İnsanın akıl yoluyla kavrayamadığı gizler karşısında hissettiği çaresizlik ve
bu gizleri keşfetme isteği var olduğu günden beri insanın ve sanatın temel
meselelerinden biri olmuş. İnsanoğlunun varoluş serüveninin en önemli
özelliği olan hakikat arayışı ve kendini aşma isteği; sonu her ne olursa
olsun- zafer ya da yıkım- çeşitli sanatların ve eserlerinin asal izleklerinden
biri olagelmiştir. İnsanın bu arayış sürecinde şeytanla karşılaşması ve/
veya sınırlılıklarını şeytani bir anlaşmayla aşma isteği İngiliz oyun yazarı ve
şair Christopher Marlowe (1564–1593), Alman yazar ve şair Goethe (1749–
1832) ve Türk şair, romancı, hikâyeci, oyun yazarı ve fikir adamı Necip Fazıl
Kısakürek (1904–1983)’in oyunlarına da konu olmuştur. Marlowe’un Doktor
Faustus, Goethe’nin Faust ve Necip FazılKısakürek’in Siyah Pelerinli
Adam oyun metinlerinin temel izleği insan-şeytan pazarlığıdır. Bu yazıda
Batı kültüründe Faust karakterinin günümüze kadar gelmesi ve Faust’un
modern insanın çelişkilerinin sembolü haline dönüşmesinde başlıca rolü
oynayan Marlowe ve Goethe’nin Faust metinleri ile kendini Doğu kültürünün, özellikle İslam dininin savunuculuğuna ve insanını aydınlatmaya
adamış olan Necip Fazıl Kısakürek’in Siyah Pelerinli Adam metinleri söz
konusu izlek bağlamında karşılaştırılmaktadır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Eylül 2010 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2010 |