Velîcân Mara’şî’nin (ö.1159/1746) hayatı hakkında kaynaklarda çok az bilgi bulunmaktadır. Eserlerinde kendi ismini genelde el-Mara’şî el-Velîcânî ve el-Mara’şî Muhammed b. Vâiz b. Velîcân şeklinde vermektedir. İsmindeki el-Mara’şî nisbesinden Maraşlı olduğunu söyleyebiliriz. Kendisi felsefe, mantık, âdâbu’l-bahs, tefsir, kelam, fıkıh ve Arap dili gibi farklı alanlarda eserler vermiş çok yönlü bir kişiliktir. Bu makalede Velîcân Mara’şî’nin İsmetu’l-Ezhân isimli eseri tahkik ve tercüme edilerek suret ve muhteva bakımından bir değerlendirilmesi yapılmıştır. Mara’şî’nin İsmetu’l-Ezhân isimli eserinde konular özlü olarak ele alınmış detaya ve örneklendirmeye gidilmemiştir. Bundan dolayı bu eserin mantık konularını belli seviyede bilenlere özlü bir şekilde aktarmak amacıyla kaleme alındığını düşünüyoruz. Eserin farklı kütüphane ve koleksiyonlarda yirminin üzerinde nüshasının olması eserin çok bilindiğine, okunduğuna ve bir şöhrete sahip olduğuna işaret etmektedir. Velîcân Mara’şî’nin bu özlü mantık eserini seçmekteki amacımız eserin farklı nüshalarını da göz önünde bulundurarak eseri tahkik ve tercüme ederek içerik bakımından bir tahlilini yapmak, mantık ve münâzara konularını çok özlü bir şekilde ele alan bu eseri ilgililerin istifadesine sunmaktır. Velîcân Mara’şî İsmetu’l-Ezhân’da sadece iki satır ile çok özlü olarak özsel tanım, ilintisel tanım ve beş tümeli ele aldıktan sonra akıl yürütme türleri olan kıyas, tümevarım (istikra) ve analojiyi (temsil) ele almaktadır. O, akıl yürütme türleri içerisinde özellikle kıyas üzerinde durmaktadır. Eserinin girişinde kıyası on bölüme ayırmaktadır. Kıyas konusundan sonra iki fasılda tümevarım ve analojiyi yine özlü ifadelerle birer cümle ile açıklamakla yetinir. Velîcân Mara’şî İsmetu’l-Ezhân’da beş sanatı ve beş sanatta kullanılan öncülleri özlü ifadeler ile inceler. Beş sanattan sonra çelişki, düz döndürme ve ters döndürme konularını inceler. Son olarak Velîcân Mara’şî bu özlü mantık eserini kural ve kaideleri Şemsuddîn Muhammed b. Eşref es-Semerkandî (ö.722/1322) tarafından ortaya koyulan ve Âdâbu’l-Bahs ve’l-Münâzara olarak isimlendirilen bu yeni ilme ait bazı meseleleri ortaya koyarak bitirir. Velîcân Mara’şînin İsmetu’l-Ezhân isimli eserine baktığımızda onun tarif ve beş tümele sadece iki satırda yer vererek tasavvurlar bölümü üzerinde pek durmadığı söylenebilir. Yine onun önermelere ait hükümler olan çelişki, düz döndürme ve ters döndürme konularını kıyas, temsil, analoji gibi akıl yürütme türlerinden ve beş sanattan sonra ele alması onun eserini oluştururken klasik tasniften farklı bir yol takip ettiğini göstermektedir. Velîcân Mara’şî İsmetu’l-Ezhân’ın sonuna mantık konularından sonra münâzara ilmiyle ilgili bazı konuları yerleştirerek eserinin tasnifinde farklı bir tutum takınmıştır. Onun bu tutumuyla Semerkandî’nin Kıstasu’l-Efkâr’da takip ettiği yolu izlediğini söyleyebiliriz.
Klasik Mantık Velîcân Marʿaşî İsmetu’l-Ezhân Âdâb Münâzara İsagoci Muhtasar.
Farklı noktalarda yardımını gördüğüm Necmettin Pehlivana teşekkür ederim.
There is very little information about the life of al-Walījān Maʿrashī (d.1159/1746) in the literature. In his works, he usually gives his name as al-Maʿrashī al-Walījānī and al-Maʿrashī Muhammad b. Wāiz b. Walījān. We can say that he was from Marash from the surname al-Maʿrashī in his name. He is a versatile personality who has written works in different fields such as philosophy, logic, ādāb al-bahs, tafsīr, theology, fiqh and Arabic language. In this article, Walījān Maʿrashī's Ismat al-Azhān has been analysed and translated and rewived in terms of form and content. In Maʿrashī's Ismat al-Azhān, the subjects are dealt with in a concise manner without going into detail and exemplification. Therefore, we believe that this work was written in order to convey the subjects of logic in a concise manner to those who know logic at a certain level. The fact that there are more than twenty copies of the work in different libraries and collections indicates that the work is widely known, read and has a reputation. Our aim in selecting this concise work of logic by al-Walījān Maʿrashī is to analyse and translate the work in terms of its content by considering the different copies of the work and to present this work, which deals with the subjects of logic and munāẓara in a very concise way, to the benefit of those interested. In Ismat al-Azhān, al-Walījān Maʿrashī discusses the essential definition, the correlative definition and the five universals very succinctly in only two lines and then deals with the types of reasoning, namely syllogism, induction (istiqraʾ) and analogy (representation). Among the types of reasoning, he especially emphasises syllogism. In the introduction of his work, he divides syllogism into ten sections. After the topic of syllogism, in two chapters, he is contented with explaining induction and analogy with one sentence each, again in concise terms. In Ismat al-Azhān, Walījān Maʿrashī analyses the five arts and the premises used in the five arts with concise expressions. After the five arts, he analyses the subjects of contradiction, conversion and inversion. Finally, al-Walījān Maʿrashī concludes this concise work of logic by presenting some issues belonging to this new science, the rules, and principles of which were put forward by al-Samarqandī (d.722/1322) and named Ādāb al-Bahs wa al- Munāẓara. When we look at al-Walījān Maʿrashīn's Ismat al-Azhān it can be said that he does not dwell much on the subject of conceptions by including the subject of definition and the five universals in only two lines. Again, the fact that he deals with the topics of contradiction, straight rotation and inversion, which are the judgements of propositions, after the types of reasoning such as syllogism, representation, analogy and the five arts shows that he followed a different path from the classical classification while creating his work. Walījān Maʿrashī adopted a different attitude in the classification of his work by placing some topics related to the science of debate after the subjects of logic at the end of Ismat al-Azhān. With this attitude, we can say that he followed the path that al-Samarqandī had followed in Qistas al-Afkār.
Classical Logic Velîcân Maʿrashī Ismat al-Azhān Âdâb Munāẓara Isagoji Muḥtaṣar
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | İslam Araştırmaları (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Nisan 2024 |
Kabul Tarihi | 23 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 13 |