Regardless of how the Parliament/Assembly is named, formed and convened, the representatives of the nation gathered here and the issues they deal with embody the characteristics of the society from which they emerge. The solutions put forward to solve the problems as well as the problems discussed in the assemblies provide equally versatile information about the structure of that society.
The fact that an issue defined as "women's adultery" and seen as a morbid situation in the Ottoman-Turkish society was referred to the Turkish Grand National Assembly after the last Ottoman Parliament Deputy was almost proof that the problems will not be solved automatically by changing the administration or the name of the state.
Don't play women; It is a type and concept of entertainment (!) that can be seen in different forms in many societies and is frequently encountered in Anatolian geography, especially in the inner regions, and should be examined from sociological, psychological and economic perspectives. Although the act of playing women in Anatolia is generally an activity carried out in secluded places far from settlements, the problems it creates have shaken the foundations of isolated families and society and have become one of the main problems and bleeding wounds of the state authority. Because the situation is so important, the issue was touched upon in both Parliaments and the issue was sought to be resolved.
This article has been prepared with the aim of reflecting and analyzing the development of the process within the framework of sociological reality, the rules set by contemporary legal rules and social experiences, based on the issue of "female adulteration" being discussed in the Parliament.
Turkish Grand National Assembly Playing women Oturak World Konya Abdulhalim Çelebi Refik (Koraltan) Bey
Parlamento/Meclis hangi şekilde adlandırılmış, oluşmuş ve toplanmış olursa olsun burada toplanan millet temsilcileri ve onların ele aldığı konular içinden çıktıkları toplumun özelliklerini bünyesinde barındırır. Meclislerde ele alınan sorunlar kadar sorunların giderilmesi adına ileri sürülen çözüm yolları da aynı nispette o toplumun yapısı hakkında çok yönlü bilgiler verir.
Osmanlı-Türk toplumunda “kadın oynatma” diye tanımlanan ve marazi durum olarak görülen bir konunun son Osmanlı Meclisi Mebusanından sonra Türkiye Büyük Millet Meclisi’ne intikal etmesi, yönetimin veya devlet isminin değişmesiyle sorunların kendiliğinden çözülmeyeceğinin adeta kanıtı olmuştur.
Kadın oynatma; pek çok toplumda, değişik formlarda görülebilen ve Anadolu coğrafyasında özellikle iç bölgelerde sıklıkla karşılaşılan, sosyolojik, psikolojik, ekonomik açılardan incelenmesi gereken bir eğlence(!.) türü ve anlayışıdır. Anadolu’da kadın oynatma eylemi, genel olarak yerleşim yerlerinden uzak ve kuytu yerlerde yapılan bir etkinlik olmasına rağmen yarattığı sorunlar itibariyle mesafe tanımamış ailelerin, toplumun temellerini sarsmış ve devlet otoritesinin başlıca sorunlarından, kanayan yaralarından birisi olmuştur. Durum bu kertede önem arz ettiği içindir ki, her iki Mecliste de konuya temas edilmiş ve mesele çözülmek istenmiştir.
Bu makale, “Kadın oynatma” meselesinin Mecliste ele alınışından hareketle sosyolojik gerçeklik, çağdaş hukuk kurallarının ortaya koyduğu kurallar ve toplumsal yaşanmışlıklar çerçevesinde sürecin gelişimini yansıtma ve tahlil etme amacıyla hazırlanmıştır.
Türkiye Büyük Millet Meclisi Kadın oynatmak Oturak Âlemi Konya Abdulhalim Çelebi Refik (Koraltan) Bey
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2024 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mayıs 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Temmuz 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 15 |
Yayının Türü: Uluslararası Akademik Hakemli-Altı Ayda Bir Yayınlanır