In the last two decades, it has been observed that the approach and conceptualizations of the “Afro-Turkish diaspora” have begun to find a place in the literature. The aim of this study is to explore whether a more comprehensive conceptualization, such as “Afro-Ottomans,” is possible for individuals of African origin who have played roles in various aspects of Ottoman society for centuries. These roles include being slaves, serving in the military and administrative positions in major Ottoman provinces, as well as contributing to the intellectual and religious life of Ottoman society as sheikhs or dervishes.
This study also seeks to create a research agenda regarding the African-origin Ottomans who remained as free individuals, particularly after the abolition of slavery in the late Ottoman Empire and during the early Republic period, and their continuation as Afro-Turks. By incorporating this topic into the global historical context, the study suggests reconsidering this subject. Examining the trajectories in global African diaspora studies, it is noted that instead of more general terms like Afro-European, various alternative conceptualizations, such as Afropean and Eurafrique, enrich and deepen the discourse. Similar considerations are explored in relation to Afro-Turks and Afro-Ottomans, contemplating whether an expansion of the nomenclature, akin to AfroMecca, is feasible for these groups. The study evaluates relevant literature and approaches in this context.
Son yirmi yılda “Afro-Türk diasporası” yaklaşım ve kavramsallaştırmalarının literatürde yer almaya başladığı görülmektedir. Bu çalışmanın amacı yüzlerce yıldır Osmanlı toplumunun çok kültürlü yapısında gerek köle gerek orduda ve büyük Osmanlı vilayetlerinin yönetiminin başında yönetici konumunda, gerekse de Osmanlı toplumunun entelektüel ve dini hayatında -şeyh ya da derviş olarak- varlık gösteren Afrika kökenliler için “Afro-Osmanlılar” gibi daha kuşatıcı bir kavramsallaştırmanın mümkün olup olmadığı ile ilgili bir araştırma gündemi oluşturmaya çalışmaktır. Bu çalışma ayrıca, geç dönem Osmanlı İmparatorluğu ile erken dönem Cumhuriyet toplumlarında özellikle köleliğin lağvedilmesinden sonra özgür bireyler olarak kalan Afrika kökenli Osmanlıları ve onların Cumhuriyet dönemindeki devamı Afro-Türkleri küresel tarih bağlamına dahil ederek bu konu üzerinde yeniden düşünmeyi önermektedir. Küresel Afrika diasporası çalışmalarındaki izlekler takip edildiğinde, Afro-Avrupa gibi daha genel bir adlandırma yerine alternatif kavramsallaştırmalarla tartışmayı zenginleştiren ve derinleştiren Afropean ve Eurafrique gibi ya da AfroMecca gibi çeşitli önerilerin getirildiği görülmekte ve buna benzer bir açılımın Afro-Türk’le beraber Afro- Osmanlılar adlandırması açısından mümkün olup olmadığı özelinde düşünülerek; konuyla ilgili literatür ve yaklaşımlar değerlendirilmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Osmanlı Toplumu |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2023 |
Gönderilme Tarihi | 21 Ekim 2023 |
Kabul Tarihi | 27 Aralık 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 41 |