BibTex RIS Kaynak Göster

Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 18 - Cilt: 10 Sayı: 18, 73 - 93, 12.07.2016
https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239595

Öz

İyi mimarlığın ana şartı yaşam, onu oluşturan eylemler ve kurdukları mekânlar aracılığı ile hassaslıkla gözlemektir. Yaşamı yorumlayanlar, mekânı keşfederler. Yerleşimlerin özgül değerlerini keşfetmek, barındırdıkları gündelik yaşamın derinliklerini okumak ve yorumlamak öğretilebilir yetilerdir ve mimari tasarım atölyelerinde bireysel yaratıcılığın araçları olarak kullanılmalıdırlar. Atölye çalışmalarında farklı ölçeklerde gerçekleştirilen bilişsel harita ve maket çalışmaları, fenomenolojik geziler ve tasarım bölgesi ile bölümlerine yönelik betimleyici bireysel öykülerin üretilmesi üzerinden öğrenciler gündelik yaşamın fiziksel ve sosyal özelliklerini kavrayabilir, bireysel tasarımları için stratejik yerler keşfetme ve programlar önerme becerisi kazanabilirler. Bu makalede bir tasarım atölyesinin süreç ve sonuçlarına odaklanılmıştır. Tasarım atölyesi öğrencilerin mekânsal bütünsellik kavramına ait olgusallıkları (iç-dış/ hâkimiyet/bilinmeyene giriş/ başkalaşım, dönüşüm/geçiş/ sınır/ sihirli düzlemler) fenomenolojik olarak deneyimlemeleri amacıyla kurgulanmıştır. Öğrencilerin bedenleri ve zihinleri arasında ilişki kurmaları, gündelik yaşamın şiirselliğini duyumsamaları ve gizli tasarım güdülerini keşfetmeleri bu tasarım atölyesinin ana konuları olmuştur.

Kaynakça

  • Bachelard, G. 1971. The Poetics of Reverie. Boston: Beacon Press.
  • Bachelard, G. 1992. Poetik des Raumes. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag.
  • Baudelaire, C. 2011.Modern Hayatın Ressamı. İstanbul: İletiflim Yayınları.
  • Breton, le David. 2000. Èloge de la marche. Paris: Métailié Calvino, I. 1992. Die unsichtbaren Städte. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
  • Dalton, R.C. and Zimring, C. 2003. Special Issue: Environmental Cognition, Space and Action. Enviroment and Behavior, 35-1.
  • Dara-Abrams, D. 2006. Architecture of Mind and World: How Urban Form Influences spatial Cognition. International Workshop on Space Syntax and Spatial Cognition. Bremen.
  • Ellmer, G. 2007. Stadterfahrung und Stadtdarstellung in der Lyrik Victor Hugos. Zwischen Romantik und Modern.Dissertation. [online]. Available at: http://scidok.sulb.uni-saarland.de/volltexte2007/ 1286 [Accessed: 2013]
  • Heidegger, M. 1960. Der Ursprung des Kunstwerkes. Stuttgart: Reclam.
  • Hillier, B., Hanson, B. 1984. The Social Logic of Space. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ittelson, W.H. 1973. Environment Perception and Contemporary Perceptual Theory. (ed.) Ittelson W. H. in: Environment and Cognition. Seminar. New York.
  • Jacobs, J. 2011. Büyük Amerikan fiehirlerinin Ölümü ve Yaflamı. İstanbul: Metis
  • Jenson, M.K. 2007. Educating the 21st Century Architect: Complexity, innovation, interdisciplinary meth ods and research in design. Design Studio Pedagogy: Horizons for the Future. The United Kingdom: The Urban International Press.
  • Lawson, B. 2005. How Designers Think, The design process demystified. Oxford:Architectural Press
  • Levin, J. 1988. The Opening of Vision- Nihilism and the Postmodern Situation. London: Routledge.
  • Lynch, K. 2011. Kent İmgesi. İstanbul: Türkiye İfl Bankası Yayınları
  • Montello, D.R. 2007. The Contribution of Space Syntax to a Comprehensive Theory of Environmental Psychology Proceedings. İstanbul: 6 th International Space Syntax Symposium, 2007.
  • Norberg-Schultz, C. 1980. Genius Loci-Towards a phenome nology of architecture. New York: Rizzoli International Publications.
  • Pallasmaa, J. 2011. Tenin Gözleri. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi.
  • Paquot, T. 2011. fiehirsel Bedenler. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Portugali J. 2011. The Construction of Cognitive Maps (GeoJournal Library, vol.32). London: Springer
  • Sansot, P. 1971. Poétique de la ville. Paris: Klincksieck. Simmel, G. 1903. Die Grossstädte und das Geistesleben. (ed.) Th. Petermann in Gesammelte Werke. Band 9. Dresden: Jahrbuch der Gehe-Stiftung.
  • Tschumi, B. 2000. One, Two, Three: Jump, Educating Architects. London: Academia Editions.
  • Tversky, B. 2000. Some Ways that Maps and Diagrams Communicate. Springer- Verlog Berlin Heidelberg.

