Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ötekileştirilen Oyun Kişileri: “İstanbul Beyaz Rakı Rengârenk, Kırmızı Yorgunları, Gözü Kara Alaturka

Yıl 2009, , 161 - 173, 01.07.2009
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000222

Öz

Kaynakça

  • Aksoy, Nazan. Batı ve Başkaları. İstanbul: Düzlem Yayınları, 1996.
  • Conner, Steven. Postmodernist Kültür. Çeviren: Doğan Şahiner. İstanbul: YKY Yayınları, 2001.
  • Eagleton, Terry. Edebiyat Kuramı. Çeviren: Esen Tarım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1990.
  • Gürbilek, Nurdan. Vitrinde Yaşamak. İstanbul: Metis Yayınları, 2001.
  • Moran, Berna. Edebiyat Kuramları.İstanbul: Cem Yayınevi, 1991.
  • Rosenau, Pauline Marie. Postmodernizm ve Toplum Bilimleri, Çeviren: Tuncay Birkan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1992.
  • Touraine, Alain. Modernliğin Eleştirisi, Çeviren: Hülya Tufan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1992.
  • Yula, Özen. İstanbul Beyaz Rakı Rengarenk. Kırmızı Yorgunları, Gözü Kara Alaturka, Toplu Oyunları 2. İstanbul: MitosBoyut Yayınları, 1998. •

ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ “İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA”

Yıl 2009, , 161 - 173, 01.07.2009
https://doi.org/10.1501/TAD_0000000222

Öz

Sürekli ilerlemeyi amaç edinmiş modernist projeler, bu ilerlemeyi sekteye
uğratacak, başarılarına şüphe düşürecek “tehlikeli” atıklarını; yoksullarını,
evsiz ve hastalarını merkezin dışına iterek görünmez kılmaya çalışır. Modernitenin
“öteki” sayıp dışladığı bu insanlar, Özen Yula’nın metinlerinin
merkezine oturur. Yula’nın neredeyse tüm oyunlarında, kıyıda kalmışların;
evsizlerin, işsizlerin, sarhoşların, tinercilerin, seks işçilerinin, travestilerin,
katillerin öyküsü anlatılır. Oyunlar aracılığıyla, “ötekileri” yaratan, sonrasında
da varlıklarını tehdit gibi algılayıp kendinden uzaklaştırmaya çalı-
şan, bu “merkezi akıl” yapı bozuma uğratılmaya çalışılır. Ancak oyun kişileri
merkezin gözüyle değerlendirildiği ve neredeyse öteki oluşları baştan
kabullenildiği için -amaçlanılanın tam aksi bir yöne savrularak- merkezi
otoritenin söylemi yeniden üretilmiş olur. Bu bildiride; İstanbul Beyaz Rakı
Rengarenk, Kırmızı Yorgunları, Gözü Kara Alaturka, oyunları aracılığıyla
merkezin söyleminin –hiç fark etmeden ve istemeden- nasıl yeniden üretildiği
incelenecektir.

Kaynakça

  • Aksoy, Nazan. Batı ve Başkaları. İstanbul: Düzlem Yayınları, 1996.
  • Conner, Steven. Postmodernist Kültür. Çeviren: Doğan Şahiner. İstanbul: YKY Yayınları, 2001.
  • Eagleton, Terry. Edebiyat Kuramı. Çeviren: Esen Tarım, İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1990.
  • Gürbilek, Nurdan. Vitrinde Yaşamak. İstanbul: Metis Yayınları, 2001.
  • Moran, Berna. Edebiyat Kuramları.İstanbul: Cem Yayınevi, 1991.
  • Rosenau, Pauline Marie. Postmodernizm ve Toplum Bilimleri, Çeviren: Tuncay Birkan. Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları, 1992.
  • Touraine, Alain. Modernliğin Eleştirisi, Çeviren: Hülya Tufan. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları, 1992.
  • Yula, Özen. İstanbul Beyaz Rakı Rengarenk. Kırmızı Yorgunları, Gözü Kara Alaturka, Toplu Oyunları 2. İstanbul: MitosBoyut Yayınları, 1998. •
Toplam 8 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Fatma Keçeli Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 1 Temmuz 2009
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009

Kaynak Göster

APA Keçeli, F. (2009). ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ “İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, 27(27), 161-173. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000222
AMA Keçeli F. ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ “İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. Temmuz 2009;27(27):161-173. doi:10.1501/TAD_0000000222
Chicago Keçeli, Fatma. “ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ ‘İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA’”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 27, sy. 27 (Temmuz 2009): 161-73. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000222.
EndNote Keçeli F (01 Temmuz 2009) ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ “İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 27 27 161–173.
IEEE F. Keçeli, “ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ ‘İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA’”, Tiyatro Araştırmaları Dergisi, c. 27, sy. 27, ss. 161–173, 2009, doi: 10.1501/TAD_0000000222.
ISNAD Keçeli, Fatma. “ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ ‘İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA’”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi 27/27 (Temmuz 2009), 161-173. https://doi.org/10.1501/TAD_0000000222.
JAMA Keçeli F. ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ “İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2009;27:161–173.
MLA Keçeli, Fatma. “ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ ‘İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA’”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi, c. 27, sy. 27, 2009, ss. 161-73, doi:10.1501/TAD_0000000222.
Vancouver Keçeli F. ÖTEKİLEŞTİRİLEN OYUN KİŞİLERİ “İSTANBUL BEYAZ RAKI RENGÂRENK, KIRMIZI YORGUNLARI, GÖZÜ KARA ALATURKA”. Tiyatro Araştırmaları Dergisi. 2009;27(27):161-73.