (içinde), Blackwell Publishing.
  • Rubenstein, Mary-Jane (2008) “Dionysius, Derrida, and the Critique of Ontotheology,” Modern Theology, Division I Faculty Publications. Paper 98 24:4.
  • Schurmann, Reiner (1978) Heidegger on Being and Acting, Bloomington: Indiana University Press.
  • Thomson, D. Iain (2012) Heidegger: Onto-teoloji/ Teknoloji ve Eğitim Politikaları, çev. Hüsamettin Arslan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
  • Williams, John Reynold (2005), Heidegger’in Din Felsefesi, çev. Mehmet Türkeri, İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
  • Young, Julian (2017), Heidegger’in Geç Dönem Felsefesi, çev. Elif Korkut, İstanbul: Dergâh Yayınları.
Toplam 28 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Şükrü Mert Ünal Bu kişi benim

Kevser Çelik Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2021
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 34

Kaynak Göster

APA Ünal, Ş. M., & Çelik, K. (2021). M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji(34), 53-63.
AMA Ünal ŞM, Çelik K. M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. Mart 2021;(34):53-63.
Chicago Ünal, Şükrü Mert, ve Kevser Çelik. “M. Heidegger’in Onto-Teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı”. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji, sy. 34 (Mart 2021): 53-63.
EndNote Ünal ŞM, Çelik K (01 Mart 2021) M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji 34 53–63.
IEEE Ş. M. Ünal ve K. Çelik, “M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı”, Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji, sy. 34, ss. 53–63, Mart 2021.
ISNAD Ünal, Şükrü Mert - Çelik, Kevser. “M. Heidegger’in Onto-Teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı”. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji 34 (Mart 2021), 53-63.
JAMA Ünal ŞM, Çelik K. M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. 2021;:53–63.
MLA Ünal, Şükrü Mert ve Kevser Çelik. “M. Heidegger’in Onto-Teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı”. Tabula Rasa: Felsefe Ve Teoloji, sy. 34, 2021, ss. 53-63.
Vancouver Ünal ŞM, Çelik K. M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı. Tabula Rasa: Felsefe ve Teoloji. 2021(34):53-6.