BibTex RIS Kaynak Göster

POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ

Yıl 2015, , 109 - 122, 12.07.2016
https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239592

Öz

Günümüzde, sanat ve mimarlık çevrelerinde geliştirilen yeni yöntemler, belirli ortak davranış biçimleri içermektedir. Bu davranışların estetik ve plastik değerdeki yansımaları ise yine benzer biçimde ortak bir dil yaratmaktadır. Büyük ölçüde tüketim odaklı gelişen yeni sosyo-ekonomik ve sosyo-kültürel ortamda, her geçen gün farklı, dikkat çekici, iletişimsel ve teatral yöntemler denemek, oluşturulan bu dilin ortak konsantrasyon alanıdır.Postmodern mimari tartışmalarına dahil olan bu süreç, bilgi üretim teknolojileri ve sosyo-kültürel ortam ile doğrudan etkileşim içindedir. Bireysel zevklerin ön plana çıktığı ve üretim teknolojilerinin çeşitliliği desteklediği günümüzde, mimarlık da bu yeni eğilimlerden doğrudan etkilenmektedir. Böylelikle modern sonrasında farklı ve dikkat çekici olmaya yönelen mimarlık, temel bir prensip olarak iletişimsel olmayı bir tasarım stratejisi haline getirmiştir. Diğer taraftan, iletişimsel stratejilerin bir tasarım prensibi olarak ortaya çıktığı barok dönem, bu eğilimlerin genel karakteristiğini kuran bir sanat akımı olması bakımından, modern sonrası eğilimlerin teatral tavrı için uygun bir araştırma zemini sunmaktadır.Bu çalışmada, tasarım stratejilerindeki erk sembollerinin neler olabileceği, ve mimarlıktaki teatral anlatım eğilimine ne gibi bir destek sağladığı incelenmiştir. Ardından teatralliğin bir tasarım stratejisi olarak ortaya çıkışı, neden ve sonuç ilişkisi içinde değerlendirilmiştir. Buradaki amaç, teatral iletişimselliğin bir tasarım stratejisi olarak mimarlıktaki temel prensiplerini araştırmak, bu prensiplerin özündeki barok karakteri ortaya koymaktır.

Kaynakça

  • Baudrillard, J. 1998. Simülakrlar ve Simülasyon. Çev: Oğuz Adanır. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Baudrillard J., 1996, Disneyworld Company, March 4, Liberation.
  • Bazin, G.1964. Baroque And Rococo. London: Thames and Hudson Pres.
  • Bumin, K. 1990. Demokratikleşme Arayışında Kent. İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Deluze, G. 2006. Kıvrım: Leibniz ve Barok. Çev. Halan Yücefer, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • De Crousaz, J.P. 2012. Systéme de Reflexions Qui Peuvent Contribuer a la Netteleté et L’étendue de Nos Connaissances. Ulan Press, Sept.2.
  • Dubos, J.B. 2012. Reflections Critiques Sur la Posie et Sur la Peinture, Vol.2, Kamarhati: Saraswati Press.
  • Debord, G. 1996. Gösteri Toplumu (La Societe du Spectacle). Çev.: Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent. Vol.2. İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Erdil, T. 2015. Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri, Doktora T., Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayla Antel, İstanbul.
  • Ewen S. 1976. Captains of Consciousness: Advertising And The Consumer Culture. Basic Books. New York.
  • Funk, R. 2009. Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psikanalizi. Çev.:Çağlar Tanyeri, Vol.:2, İstabul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gottdiener, M. 2005. Postmodern Göstergeler (Postmodern Semiotics). Çev.:Erdal Cengiz, Hakan Gür, Arhan Nur. Ankara: Imge Kitapevi Yayinlari.
  • Grima, J. 2012 Adhocism. 1st Istanbul Design Biennial Program Booklet. Ed. Kapucu B, Sahafrir T. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • Harvey, D. 2002. Sınıfsal Yapı Ve Mekansal Farklılaşma Kuramı, 20.Yüzyıl Kenti. Ed&Çev.Bülent Duru- Ayten Alkan. İstanbul: İmge Kitabev.
  • Harvey, D. 2006. Postmodernliğin Durumu Kültürel Değişimin Kökenleri. Çev.: Sungur Savran. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Harvey, D. 2009. Sosyal Adalet ve Şehir (Social Justice And City). Çev. Mehmet Moralı. Vol.3. İstanbul: Metis yayınları.
  • Jameson, F. 1994. Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev.:Nemci Zeka. Vol 2. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Jencks, C. 1994. The Story of Postmodenism. West Sussex: John Willy & Sons, 2011
  • Keats, J. 2012. Forged: Why Fakes Are The Great Art of Our Days. Oxford: Oxford University Press.
  • Lyotard, J F. 1990. Postmodern Durum. Çev.Ahmet Çiğdem. İstanbul: Arı Yayınları.
  • Lyotard, J.F.1994. Postmodernizm Nedir? Çev.: Nemci Zeka. Vol 2. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Yetkin, S.K. 1971. Estetik Doktrinler. Ankara: Bilgi Yayınları.
Yıl 2015, , 109 - 122, 12.07.2016
https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239592

Öz

For today’s art world, it has been observed that new methods of design show a common tendency of similar behaviours. Plastical and easthetical reflections of these behaviours create a common language of design as well. Trying to be creative, striking and communicational approaches constitute the main basis for this new language of design. This period which can also be named as tendencies after modernism in architecture, is directly linked to the new production and enformation technologies as well as socio-culturel environment. In today’s art environment in which individual tastes are becoming noticable and variety is supported by new production technology, architecture is one of the areas that mostly affected from these tendencies. Thus, architecture after modernism seems to contain theatrical principles as a basic design strategy. On the other hand, baroque style, which had created the strategy of suprising as a design principle, gives us a strong basis in order to examine the main characteristics of this tendency of being communicational in architecture after modernism.Within this context, the typology of these power symbols behind the impetus of being theatrical in architecture is going to be examined. Purpose of this study is to put forward the basic principles of dramatic behaviours and theatrical tendencies of new design strategies, and examine the baroque charasteristcis behind