Architectural Education And The Poetry Of Reality

Yıl 2014, Cilt: 10 Sayı: 18 - Cilt: 10 Sayı: 18, 73 - 93, 12.07.2016
https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239595

Öz

The primary requirement for an architect to become a good designer is to be able to sensitively observe the acts and physical conditions which constitute the life functions of the space. The ability to discover and interpret the uniqueness of each settlement and to reach the deeper dimensions of everyday life constitutes the creativity which can be learned and taught in architectural design studios. Cognitive map study, models in various scales, phenomenological excursions and invention of descriptive stories about the settlement and its parts will help the students to become sensitive about the wholeness of the area and embrace the life it harbors. This article focuses on the process and outcomes of an architectural workshop. At this workshop the students have experienced some concepts of spatial wholeness (insideoutside/ domination/ entry to the unknown/ metamorphosis, transformation/ transition/ border) on the phenomenological level. Creating a connection between the body and mind, establishing consciousness for the poetry of reality and discovering the hidden design intentions of the students have been the key issues at this workshop.

Kaynakça

  • Bachelard, G. 1971. The Poetics of Reverie. Boston: Beacon Press.
  • Bachelard, G. 1992. Poetik des Raumes. Frankfurt am Main: Fischer Taschenbuch Verlag.
  • Baudelaire, C. 2011.Modern Hayatın Ressamı. İstanbul: İletiflim Yayınları.
  • Breton, le David. 2000. Èloge de la marche. Paris: Métailié Calvino, I. 1992. Die unsichtbaren Städte. München: Deutscher Taschenbuch Verlag.
  • Dalton, R.C. and Zimring, C. 2003. Special Issue: Environmental Cognition, Space and Action. Enviroment and Behavior, 35-1.
  • Dara-Abrams, D. 2006. Architecture of Mind and World: How Urban Form Influences spatial Cognition. International Workshop on Space Syntax and Spatial Cognition. Bremen.
  • Ellmer, G. 2007. Stadterfahrung und Stadtdarstellung in der Lyrik Victor Hugos. Zwischen Romantik und Modern.Dissertation. [online]. Available at: http://scidok.sulb.uni-saarland.de/volltexte2007/ 1286 [Accessed: 2013]
  • Heidegger, M. 1960. Der Ursprung des Kunstwerkes. Stuttgart: Reclam.
  • Hillier, B., Hanson, B. 1984. The Social Logic of Space. Cambridge: Cambridge University Press.
  • Ittelson, W.H. 1973. Environment Perception and Contemporary Perceptual Theory. (ed.) Ittelson W. H. in: Environment and Cognition. Seminar. New York.
  • Jacobs, J. 2011. Büyük Amerikan fiehirlerinin Ölümü ve Yaflamı. İstanbul: Metis
  • Jenson, M.K. 2007. Educating the 21st Century Architect: Complexity, innovation, interdisciplinary meth ods and research in design. Design Studio Pedagogy: Horizons for the Future. The United Kingdom: The Urban International Press.
  • Lawson, B. 2005. How Designers Think, The design process demystified. Oxford:Architectural Press
  • Levin, J. 1988. The Opening of Vision- Nihilism and the Postmodern Situation. London: Routledge.
  • Lynch, K. 2011. Kent İmgesi. İstanbul: Türkiye İfl Bankası Yayınları
  • Montello, D.R. 2007. The Contribution of Space Syntax to a Comprehensive Theory of Environmental Psychology Proceedings. İstanbul: 6 th International Space Syntax Symposium, 2007.
  • Norberg-Schultz, C. 1980. Genius Loci-Towards a phenome nology of architecture. New York: Rizzoli International Publications.
  • Pallasmaa, J. 2011. Tenin Gözleri. İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi.
  • Paquot, T. 2011. fiehirsel Bedenler. İstanbul: Everest Yayınları.
  • Portugali J. 2011. The Construction of Cognitive Maps (GeoJournal Library, vol.32). London: Springer
  • Sansot, P. 1971. Poétique de la ville. Paris: Klincksieck. Simmel, G. 1903. Die Grossstädte und das Geistesleben. (ed.) Th. Petermann in Gesammelte Werke. Band 9. Dresden: Jahrbuch der Gehe-Stiftung.
  • Tschumi, B. 2000. One, Two, Three: Jump, Educating Architects. London: Academia Editions.
  • Tversky, B. 2000. Some Ways that Maps and Diagrams Communicate. Springer- Verlog Berlin Heidelberg.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA39SK57JU
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kezban Ayça Alangoya Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 12 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014 Cilt: 10 Sayı: 18 - Cilt: 10 Sayı: 18

Kaynak Göster

APA Alangoya, K. A. (2016). Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği. Tasarım + Kuram, 10(18), 73-93. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239595
AMA Alangoya KA. Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği. Tasarım + Kuram. Temmuz 2016;10(18):73-93. doi:10.23835/tasarimkuram.239595
Chicago Alangoya, Kezban Ayça. “Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği”. Tasarım + Kuram 10, sy. 18 (Temmuz 2016): 73-93. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239595.
EndNote Alangoya KA (01 Temmuz 2016) Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği. Tasarım + Kuram 10 18 73–93.
IEEE K. A. Alangoya, “Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği”, Tasarım + Kuram, c. 10, sy. 18, ss. 73–93, 2016, doi: 10.23835/tasarimkuram.239595.
ISNAD Alangoya, Kezban Ayça. “Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği”. Tasarım + Kuram 10/18 (Temmuz 2016), 73-93. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.239595.
JAMA Alangoya KA. Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği. Tasarım + Kuram. 2016;10:73–93.
MLA Alangoya, Kezban Ayça. “Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği”. Tasarım + Kuram, c. 10, sy. 18, 2016, ss. 73-93, doi:10.23835/tasarimkuram.239595.
Vancouver Alangoya KA. Mimarlık Eğitimi Ve Gerçeğin Şiirselliği. Tasarım + Kuram. 2016;10(18):73-9.