19. yüzyılın ikinci yarısında Osmanlı Devleti, Rusyaileyaptığı1853-1856 Kırım Savaşı ve 1877-78 Osmanlı-Rus Savaşı sonucunda topraklarına sığınmak zorunda kalan muhacirlerin sorunlarıyla uğraşmak zorunda kalmıştı. Devlet, göçlerin yaşandığı ilk dönemlerde muhacirlerin sorununu önceleri elindeki mevcut idari birimlerle çözmeye çalışmıştı. Ancak bu birimler bir taraftan sorumlu oldukları işlerle uğraşırken diğer taraftan muhacirlerin sorunlarıyla ilgilenebilecek yapısal bir donanıma sahip değildi. Dolayısıyla bu durum, devleti muhacirlerin sorunları ile ilgilenecek müstakil idari birimler kurmaya yöneltmişti. Böylece muhacir sorunlarını çözmek için değişik zamanlarda çeşitli yapısal farklılıklara sahip muhacir komisyonları kurulmuştu. Muhacir komisyonları; muhacirlere yönelik iaşe, iane, arazi gibi ihtiyaçlarının temini hususunda önemli hizmetlerde bulunmuştu. Buna ilaveten mevcut kaynakların yetersiz gelmesi üzerine devlet ve duyarlı insanlar ülke genelinde muhacirlere her türlü yardımda bulunmuşlardı. Bununla birlikte muhacir komisyonlarına yardımcı olmak için çalışan yardım komisyonları da bu faaliyetlerde önemli katkılar sağlamıştı. Ayrıca bunlara ilaveten onların toplumsal ve kültürel yapıya adaptasyonunu en iyi şekilde sağlamak amacıyla sağlık, eğitim-öğretim vb. alanlarda önemli faaliyetleri en iyi şekilde yerine getirmeye çalışmıştı. Bu bağlamda özellikle de göç olayından en çok mağdur olan muhacir çocuklarının ve yetimlerinin eğitim meselesinin çözümü konusunda önemli hizmetler verilerek, çocukların eğitim almaları sağlanmaya çalışılmıştı. Çocukların mesleki okullara kayıtları yapılarak onların eğitim süreçlerinden sonra bir meslek sahibi olmaları hedeflenmişti. Ayrıca okullarda eğitim gören çocukların kitap, harita, burs, elbise ihtiyaçları karşılanmaya çalışılmıştı. Okullarda eğitim faaliyetlerinin yapılması konusunda öğretmen ihtiyaçları da hem devletin tayin ettiği hem de muhacirlerden öğretmenlik yapabilecek olan kişilerin göreve getirilmesiyle öğretmen ihtiyacı da giderilmeye çalışıldığı tespit edilmiştir. Bu bağlamda makalede muhacirlerin, çocuklarını okullara kayıtlarını yaptırması sırasında meydana gelen kontenjan problemi, okullarda öğrencilerin harita, kitap ve öğretmen ihtiyaçlarının karşılanması amacıyla yapılan hizmetler, çocukların eğitim sırasında yaşadığı maddi sıkıntıların giderilmesi yönündeki faaliyetler ve yetim çocuklara yönelik yerine getirilen eğitim faaliyetleri hususundaki veriler değerlendirilerek, ilgili dönemde muhacir çocuklarının yaşadığı eğitim sorunları ortaya konmaya çalışılacaktır.
Osmanlı Devleti İskan Politikası Muhacirlerin Topluma Entegrasyonu Muhacirlerin Eğitim Meselesi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Temmuz 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Mart 2020 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Sayı: 7 |
Yayının Türü: Uluslararası Akademik Hakemli-Altı Ayda Bir Yayınlanır