Kaynakça

  • Baudrillard, J. 1998. Simülakrlar ve Simülasyon. Çev: Oğuz Adanır. İzmir: Dokuz Eylül Yayınları.
  • Baudrillard J., 1996, Disneyworld Company, March 4, Liberation.
  • Bazin, G.1964. Baroque And Rococo. London: Thames and Hudson Pres.
  • Bumin, K. 1990. Demokratikleşme Arayışında Kent. İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Deluze, G. 2006. Kıvrım: Leibniz ve Barok. Çev. Halan Yücefer, İstanbul: Bağlam Yayınları.
  • De Crousaz, J.P. 2012. Systéme de Reflexions Qui Peuvent Contribuer a la Netteleté et L’étendue de Nos Connaissances. Ulan Press, Sept.2.
  • Dubos, J.B. 2012. Reflections Critiques Sur la Posie et Sur la Peinture, Vol.2, Kamarhati: Saraswati Press.
  • Debord, G. 1996. Gösteri Toplumu (La Societe du Spectacle). Çev.: Ayşen Ekmekçi ve Okşan Taşkent. Vol.2. İstanbul: Ayrıntı Yay.
  • Erdil, T. 2015. Postmodern Cephe Estetiğinde Barok Bir Yöntem Olarak Teatral Anlatım İlkeleri, Doktora T., Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Tez Danışmanı: Prof. Dr. Ayla Antel, İstanbul.
  • Ewen S. 1976. Captains of Consciousness: Advertising And The Consumer Culture. Basic Books. New York.
  • Funk, R. 2009. Ben ve Biz: Postmodern İnsanın Psikanalizi. Çev.:Çağlar Tanyeri, Vol.:2, İstabul: Yapı Kredi Yayınları.
  • Gottdiener, M. 2005. Postmodern Göstergeler (Postmodern Semiotics). Çev.:Erdal Cengiz, Hakan Gür, Arhan Nur. Ankara: Imge Kitapevi Yayinlari.
  • Grima, J. 2012 Adhocism. 1st Istanbul Design Biennial Program Booklet. Ed. Kapucu B, Sahafrir T. İstanbul: Ofset Yayınevi.
  • Harvey, D. 2002. Sınıfsal Yapı Ve Mekansal Farklılaşma Kuramı, 20.Yüzyıl Kenti. Ed&Çev.Bülent Duru- Ayten Alkan. İstanbul: İmge Kitabev.
  • Harvey, D. 2006. Postmodernliğin Durumu Kültürel Değişimin Kökenleri. Çev.: Sungur Savran. İstanbul: Metis Yayınları.
  • Harvey, D. 2009. Sosyal Adalet ve Şehir (Social Justice And City). Çev. Mehmet Moralı. Vol.3. İstanbul: Metis yayınları.
  • Jameson, F. 1994. Postmodernizm Ya da Geç Kapitalizmin Kültürel Mantığı. Çev.:Nemci Zeka. Vol 2. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Jencks, C. 1994. The Story of Postmodenism. West Sussex: John Willy & Sons, 2011
  • Keats, J. 2012. Forged: Why Fakes Are The Great Art of Our Days. Oxford: Oxford University Press.
  • Lyotard, J F. 1990. Postmodern Durum. Çev.Ahmet Çiğdem. İstanbul: Arı Yayınları.
  • Lyotard, J.F.1994. Postmodernizm Nedir? Çev.: Nemci Zeka. Vol 2. İstanbul: Kıyı Yayınları.
  • Yetkin, S.K. 1971. Estetik Doktrinler. Ankara: Bilgi Yayınları.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA39SB85PE
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Tuğba Erdil Polat Bu kişi benim

Ayla Fatma Antel Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2015

Kaynak Göster

APA Polat, T. E., & Antel, A. F. (2016). POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ. Tasarım + Kuram, 11(19), 109-122. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239592
AMA Polat TE, Antel AF. POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ. Tasarım + Kuram. Temmuz 2016;11(19):109-122. doi:10.23835/tasarimkuram.239592
Chicago Polat, Tuğba Erdil, ve Ayla Fatma Antel. “POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ”. Tasarım + Kuram 11, sy. 19 (Temmuz 2016): 109-22. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239592.
EndNote Polat TE, Antel AF (01 Temmuz 2016) POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ. Tasarım + Kuram 11 19 109–122.
IEEE T. E. Polat ve A. F. Antel, “POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ”, Tasarım + Kuram, c. 11, sy. 19, ss. 109–122, 2016, doi: 10.23835/tasarimkuram.239592.
ISNAD Polat, Tuğba Erdil - Antel, Ayla Fatma. “POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ”. Tasarım + Kuram 11/19 (Temmuz 2016), 109-122. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239592.
JAMA Polat TE, Antel AF. POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ. Tasarım + Kuram. 2016;11:109–122.
MLA Polat, Tuğba Erdil ve Ayla Fatma Antel. “POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ”. Tasarım + Kuram, c. 11, sy. 19, 2016, ss. 109-22, doi:10.23835/tasarimkuram.239592.
Vancouver Polat TE, Antel AF. POSTMODERN CEPHE ESTETİĞİNDE BAROK BİR YÖNTEM OLARAK TEATRAL ANLATIM İLKELERİ. Tasarım + Kuram. 2016;11(19):109-22.