The aim of this article is to determine the effects of the levels of religiosity of higher educated individuals on their artistic attitudes. The sample of the research consists of higher education graduates working in different titles and status living in Antalya and its districts, individuals who have graduated from a higher education institution but have not yet been employed, and retired individuals with higher education graduates (n=562). In this empirical study, the Münchner Motivational Religiosity Scale was used as a measurement tool to measure the religiosity levels of higher educated individuals, and the Attitude Scale Towards Art was used to measure their artistic attitudes. In this study, in which the empirical data obtained from these scales and the socio-demographic data obtained from the Personal Information Form created by the researcher were analyzed, and individuals with higher education graduates were given a questionnaire form via the online platform. The raw data obtained were analyzed with the SPSS 22 statistical program. In the study, independent sample t-test technique was used in the analysis of the scale scores of the participants according to the gender variable. One-way ANOVA technique was used in the analysis of scale scores according to age group, marital status, education level, field of education, occupation, income status and perceived religiosity. In addition to the aforementioned analyses, arithmetic mean and standard deviation values from descriptive statistics were also used to determine the mean scores obtained from the scales. Frequency analysis was used to determine the percentage distributions regarding the demographic information of the sample. The results obtained from this study showed that the level of religiosity of higher education graduates is high, and the level of artistic attitude is above the medium level. The artistic attitudes of the participants did not differ significantly according to the age variable. However, it was observed that the artistic attitudes of the individuals participating in the study differed significantly according to the variables of gender, marital status, higher education field, higher education field, income level, profession and perceived religiosity The study also found a significant negative relationship between the levels of religiosity and artistic attitudes of higher-educated individuals In other words, it was understood that as the level of religiosity of the individuals increased, the level of artistic attitude decreased. In addition, in this empirical study, it was observed that graduates of the faculty of theology with a bachelor's degree in theology, the religious services profession group, individuals who identify themselves as religious and very religious had the lowest artistic attitude level.
Psychology of religion Religiosity Attitude Art Artistic attitude
Bu makalenin amacı, yükseköğrenim görmüş bireylerin dindarlık düzeylerinin sanatsal tutumları üzerindeki etkilerini saptamaktır. Araştırmanın örneklemini, Antalya ili ve ilçelerinde yaşayan yükseköğrenim mezunu farklı unvan ve statülerde görev yapan bireyler ile yükseköğrenim kurumundan mezun olup henüz istihdam edilmemiş bireyler ve yükseköğrenim mezunu emekli bireyler (n=562) oluşturmaktadır. Bu ampirik çalışmada, ölçme aracı olarak ise yük-seköğrenim görmüş bireylerin dindarlık düzeylerini ölçmek amacıyla Münchner Motivasyonel Dindarlık Ölçeği, sanatsal tutumlarını ölçmek amacıyla da Sanata Karşı Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Adı geçen ölçeklerden elde edilen ampirik veriler ile araştırmacı ta-rafından oluşturulan Kişisel Bilgi Formundan elde edilen sosyo-demografik verilerin analiz edildiği bu çalışmada, yükseköğrenim mezunu bireylere çevrimiçi platform üzerinden anket formu doldurtulmuştur. Elde edilen ham veriler ise SPSS 22 istatistik programıyla analiz edilmiştir. Araştırmada, katılımcıların cinsiyet değiş-kenine göre ölçek puanlarının analizinde bağımsız t testi tekniği kullanılmış; yaş grubu, medenî durum, eğitim durumu, mezun olu-nan eğitim alanı, meslek, gelir durumu ve algılanan dindarlık değiş-kenlerine göre ölçek puanlarının analizinde ise tek-yönlü ANOVA tekniği kullanılmıştır. Çalışmada söz konusu analizlere ek olarak, katılımcılara dair ölçeklerden elde edilmiş olan ortalama puanların belirlenmesinde tanımlayıcı istatistiklerden aritmetik ortalama ve standart sapma değerlerine de bakılmıştır. Örneklemin demografik bilgilerine ilişkin ampirik verilerin yüzdelik dağılımlarının belirlenmesinde ise frekans analizi kullanılmıştır. Katılımcıların sosyo-demografik özelliklerinin Münchner Motivasyonel Dindarlık Ölçeği ve Sanata Karşı Tutum Ölçeğiyle ilişkilendirildiği bu araştırmadan elde edilen ampirik verilere göre; yükseköğrenim mezunlarının dindarlık düzeylerinin yüksek, sanatsal tutum düzeylerinin ise orta düzeyin üzerinde olduğu görülmüştür. Katılımcıların sanatsal tutumlarının yaş değişkenine göre anlamlı düzeyde farklılaşmadığı görülürken cinsiyet, medenî durum, yükseköğrenim düzeyi, yükseköğrenim alanı, gelir düzeyi, meslek ve algılanan dindarlık değişkenlerine göre anlamlı düzeyde farklılaştığı görülmüştür. Araştırmada ayrıca yükseköğrenim görmüş bireylerin dindarlık düzeyleri ile sanatsal tutumları arasında negatif yönlü anlamlı ilişkinin var olduğu; yani bireylerin dindarlık düzeyleri yükseldikçe sanatsal tutum düzeylerinin düştüğü görülmüştür. Ayrıca bu ampirik araştır-mada, teoloji lisans eğitimi alarak ilahiyat fakültesinden mezun olanların ve din hizmetleri meslek grubunun örneklemdeki en düşük sanatsal tutum düzeyine sahip oldukları görülmüştür.
Din Psikolojisi Dindarlık Tutum Sanat Sanatsal Tutum Psychology of religion Religiosity Attitude Art Artistic attitude
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 13 Mart 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Sayı: 6 |
Türk Din Psikolojisi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.