HİZMET GÜVEN ENDEKSİ, TURİZM GELİRLERİ ve EKONOMİK BÜYÜME İLİŞKİSİ
Yıl 2021,
Cilt: 1 Sayı: 2, 68 - 77, 30.10.2021
Ayşe Ergin Ünal
Aynur Süsay
Öz
Çalışmada turizm potansiyeli yüksek olan Türkiye’nin ekonomik büyüme performansı ve turizm gelirleri ile beraber güven endeksleri ilişkisinin yönü ve mevcut durumu incelenmektedir. Dolayısıyla turizm gelirleri üzerinde güven faktörünün etkisinin ve turizm gelirleri ile ekonomik büyüme arasındaki ilişkinin araştırılması amaçlanmaktadır. Güven endeksleri, ekonomik büyüme ve turizm gelirleri arasındaki ilişkinin araştırıldığı çalışmada 2012:01-2021:06 dönemi aylık veriler kullanılmıştır. Çalışmada hizmet güven endeksi, tüketici güven endeksi, sanayi üretim endeksi ve turizm gelirleri olmak üzere dört değişken kullanılmıştır. Birim kök sınaması sonrasında değişkenler arasındaki nedensellik ilişkisi için Toda Yamamoto nedensellik testinden yararlanılmıştır. Elde edilen bulgulara göre hizmet güven endeksinden turizm gelirlerine ve sanayi üretim endeksine doğru tek yönlü nedensellik ilişkisi tespit edilmiştir. Ayrıca turizm gelirlerinin de sanayi üretim endeksinin nedeni olduğu saptanmıştır.
Kaynakça
- Ageli, M. M. (2013). Tourism economics in saudi arabia: PP-VAR approach. Asian Journal of Business and Management, 1 (1), 21-27.
- Aydın, M. (2020). En fazla turizm gelirine sahip 10 ülke için turizm gelirleri-ekonomik büyüme ilişkisi: Panel Nedensellik Yaklaşımı. Hacettepe Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 38(2), 215-227.
- Bahar, O. (2006), Turizm sektörünün Türkiye’nin ekonomik büyümesi üzerindeki etkisi: VAR analizi yaklasımı. Yönetim ve Ekonomi, C. 13, S. 2: 137-150.
- Bal, H., Eray, E. ve Bayraktar, M. (2016). The contribution of tourism to economic growth: A research on the turkey. Akademik Yaklaşımlar Dergisi, 7 (1), 1-20.
- Bozgeyik, Y. ve Yoloğlu, Y. (2015) Türkiye’de turizm gelirleri ile GSYH arasındaki ilişki: 2002- 2014 dönemi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8(40): 627-640.
- Çetintaş, H. ve Bektaş, Ç. (2008). Türkiye’de turizm ve ekonomik büyüme arasındaki kısa ve uzun dönemli ilişkiler. Anatolia: Turizm Araştırmaları Dergisi, 19(1), 1-8.
- Çınar, M. ve Ülker, B. (2018) The long-run relationship between economic growth and tourism revenue: The case of Turkey and TRNC. Gaziantep University Journal of Social Sciences, 17(2), 592-602.
- Çınar, M., Yetkin, F. ve Bektaş, S. (2019). Elektrik tüketiminin sürdürülebilir kalkınmaya etkisi: Türkiye üzerine ampirik ve davranışsal bir inceleme. Uluslararası İşletme Ekonomi ve Politika Dergisi, 3(2), 345-366.
- Çoban, O. ve Özcan, C. C. (2013). Türkiye’de turizm gelirleri-ekonomik büyüme ilişkisi: nedensellik analizi (1963-2010). Eskişehir Osmangazi Üniversitesi İİBF Dergisi, 8(1), 243-261.
- Cortes-Jimenez, I. ve Pulina, M. (2010), Inbound tourism and long-run economic growth. Current Issues in Tourism, 13(1), 61-74.
- Demir, E. ve Bahar, O. (2021). Turizm gelirlerinin ekonomik büyüme üzerine etkisi: Türkiye üzerine ampirik analiz. International Journal of Social Sciences and Education Research, 7(2), 140-150.
- Dickey, D.A. ve Fuller, W.A. (1979). “Distributions of the estimators for autoregressive time series with a unit root, Journal of The American Statistical Association. 74(366), 427-431.