BibTex RIS Kaynak Göster

Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı

Yıl 2009, Cilt: 5 Sayı: 8 - Cilt: 5 Sayı: 8, 81 - 94, 14.07.2016
https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.240861

Öz

Karşılama, iletişimsel algılara dayandırılan ve tasarım alanında kullanılan bir kavram aracı olarak kabul edilir. Bu bağlamda, aslında ürünle kullanıcısı veya onu algılamak üzere bakan kişinin arasındaki iletişimi sağlayan bileşenleri yansıtan bir düzlem oluşur. Temsil düzlemi olarak da adlandırabileceğimiz bu düzlem içinde, ideal etkileşim bileşenleri kadar algılamaya yönelik bazı özelliklerin de bilinçli ya da bilinçaltısal olarak kullanılması, karşılamayı sağlayacak temel unsurların başında gelmektedir. Ürünler, onlara yüklenebilecek çeşitli anlamların taşıyıcısı olarak karşımıza çıkmaktadırlar.

Kaynakça

  • Akerson, F. E. 2005. Göstergebilime Girifl. stanbul: Multilingual Yabanc Dil Yaynlar.
  • Archer, B. 1973. The Need for Design Education. ngiltere: Royal College of Art Yayn.
  • Arnheim, R. 1967. Toward a Psychology of Art: Collected Essays. Berkeley - Los Angeles: University of California.
  • Bayrakç›, O. 1994. Endüstri Ürünlerinde Biçim Gelene¤inin Oluflum Sürecinde Ürün-Biçimi De¤iflimlerinin Yaps. Yap Dergisi. Haziran Say:151
  • Bayrakç, O. 2004. Tasar›mda letiflimsel Modeller. stanbul Mimar Sinan Üniversitesi Yaynlar.
  • Bloch, E. 1995. The Principle of Hope. Cambridge Mass.: MIT Press.
  • Djajadiningrat J.P. 1998. Gibson’s Theory of Affordances: A Framework for Design, in Cubby: What You See Is Where You Act--Interlacing the display and manipulation spaces. Bölüm 3. PhD Thesis, Delft Üniversitesi.
  • Gibson, J. J., Kaplan, G. A. 1969. The Change From Visible to Invisible: A Study of Optical Transitions. Perception & Psychophysics 5(2) s: 113-116.
  • Gibson, J. J. 1979. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin S:232.
  • Jones, J.C. 1970. Design Methods and Technology: Seeds of Human Futures. New York: Wiley-Interscience.
  • Koffka, K., 1935. Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace & World.
  • Krampen M. 1995. Semiotics in Architecture and Industrial/Product Design. The Idea of Design: Design Issues, V. Margolin & R. Buchanan (Ed.), s: 89-103. MIT Press.
  • Krippendorff, K. 1984. (Ed.) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Innovation. vol 3 no.
  • Krippendorff, K. 1995. On the Essential Contexts of Artifacts or on the Proposition that “Design Is Making Sense (of Things)”, The Idea of Design: A Design Issues, V. Margolin & R. Buchanan (Ed.). MIT Press, s: 156-184.
  • Monö, R. 1997. Design for Product Understanding. Sweden: Liber AB.
  • Norman, D.A. 1986. Cognitive engineering. In D. A. Norman & S. W. Draper (Eds.), User Entered System Design: New Perspectives on HumanComputer Interaction. (pp. 31-61).
  • Norman, D.A. 1988a. The Design of Everyday Things. New York: Doubleday. s:9.
  • Norman, D.A. 1988b. The Psychology of Everyday Things. New York: Basic Books. S: 87-92
  • Norman, D.A. 1999a. Affordances, Conventions, and Design. Interactions. 38-42.
  • Peirce, S. 1998. The Essential Peirce. Volume 2. Eds. Peirce edition Project. Bloomington I.N.: Indiana University Pres.
  • Vakeva, S. 1990. (Ed). Product Semantics '89. Proceedings From the Products Semantics '89 Conference, 16-19 May 1989 at the University of Industrial Arts. UIAH. Helsinki.
  • Veryzer, R. W. 1997. Measuring Consumer Perceptions in the Product Development Process. Design Management Journal. Spring, vol. 8, no. 2, s:66-71.
  • You H, You M, Chen K., 2001. Affordances in Objects: A Primary Study on the Formal Description of Affordance for Product. Bulletin of 5th Asian Design Conference: International Symposium on Design Science. Seoul, Oct.11~13, 2001.

Affordance Concept in Industrial Design

Yıl 2009, Cilt: 5 Sayı: 8 - Cilt: 5 Sayı: 8, 81 - 94, 14.07.2016
https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.240861

Öz

The intention of affordance concept in design lies not in expressing the design intent in particular, but constructing the physical, emotional and cognitive actions required in the user-product interaction. The development of affordance concept in design practice is by far not yet matured, and the differentiation between affordance and symbolic meaning of designed artifacts is not clear. All in all, affordances have all sorts of perceived properties that may or even may not exist. They have suggestions or clues about how to use these properties which can be dependent on experience, knowledge, culture of the users and can also make an action easy or difficult for them as well.

