M. Heidegger’in Onto-teoloji Kritiği Bağlamında Causa Sui Olarak Tanrı
Yıl 2020,
Sayı: 34, 53 - 63, 01.03.2021
Şükrü Mert Ünal
Kevser Çelik
Öz
Heidegger, Varlık sorusu temelinde Batı metafiziğini eleştirirken Varlık’ın bu gelenekte nasıl aşama aşama unutulduğunu göstermekle kalmayıp aynı zamanda Batı metafizik geleneğinin onto-teolojik yapısını da açığa çıkarmaya çalışır. Ona göre Batı metafiziğinin onto-teolojik yapısı içinde Tanrı kavramı metafizik sistemler için kurucu rolü üstlenir. Tanrı kavramına verilen bu rol Causa Sui’dir. Ancak Heidegger’e göre Tanrı Causa sui olarak, ilahi Tanrı’dan uzaklaşmıştır.
Kaynakça
- Aktok, Özgür (2010), “Sunuş”, edit. Özgür Aktok-Metin Ba,l Heidegger, (içinden), Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- Aktok, Özgür (2017), “Platon’un Mağarasına Dönüş Yolunda: Heidegger, Platon ve Aletheia”, Heidegger (içinde), Felsefi Düşün Akademik Felsefe Dergisi Sayı: 8, İstanbul:
Pinhan Yayıncılık.
- Bal, Metin (2016), “Tanrı Felsefeye Nasıl Girer? Sorusuna Cevaplar Olarak Platon’un Euthyphron Diyaloğu ve Heidegger’in Onto-teoloji Eleştirisi”, İstanbul: Kutadgu Bilig Felsefe- Bilim Araştırmaları Heidegger Sayısı, Sayı:30.
- Cevizci Ahmet, (1999), Felsefe Sözlüğü, İstanbul: Paradigma Yayınları.
- Baret, William (2008), “Heidegger: Toplu Bakış”, çev. Ahmet Aydoğan, Heidegger (içinde), İstanbul: Say Yayınları.
- Dasdur, Françoise (2014) “Heidegger’in Fransa’da Alımlanışı ve Alımlanmayışı”, der. Sadık Erol Er, Heidegger Paris’te (içinde), İstanbul: Otonom Yayımları.
- Dürüşken, Çiğdem, (2020), “Terimler Sözlüğü (Latince-Türkçe),” Spinoza, Ethica (içinde), Alfa Yayınları, İstanbul.
- Hart, Kevin (2000) The Trespass of the Sign: Deconstruction, Theology and Philosophy, New York: Fordham University Press.
- Heidegger, Martin (1969), İdentitiy and Différance, (Trans. Joan Stambaugh), New York: Harper &Row.
- _______________ (1970), Hegel’s Concept of Experience, trans. Kenley Royce Dove, San Francisco: Harper&Row.
- _______________ (1988), The Basic Problems of Phenomenology, trans. Albert Hofstadter, USA: Indiana University Press: Bloomington&Indianapolis.
- _______________ (1993), 1933’te Neler Oldu?, çev. Turhan Ilgaz, İstanbul: Yapı-Kredi Yayınları.
- _______________ (1995), Nedir bu felsefe?, çev. Ali Irgat, İstanbul: Afa Yayınları.
- _______________ (1998), Pathmarks, ed. William McNeill, Cambridge: Cambridge University Press.
- _______________ (2002a), “Fenomenoloji ve Teoloji,” Der. Ahmet Demirhan, Heidegger ve Teoloji içinde, İstanbul: İnsan Yayınları.
- _______________ (2002b), “Metafiziğin Onto-teo-lojik İnşası”, der. Ahmet Demirhan, Heidegger ve Teoloji içinde, İstanbul: İnsan Yayınları.
- _______________ (2004), Varlık ve Zaman, çev. Aziz Yardımlı, İstanbul: İdea Yayınevi.
- _______________ (2010), “Kant’ın Varlık Tezi”, ed: Özgür Aktok-Metin Bal, Heidegger içinde, Ankara: Doğu Batı Yayınları.
- _______________ (2013), Hümanizm Üzerine, çev. Yusuf Örnek, Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları.
- _______________ (2016), “Platonun Hakikat Doktrini”, çev. Zeynep Berke Çetink, İstanbul: Kutadgu Bilig Felsefe- Bilim Araştırmaları (içinde), Sayı:30.
- Kılıç, Sinan (2019), Heidegger’de Metafizik Fark, İstanbul: Çizgi Yayınları.
- Marion Jean-Luc (2012), God Without Being, trans. Thomas A. Carlson, Chicago: The University of Chicago Press.
- Rubenstein, Mary-Jane (2003) “Unknown Thyself: Apopharicism, Deconstruction, and, Theology After Ontotheology”, Modern Theology, (içinde), Blackwell Publishing.
- Rubenstein, Mary-Jane (2008) “Dionysius, Derrida, and the Critique of Ontotheology,” Modern Theology, Division I Faculty Publications. Paper 98 24:4.
- Schurmann, Reiner (1978) Heidegger on Being and Acting, Bloomington: Indiana University Press.
- Thomson, D. Iain (2012) Heidegger: Onto-teoloji/ Teknoloji ve Eğitim Politikaları, çev. Hüsamettin Arslan, İstanbul: Paradigma Yayınları.
- Williams, John Reynold (2005), Heidegger’in Din Felsefesi, çev. Mehmet Türkeri, İzmir: İzmir İlahiyat Vakfı Yayınları.
- Young, Julian (2017), Heidegger’in Geç Dönem Felsefesi, çev. Elif Korkut, İstanbul: Dergâh Yayınları.