In order for countries to achieve stable and sustainable growth in international trade, it is necessary to reduce product concentration in exports and imports or to increase product diversification. The objective of this study is to analyze the product concentration and diversification in exports and imports for Türkiye and China, which represents the largest share of Türkiye's imports and is the world's largest exporter. Additionally, a comparative analysis between the two countries will be conducted. The Harmonized System (HS) 2-digit foreign trade data for the period between 2001 and 2022 were obtained from the International Trade Centre (ITC) Trade Map database. Concentration and diversification analyses were conducted on the aforementioned data. The results of the analysis indicate a downward trend in Türkiye's product concentration in exports, with a lower concentration than that observed in China. Türkiye's product concentration in imports exhibited a decline until 2016, after which it began to increase significantly. When the two countries are compared, it is evident that Türkiye's product concentration in imports is lower than that of China. In recent years, Türkiye's product diversification coefficients in exports have been similar to China's, while China's product diversification in imports has been higher than Türkiye's. These comparisons demonstrate that product diversification is not only important in international trade, but also that the product groups in which the concentration is located are equally important.
Concentration Diversification International Trade Türkiye China
Ülkelerin uluslararası ticarette istikrarlı ve sürdürülebilir bir büyümeye sahip olabilmesi için ihracat ve ithalatta ürün yoğunlaşmasını azaltması veya ürün çeşitlendirmesini arttırması gerekmektedir. Bu doğrultuda çalışmanın amacı ihracatta ve ithalatta ürün yoğunlaşması ve çeşitlendirmesinin Türkiye ile Türkiye’nin ithalatında en büyük paya sahip olan ve dünyanın en büyük ihracatçısı olan Çin için ortaya koyulması ve iki ülke arasında karşılaştırma yapılmasıdır. 2001-2022 dönemine ilişkin Harmonize Sistem 2 basamaklı dış ticaret verilerine International Trade Centre (ITC) Trade Map veritabanından ulaşılmıştır. Bu veriler için uluslararası ticarette yoğunlaşma ve çeşitlendirme analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler neticesinde, Türkiye’nin ihracatındaki ürün yoğunlaşması düşüş eğiliminde olmakla birlikte, Çin’den daha düşük ürün yoğunlaşmasına sahip olduğu tespit edilmiştir. Türkiye’nin ithalatta ürün yoğunlaşması 2016 yılına kadar düşmüş, bu tarihten sonra önemli düzeyde artışa geçmiştir. İki ülke karşılaştırıldığında, Türkiye’nin ithalattaki ürün yoğunlaşması daha düşük seviyede gerçekleşmiştir. Son yıllarda Türkiye’nin ihracatta ürün çeşitlendirme katsayıları Çin ile benzer düzeyde gerçekleşirken, Çin’in ithalattaki ürün çeşitlendirmesi Türkiye’ye göre daha yüksek olmuştur. Yapılan karşılaştırmalar neticesinde uluslararası ticarette ürün çeşitlendirmenin önemli olduğu kadar, yoğunlaşmanın da hangi ürün gruplarında olduğunun da bir o kadar önemli olduğu anlaşılmıştır.
Etik kurul izni ve/veya yasal/özel izin alınmasına gerek olmayan bu çalışmada araştırma ve yayın etiğine uyulmuştur.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İthalat İhracat Yönetimi, Uluslararası Ticaret (Diğer) |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2024 |
Gönderilme Tarihi | 25 Haziran 2024 |
Kabul Tarihi | 29 Ağustos 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 4 Sayı: 2 |