Modern dram sanatının babası ve önde gelen temsilcisi Ibsen 1906’da
öldü. Geç dönem modern dram sanatının babası ve önde gelen temsilcisi
Samuel Beckett 1906’da doğdu. Ibsen acaba kronolojik anlamın ötesinde
düşünüldüğünde de Beckett’den önce geliyor mu? Ibsen modernizmin
babası ve Beckett de onun takipçisi midir?
Ibsen’in dönemi ve erken dönem modernite deneyimi ile Beckett’in geç
dönem modernite deneyimi arasında benzerlikler var mıdır?
Ibsen’in modernizmi ile modern oyunlar ve modernite arasındaki ilişkiyi
tartışarak bu soruları yanıtlamaya çalışıyorum.
Bildiriyi üç aşama ile kuruyorum. Ibsen’i modernizmin babası olarak
kabul eden ama buna rağmen geç modernizmin bakış açısı ile
anlayamayacağımız biri olarak ele alan yakın dönemli bir çalışmadan söz
ederek başlıyorum.
Bu konferansın terimlerine çevrildiğinde “Ibsen Beckett’den önce
gelmektedir ama bir erken dönem Beckett’i olarak yorumlanamaz”
demektir bu.
Bundan sonra çok iyi kurulmuş ve artık neredeyse klasikleşmiş bir yapıt
olan Peter Szondi’nin Modern Dramın Teorisi’nden söz ediyorum. Bu
kitapta modern dramın içinde bulunduğu krizin ilk ismi olarak Ibsen son
ismi olarak da Beckett ele alınmaktadır.
Son olarak da moderniteyi tartışarak, Ibsen’in ve Beckett’in oyunları
üzerinden sırasıyla erken ve geç dönem modernitelere ilişkin sonuçlar
çıkarıyorum.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2007 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2007 Cilt: 23 Sayı: 23 |