Trademark license agreements have an important place in the competitive conditions of contemporary commercial life. Trademark owners, on the one hand, earn passive income from the license fee they obtain through the license agreement, and on the other hand, they advertise their trademarks by increasing the recognition of their trademarks among the consumers and increasing the circulation of the trademark in the market without having to pay advertising fees. License agreements also provide advantages for brand owners in terms of the trademark entering foreign markets and being recognized in different countries. With the aspects explained above, a trademark license agreement is a type of contract that is frequently encountered in commercial life in terms of the benefits it provides to the brand owner. The aim of this study is to find an answer to the question of how trademark license agreements will be affected in case of invalidity and revocation of trademark right expiration. The importance of the study is to create solution suggestions for practitioners regarding the fate of the trademark license agreement, which remains irrelevant due to termination. In this context, by using the methods of literature review and collection and evaluation of sources, the characteristics of invalidity and revocation of trademark rights as termination states will be revealed, and the impact they have on the contract will be examined by evaluating which contractual phase or stage of an established contract these termination states occurred in. At the end of the study, it was concluded that both termination states have similar effects and results to trademark license agreements.
Trademark License Agreement Invalidity of Trademark Right Revocation of Trademark Right Licensor Licensee
Çağdaş ticaret hayatının rekabetçi koşulları içerisinde marka lisans sözleşmeleri önemli bir yere sahiptir. Marka sahipleri lisans sözleşmesi yoluyla bir yandan elde ettikleri lisans bedeli ile pasif gelir elde etmekte, bir yandan da markalarının tüketici nezdinde tanınırlığını artırarak reklam bedeli ödemeye gerek kalmaksızın markanın piyasadaki tedavülünü artırmak suretiyle reklamını yapmaktadır. Lisans sözleşmeleri aynı zamanda markanın yurt dışı pazarlarına girmesi ve farklı ülkelerde de tanınabilmesi bakımından marka sahipleri için avantaj sağlamaktadır. Açıklanan yönleriyle marka lisans sözleşmeleri marka sahibine sağladığı yararlar bakımından ticari yaşamda sık karşılan bir sözleşme türüdür. Bu çalışmanın amacı marka lisans sözleşmelerinin marka hakkının sona erme hâllerinden hükümsüzlük ve iptalin meydana gelmesi hâlinde nasıl etkileneceği sorusuna yanıt bulmaktır. Çalışmanın önemi sona erme sebebiyle konusuz kalan marka lisans sözleşmesinin akıbeti konusunda uygulamacılar için çözüm üretmektir. Bu kapsamda literatür taraması ve kaynakların toplanarak değerlendirilmesi yöntemlerinden yararlanılmak suretiyle marka hakkının hükümsüzlüğünün ve iptalinin birer sona erme hâli olarak barındırdıkları özellikler ortaya koyulacak ve sona erme hâllerinin hangi sözleşmesel evre veya kurulmuş bir sözleşmenin hangi aşamasında meydana gelmiş olduğu değerlendirilerek sözleşme üzerinde yarattığı etki incelenecektir. Çalışmanın sonunda her iki sona erme hâlinin de marka lisans sözleşmelerine benzer etki ve sonuçlar yarattığı kanaatine varılmıştır.
Marka Lisans Sözleşmesi Marka Hakkının Hükümsüzlüğü Marka Hakkının İptali Lisans Veren Lisans Alan
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Fikri Mülkiyet Hukuku |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Mayıs 2024 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 16 Ocak 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 |
Bu dergideki tüm makaleler Atıf-GayriTicari-AynıLisanslaPaylaş 4.0 Uluslararası (CC BY-NC-SA 4.0) ile lisans altına alınmıştır.