Bu çalışmanın amacı, traktörlerde ön, arka ek ağırlıkların ve tahrik tipinin çeki gücü, çeki kuvveti
ve yakıt tüketimi gibi bazı traktör karakteristiklerine etkisini belirlemektir. Bu çalışmada, materyal olarak
Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı Tarım Alet ve Makine Test Merkezi Müdürlüğü çeki gücü deney pisti,
çeki deney aracı ve kuyruk mili gücü 31.7 kW olan iki ve dört tekeri de tahrik edilebilen standart bir
traktör kullanılmıştır. Denemelerde traktörün iki tekerleği tahrikli (2 WD) ve 4 tekerleği tahrikli (4 WD)
durumda, önüne 360 kg arkasına da 460 kg ek ağırlık yerleştirilerek veya traktör ek ağırlıksız olarak
yapılmıştır. Ayrıca traktörde sadece önde 360 kg ek ağırlık varken de denenmiştir. Çeki performansının
belirlenmesinde OECD Standart Kod 2’ye uygun olarak test edilen bu traktörün her bir vites kademesi için
çeki gücü (kW), çeki kuvveti (kN), teorik ve ölçülen hız (km/h), PTO devri (min-1), motor devri (min-1 ),
saatlik yakıt tüketimi (L/h ve kg/h), özgül yakıt tüketimi (g/kWh) ve özgül enerji (kWh/L) belirlenmiştir.
Araştırma sonucunda 4 tekerleği tahrikli (4 WD) traktörlerin iki tekerleği tahrikli (2 WD) traktörlere göre
daha olumlu sonuç verdiği, hızlı vites kademelerinde farkın ortadan kalktığı, traktörün önüne ve arkasına
takılan ek ağırlıkların çeki performansını artırdığı, traktörün sadece öne takılan ek ağırlıkların, iki tekerleği
tahrikli (2 WD) konumunda çeki performansını düşürdüğü gözlemlenmiştir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 25 Ağustos 2015 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2015 Cilt: 11 Sayı: 2 |
Tarım Makinaları Bilimi Dergisi, Tarım Makinaları Derneği tarafından yılda 3 sayı olarak yayınlanan hakemli bilimsel bir dergidir.