Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET'TEN MEKÂNA AYASOFYA

Yıl 2022, Sayı: 11, 273 - 300, 13.09.2022

Öz

Modern Türkiye’nin kurucu iradesi pozitivist felsefeye inanan, laik/seküler anlayış içerisinde devletin ve toplumun dönüşümünü amaçlamıştır. Bu değişimin itici gücü olarak da hukuk alanında reformlar yapılmıştır. Yeni devletin laik yapısının seküler toplum yaratılmasıyla yaşayabileceği düşüncesiyle dinin tanzim edilmesine yönelik düzenlemeler yapılmıştır. Bu bağlamda, 916 yıl kilise, 481 yıl cami olan Ayasofya dinsel bir alandan seküler bir mekân olan müzeye çevrilmiştir. 24 Kasım 1934’te Bakanlar Kurul Kararnamesi ile müzeye çevrilen Ayasofya, 1924’te başlayan özellikle de 1928’de yoğunlaşmaya devam eden laik devlet-seküler toplum formasyonunun bir sembolü olmuştur. Fenomenleşen bir mabet/mekân olması bakımından Ayasofya toplumun çeşitli kesimlerince siyasal ve dinsel kamplaşmanın da sembolü olduğu görülmektedir.

Teşekkür

Prof. Dr. Kemal Arı Hocamıza, Tarih ve Günce Dergisi Yayın Kurulu'na makaleme gösterecekleri ilgi için teşekkürlerimi bir borç bilirim.

Kaynakça

  • I. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI DEVLET ARŞİVLERİ CUMHURİYET ARŞİVİ BELGELERİ (BCA)
  • BCA, 30.18.1.1. / Yer: 13.27.14. 06.05.1925.
  • BCA, 51.0.0.0. / Yer: 2.13.17. 11.10.1925.
  • BCA, 30.10.0. / Yer:26.149.18. 26.10. 1925.
  • BCA, 30.18.1.1. / Yer: 19.36.3. 30.05.1926.
  • BCA, 30.18.1.1. / Yer: 20.49.13. 01.08.1926.
  • BCA, 30.18.1.2. / Yer: 20.37.18. 07.06.1931.
  • BCA, 30.10.0. / Yer: 26.150.21. 27.01.1934.
  • BCA, 30.18. 1.2. / Yer: 49.79.6. 24.11.1934.
  • BCA, 30.10.0.0 / Yer: 50.88.19. 29.12.1934.

A Phenomenological Work in Turkish Secularism: From Temple to Space Hagia Sophia

Yıl 2022, Sayı: 11, 273 - 300, 13.09.2022

Öz

The founding will of Modern Turkey believed in positivist philosopphy and aimed at the transformation of the state and society wihin a secular understanding. As the driving force of this change, reforms were made in the filed of law. With the thought that the secular structure of the new state could survive with the creation of a secular society, arrangments were made for the regulation of religion. In this context Hagia Sophia, which was a church for 916 years and a mosque for 481 years, has been converted form a religious area to a secular place a museum. Hagia Sophia, which was turned into a museum on November 24, 1934 by the Decree of the Council of Ministers, became a symbol of the secular state- secular society formation that started in 1924 and continued to intensify, especially in 1928. It is seen that Hagia Sophia is also symbol of political and religious polarization by various segments of the society in terms of being a pheonemenized sanctuary/space.

Kaynakça

  • I. TÜRKİYE CUMHURİYETİ CUMHURBAŞKANLIĞI DEVLET ARŞİVLERİ CUMHURİYET ARŞİVİ BELGELERİ (BCA)
  • BCA, 30.18.1.1. / Yer: 13.27.14. 06.05.1925.
  • BCA, 51.0.0.0. / Yer: 2.13.17. 11.10.1925.
  • BCA, 30.10.0. / Yer:26.149.18. 26.10. 1925.
  • BCA, 30.18.1.1. / Yer: 19.36.3. 30.05.1926.
  • BCA, 30.18.1.1. / Yer: 20.49.13. 01.08.1926.
  • BCA, 30.18.1.2. / Yer: 20.37.18. 07.06.1931.
  • BCA, 30.10.0. / Yer: 26.150.21. 27.01.1934.
  • BCA, 30.18. 1.2. / Yer: 49.79.6. 24.11.1934.
  • BCA, 30.10.0.0 / Yer: 50.88.19. 29.12.1934.
Toplam 10 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yavuz Yıldırım 0000-0002-6745-6403

Yayımlanma Tarihi 13 Eylül 2022
Gönderilme Tarihi 15 Mayıs 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Sayı: 11

Kaynak Göster

APA Yıldırım, Y. (2022). TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA. Tarih Ve Günce(11), 273-300.
AMA Yıldırım Y. TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA. Tarih ve Günce. Eylül 2022;(11):273-300.
Chicago Yıldırım, Yavuz. “TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA”. Tarih Ve Günce, sy. 11 (Eylül 2022): 273-300.
EndNote Yıldırım Y (01 Eylül 2022) TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA. Tarih ve Günce 11 273–300.
IEEE Y. Yıldırım, “TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA”, Tarih ve Günce, sy. 11, ss. 273–300, Eylül 2022.
ISNAD Yıldırım, Yavuz. “TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA”. Tarih ve Günce 11 (Eylül 2022), 273-300.
JAMA Yıldırım Y. TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA. Tarih ve Günce. 2022;:273–300.
MLA Yıldırım, Yavuz. “TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA”. Tarih Ve Günce, sy. 11, 2022, ss. 273-00.
Vancouver Yıldırım Y. TÜRK SEKÜLERİZMİNDE FENOMONOLOJİK BİR YAPIT: MABET’TEN MEKÂNA AYASOFYA. Tarih ve Günce. 2022(11):273-300.

Yayının Türü: Uluslararası Akademik Hakemli-Altı Ayda Bir Yayınlanır