Din psikolojisi, dinin birey psikolojisindeki etkilerini inceleyen bir uzmanlık alanıdır. Din pedagojisi ise bu bilgileri eğitim bağlamına taşıyan, özellikle din öğretimi sürecinde uygulamaya dönük bir uzmanlık alanı olarak önemli katkılar sunar. Bu makale, din psikolojisi ve din pedagojisi arasındaki disipliner ilişkileri teorik bir perspektifle ele almaktadır. Din psikolojisi, bireylerin dinî inanç, deneyim ve tutumlarını psikolojik süreçler bağlamında incelerken; din pedagojisi, bu inanç ve değerlerin eğitim süreçlerindeki rolüne odaklanmaktadır. Her iki alanın temel amacı, bireyin dinî gelişimini anlamak ve desteklemektir. Ancak, metodolojik yaklaşımları ve araştırma odakları açısından farklılıklar barındırmaktadırlar. Bu makale, iki disiplinin kesişim noktalarını ve birbirleriyle nasıl etkileşimde bulunduklarını analiz ederek, din bilimlerine daha kapsamlı bir bakış açısı sunmayı amaçlamaktadır. Makalede, din psikolojisinin sunduğu kavramsal çerçevenin din eğitimi süreçlerine nasıl entegre edilebileceği tartışılmakta, özellikle dinî gelişim kuramları ile eğitsel uygulamalar arasındaki bağlantılar ele alınmaktadır. Çalışma, nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılarak gerçekleştirilmiştir. Din psikolojisi ve din pedagojisi alanlarındaki temel eserler, makaleler ve ilgili diğer literatür taranmış ve analiz edilmiştir. Makalede, din psikolojisi ve din pedagojisinin ortak araştırma alanları, kullandıkları yöntemler ve geliştirdikleri teoriler arasındaki benzerlikler ve farklılıklar ele alınmaktadır. Ayrıca, bu iki disiplinin iş birliği yaparak dinin bireysel ve toplumsal boyutlarını derinlemesine nasıl inceleyebilecekleri tartışılmaktadır. Din pedagojisinin, bireylerin bilişsel, duyuşsal ve davranışsal yönlerini geliştirmek için din psikolojisinden nasıl faydalanabileceği değerlendirilmektedir. Disiplinlerarası iş birliğinin din eğitimine sağlayabileceği katkılar üzerinde durulmaktadır. Makale, din bilimlerinin farklı disiplinlerinin karşılıklı etkileşim içinde olduğu gerçeğinden hareketle, din psikolojisi ve din pedagojisinin ortak alanlarını belirlemeye yönelik teorik bir analiz sunmaktadır. Din eğitiminin birey üzerindeki etkisinin daha bütüncül bir yaklaşımla ele alınabilmesi için disiplinlerarası çalışmalara duyulan ihtiyacın altı çizilmektedir. Sonuç olarak makale, din psikolojisi ve din pedagojisinin birbirini tamamlayan ve destekleyen disiplinler olduğunu vurgulayarak, din bilimleri alanındaki disiplinlerarası iş birliklerinin önemine dikkat çekmektedir. Bu iş birliğinin nasıl geliştirilebileceğine dair öneriler sunularak, din eğitimi ve din psikolojisi alanlarında çalışan akademisyenler ve uygulayıcılar için yol gösterici bir çerçeve oluşturulmaktadır.
Din psikolojisi Din pedagojisi Dini tecrübe Dinsel gelişim Ahlak gelişimi
Bu çalışma, etik kurul izni gerektirmeyen nitelikte olup kullanılan veriler literatür taraması/yayınlanmış kaynaklar üzerinden elde edilmiştir. Çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur.
Bu araştırmayı desteklemek için dış fon kullanılmamıştır.
The psychology of religion is a specialized field that examines the effects of religion on individual psychology. Religious pedagogy, on the other hand, makes significant contributions as a practice-oriented discipline that transfers this knowledge into the educational context, particularly within the process of religious instruction. This article explores the disciplinary relationship between the psychology of religion and religious pedagogy from a theoretical perspective. While the psychology of religion investigates individuals’ religious beliefs, experiences, and attitudes through psychological processes, religious pedagogy focuses on the role of these beliefs and values in educational settings. Both fields aim to understand and support religious development, yet they differ in terms of methodology and research focus. This article analyzes the intersections and interactions between these two disciplines to offer a more comprehensive perspective on the study of religion. It discusses how the conceptual framework provided by the psychology of religion can be integrated into religious education practices, particularly emphasizing the connections between faith development theories and pedagogical applications. The article is based on qualitative research using document analysis. Core texts, academic articles, and relevant literature from both fields have been reviewed and analyzed. The paper examines the common research areas, methods, and theoretical approaches shared by the psychology of religion and religious pedagogy, as well as their differences. It also discusses how collaboration between these disciplines can deepen the exploration of both individual and social aspects of religion. The study evaluates how religious pedagogy can benefit from psychological insights to support individuals’ cognitive, affective, and behavioral development. Emphasizing the value of interdisciplinary collaboration, the article presents a theoretical framework to identify shared domains between these fields. Ultimately, it highlights the importance of such collaboration in religious studies and offers suggestions for strengthening the connection between religious pedagogy and the psychology of religion, providing guidance for both scholars and practitioners.
Psychology of religion Religious pedagogy Religious experience Religious development Moral development
This study does not require ethics committee approval, as the data used were obtained from literature review/published sources. It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
The author acknowledges that she received no external funding in support of this research.
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Din Psikolojisi |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 23 Mart 2025 |
| Kabul Tarihi | 19 Mayıs 2025 |
| Erken Görünüm Tarihi | 29 Haziran 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 11 |
Türk Din Psikolojisi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.