VIII. yüzyılda kavâid edebiyatını Eşbah ve Nezair çatısı altında bir araya getiren ve geliştiren Şâfiî fakihlerin bu çabasını X. yüzyıl Hanefî fakihlerinden İbn Nüceym bir adım ileri götürerek mezhep içerisinde fıkhî düşüncenin kavâid merkezli ele alınmasına katkı sağlamıştır. Fıkhın kavâid türüne dair ilk eserleri Hanefîler telif etmelerine rağmen gelişmesine katkıları diğer mezhepler kadar olduğu söylenemez. Ancak İbn Nüceym’in el-Eşbâh ve’n-Nezâir’inden sonra bu eser üzerine yapılan çalışmalarının kırkın üzerinde olması, kavâid edebiyatının tekrar Hanefîlerin gündemine girdiğini göstermektedir. Eşbâh literatüründe İbn Nüceym’in sahip olduğu bu konuma diğer mezheplerin ulaşamaması, mezhepte bu isimle yazılan tek eser olması bu araştırmanın temelini oluşturmuştur. Bu çalışmada, İbn Nüceym’in el-Eşbâh’ı etrafında oluşan literatürü başta yazma eser nüshaları olmak üzere bibliyografya ve kütüphane fihristlerinden tarama yapılarak incelenmiş, nüshalarına ulaşılanların şerh, haşiye, ta‘lika, manzume, risale, tertîb ve tercüme başlıkları altında bir araya getirilerek tasnifleri yapılmış, kısa bilgiler verilmiş, gerekli tashihlere yer verilerek yazma/matbu kaynakları gösterilmiştir. Bu yönüyle çalışma Eşbâh etrafında oluşan literatür hakkında kapsamlı bilgileri sunmaktadır. Yazma nüshalarına ulaşılamayan Eşbâh literatürü açısından ise bir mukaddime olarak kabul edilebilir.
İbn Nüceym el-Eşbâh ve’n-Nezâir Fıkıh Kavaid Şerh Haşiye Taʿlîka
In the 8th century, Shafıî jurists brought together and developed qawaʿid literature of fiqh under the umbrella of Ashbâh and Nazâ’ir. Ibn Nujaym, one of the 10th century Hanafî jurists, took this effort of Shafıî jurists and contributed to the principle-based approach of fiqh thought within the Hanafî doctrine. Although the first books on the qawaʿid literature were written by Hanafis, it cannot be said that their contribution to the development of this literature is as much as other fiqh schools. However, the fact that there are more than forty studies on the work named al-Ashbâh wa al-Nazâ’ir authored by Ibn Nujaym on qawâʿid literature shows that this literature is on the agenda of Hanafis again. The fact that other fiqh schools could not reach this position of Ibn Nujaym in the Ashbâh literature and that it is the only work written with this name in the Hanafî school formed the basis of this research. In this study, the literature formed around Ibn Nujaym’s al-Ashbâh was examined by searching from bibliographies and library indexes, especially manuscripts. Those whose copies (nuskhas) were grouped and classified as commentary (sharh), gloss (hashiyya), supergloss (taʿlîqa), poem, treatise, tertîb and translation. In addition, brief information about these studies and necessary revisions were given, and manuscripts/printed books were cited as references. In this respect, the study presents the comprehensive information about the literature formed around Ashbâh, and it can be regarded as a preliminary study for that part of the literature whose manuscript copies are not available.
Ibn Nujaym al-Ashbâh wa al-Nazâ’ir fiqh legal maxim commentary gloss supergloss
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Araştırmaları |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2020 |
Gönderilme Tarihi | 26 Ekim 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 3 Sayı: 2 |