Kaynakça

  • Akerson, F. E. 2005. Göstergebilime Girifl. stanbul: Multilingual Yabanc Dil Yaynlar.
  • Archer, B. 1973. The Need for Design Education. ngiltere: Royal College of Art Yayn.
  • Arnheim, R. 1967. Toward a Psychology of Art: Collected Essays. Berkeley - Los Angeles: University of California.
  • Bayrakç›, O. 1994. Endüstri Ürünlerinde Biçim Gelene¤inin Oluflum Sürecinde Ürün-Biçimi De¤iflimlerinin Yaps. Yap Dergisi. Haziran Say:151
  • Bayrakç, O. 2004. Tasar›mda letiflimsel Modeller. stanbul Mimar Sinan Üniversitesi Yaynlar.
  • Bloch, E. 1995. The Principle of Hope. Cambridge Mass.: MIT Press.
  • Djajadiningrat J.P. 1998. Gibson’s Theory of Affordances: A Framework for Design, in Cubby: What You See Is Where You Act--Interlacing the display and manipulation spaces. Bölüm 3. PhD Thesis, Delft Üniversitesi.
  • Gibson, J. J., Kaplan, G. A. 1969. The Change From Visible to Invisible: A Study of Optical Transitions. Perception & Psychophysics 5(2) s: 113-116.
  • Gibson, J. J. 1979. The Ecological Approach to Visual Perception. Boston: Houghton Mifflin S:232.
  • Jones, J.C. 1970. Design Methods and Technology: Seeds of Human Futures. New York: Wiley-Interscience.
  • Koffka, K., 1935. Principles of Gestalt Psychology. New York: Harcourt, Brace & World.
  • Krampen M. 1995. Semiotics in Architecture and Industrial/Product Design. The Idea of Design: Design Issues, V. Margolin & R. Buchanan (Ed.), s: 89-103. MIT Press.
  • Krippendorff, K. 1984. (Ed.) Product Semantics: Exploring the Symbolic Qualities of Form. Innovation. vol 3 no.
  • Krippendorff, K. 1995. On the Essential Contexts of Artifacts or on the Proposition that “Design Is Making Sense (of Things)”, The Idea of Design: A Design Issues, V. Margolin & R. Buchanan (Ed.). MIT Press, s: 156-184.
  • Monö, R. 1997. Design for Product Understanding. Sweden: Liber AB.
  • Norman, D.A. 1986. Cognitive engineering. In D. A. Norman & S. W. Draper (Eds.), User Entered System Design: New Perspectives on HumanComputer Interaction. (pp. 31-61).
  • Norman, D.A. 1988a. The Design of Everyday Things. New York: Doubleday. s:9.
  • Norman, D.A. 1988b. The Psychology of Everyday Things. New York: Basic Books. S: 87-92
  • Norman, D.A. 1999a. Affordances, Conventions, and Design. Interactions. 38-42.
  • Peirce, S. 1998. The Essential Peirce. Volume 2. Eds. Peirce edition Project. Bloomington I.N.: Indiana University Pres.
  • Vakeva, S. 1990. (Ed). Product Semantics '89. Proceedings From the Products Semantics '89 Conference, 16-19 May 1989 at the University of Industrial Arts. UIAH. Helsinki.
  • Veryzer, R. W. 1997. Measuring Consumer Perceptions in the Product Development Process. Design Management Journal. Spring, vol. 8, no. 2, s:66-71.
  • You H, You M, Chen K., 2001. Affordances in Objects: A Primary Study on the Formal Description of Affordance for Product. Bulletin of 5th Asian Design Conference: International Symposium on Design Science. Seoul, Oct.11~13, 2001.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Diğer ID JA39ZZ59CN
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Mekin Elçioğlu Bu kişi benim

Oğuz Bayrakçı Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 14 Temmuz 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2009 Cilt: 5 Sayı: 8 - Cilt: 5 Sayı: 8

Kaynak Göster

APA Elçioğlu, M., & Bayrakçı, O. (2016). Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı. Tasarım + Kuram, 5(8), 81-94. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.240861
AMA Elçioğlu M, Bayrakçı O. Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı. Tasarım + Kuram. Temmuz 2016;5(8):81-94. doi:10.23835/tasarimkuram.240861
Chicago Elçioğlu, Mekin, ve Oğuz Bayrakçı. “Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı”. Tasarım + Kuram 5, sy. 8 (Temmuz 2016): 81-94. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.240861.
EndNote Elçioğlu M, Bayrakçı O (01 Temmuz 2016) Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı. Tasarım + Kuram 5 8 81–94.
IEEE M. Elçioğlu ve O. Bayrakçı, “Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı”, Tasarım + Kuram, c. 5, sy. 8, ss. 81–94, 2016, doi: 10.23835/tasarimkuram.240861.
ISNAD Elçioğlu, Mekin - Bayrakçı, Oğuz. “Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı”. Tasarım + Kuram 5/8 (Temmuz 2016), 81-94. https://doi.org/10.23835/tasarimkuram.240861.
JAMA Elçioğlu M, Bayrakçı O. Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı. Tasarım + Kuram. 2016;5:81–94.
MLA Elçioğlu, Mekin ve Oğuz Bayrakçı. “Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı”. Tasarım + Kuram, c. 5, sy. 8, 2016, ss. 81-94, doi:10.23835/tasarimkuram.240861.
Vancouver Elçioğlu M, Bayrakçı O. Endüstri Tasarımında Karşılama Kavramı. Tasarım + Kuram. 2016;5(8):81-94.