Gears are machine elements widely used in the industry. A gear mechanism can consist of two gears, or machines with many gears of different sizes can be used. Particularly when many gears are used, this significantly increases the weight and cost of the machine. With the advancement of technology in recent years, production methods have also developed, making it possible to manufacture parts with almost any geometry. In this study, utilizing the capabilities of advanced production methods, designs with triangular, square, and hexagonal geometries were made on the body of a spur gear to minimize the weight of the gear. To find the lightest gear that can work without damage, different designs with various edge lengths and fill thicknesses were modeled separately using the Solidworks software package. The finite element analysis of the modeled gears was performed using the ANSYS software package. As a result of the analyses, among the gears with three different designed geometries and hollowed bodies, the gear with a square profile achieved the lightest weight. Compared to the solid-bodied gear, a significant weight reduction of 63,65% was achieved with this designed gear.
Dişli çarklar endüstride yaygın olarak kullanılan makine elemanlarıdır. Bir dişli çark mekanizması iki dişli çarktan oluşabildiği gibi ikiden çok fazla sayıda ve farklı büyüklükte dişli çarkların kullanıldığı makineler mevcuttur. Özellikle fazla sayıda dişli çark kullanıldığında bu durum makinenin ağırlığını ve fiyatını ciddi oranda arttırmaktadır. Özellikle son yıllarda teknolojinin gelişmesi ile birlikte üretim yöntemleri de gelişmiş ve bu sayede hemen her geometriye sahip parça imalatları gerçekleşebilir olmuştur. Bu çalışmada, gelişen üretim yöntemleri olanakları kullanılarak, dişli çarkın ağırlığını minimuma getirebilecek şekilde düz dişli çarkın gövdesi üzerine üçgen, kare ve altıgen geometrilerde tasarımlar yapılmıştır. Bu tasarımlarda hasara uğramadan sorunsuz şekilde çalışabilecek en hafif dişli çarkı bulabilmek için farklı kenar uzunlukları ve dolgu kalınlıklarında tasarımlar, Solidworks paket programında kullanılarak ayrı ayrı modellenmişlerdir. Modellenen dişli çarkların ANSYS paket programı ile sonlu eleman analizleri yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda, tasarlanmış olan üç farklı geometri ile gövdesi boşaltılmış dişli çarklar arasından, kare profile sahip olan dişli çark ile en hafif ağırlığa ulaşılmıştır. Tasarlanmış olan bu dişli çark ile gövdesi dolu dişli çark karşılaştırıldığında %63,65 gibi büyük bir oranda ağırlıkça hafifletme gerçekleştirilmiştir.
Düz Dişli Çarklar Gövde Tasarımı 3D Modelleme Sayısal Analiz
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Malzeme Fiziği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 7 Ağustos 2024 |
Kabul Tarihi | 10 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 13 Sayı: 4 |
Bu eser Creative Commons Atıf-GayriTicari-Türetilemez 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmıştır.