Tefsir haşiyelerinin müstakil tefsirlere göre öne çıkan yönleri, âyetlerin tefsiri sırasında ortaya çıkan meseleleri daha da derinleştirebilmeleri ve kendilerinden önceki birikime eksik hususları ikmâl edip eleştiri ve tashihler yapmak suretiyle ilâve katkılar sunabilmeleridir. Osmanlı âlimlerinden Dursunzâde Abdülbâkî Efendi (öl. 1015/1607), Şuarâ sûresinin önceki peygamberlerin kıssalarından bahseden 7-8, 64-67, 90-91, 94-98 ve 100-103. âyetleri üzerine hâşiye formunda bir tefsir risâlesi kaleme almıştır. Abdülbâkî Efendi’nin bu eserinin dikkat çeken iki yönü bulunmaktadır. Birincisi, onu diğer tefsir hâşiyelerinden ayıran bir husustur. Risâle tek bir tefsir üzerine değil, Begavî, Necmeddîn en-Nesefî, Zemahşerî, Ebû Bekir er-Râzî, Beyzâvî, Ebû Hayyân, Semîn el-Halebî, Sa‘dî Çelebi, İbn Kemâl Paşa ve Ebussuûd Efendi’den oluşan 10 müfessirin Şuarâ sûresinin tefsirine dair açıklamaları üzerine kaleme alınmıştır. Eserin ikinci özelliği ise ağırlıklı içeriğinin eleştiri ve tashihlerden oluşmasıdır. Abdülbâkî Efendi, hâşiyesinde müfessirlerin mana tevcihlerini sıklıkla eleştirmekte ve kendi görüşünü gerekçeleriyle açıklamaktadır. O, müfessirlerin beyanlarını genellikle iki açıdan eleştirmiştir. Birinci olarak müfessirlerin bazı kelimelere verdikleri anlamları, o kelimelerin Arapçadaki kullanımlarına uygun bulmamıştır. İkinci olarak ise müfessirlerin âyetlere yükledikleri anlamın, ilgili âyetlerin bağlamsal uyumu açısından sorunlu olduğunu belirtmiştir. Makalede ayrıca Abdülbâkî Efendi’nin bu hâşiyesi Türkiye kütüphanelerindeki dört nüshası karşılaştırılmak suretiyle tenkitli olarak neşredilmiştir. Bu makale ile tefsir hâşiyeciliği ve Osmanlı dönemi tefsir literatürüne dair tespitlerin dakikleşmesine katkı sunulması beklenmektedir.
Tefsir Haşiye Eleştiri Osmanlı Dursunzade Abdülbaki b. Dursun Yazma Eser Tahkik
The outstanding aspects of exegetical hashiyas compared to independent tafsirs are that they can deepen the issues which have arisen during the interpretation of the verses, and make contributions to knowledge accumulation, by adding what is missing and making criticism and corrections. Dursunzada Abdulbaqi Effendi, one of the 16th century Ottoman scholars, wrote a hashiya on tafsirs dealing with various verses of the chapter of al-Shu'ara, which speak of the stories of the previous prophets. It may be said that his exegetical hashiya has two significant features: First, it differs from other exegetical hashiyas with regard to the number of the tafsirs, which it annotates. The hashiya consists of Dursunzada's comments on the interpretations of ten mufassirs, namely al-Baghawī, Najm al-Dīn al-Nasafī, al-Zamakhsharī, Abū Bakr al-Rāzī, al-Bayḍāwī, Abū Ḥayyān, al-Samīn al-Ḥalabī, Sa'dī Chalabi, Ibn Kamāl Pasha and Abu’l-Suʿūd on various verses of the chapter of al-Shu’ara. The second feature of the work is that it mainly consists of criticism and corrections. Dursunzada Abdulbaqi Effendi frequently criticizes the interpretations of mufassirs on the verses and explains his own views by justifying them. He generally criticizes the explanations of mufassirs from two aspects. Firstly, Dursunzada deems the meanings assigned by the mufassirs to some words inappropriate regarding the usage of those words in Arabic. Secondly, he expressed that the meaning attributed by the mufassirs to the verses is problematic in terms of the contextual congruence of the relevant verses. Also in this article, the hashiya authored by Dursunzada Abdulbaqi Effendi on some verses of the chapter of al-Shu'ara is critically published by comparing the four manuscripts of the work in Millet and Suleymaniye libraries in Turkiye.
Tafsir Hashiya Criticism Ottoman Dursunzada Abdulbaqi Afandi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2022 |
Gönderilme Tarihi | 23 Nisan 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 |