Bu makalenin amacı, üniversite öğrencilerinde dindarlık ile akade-mik başarı düzeyi arasındaki ilişkiyi ortaya koymaktır. Araştırmanın evrenini, Süleyman Demirel Üniversitesinde okuyan öğrenciler oluşturmaktadır. Örneklem ise bu üniversitede eğitim gören 501 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırmada veri toplama araçları olarak ise araştırmacının hazırladığı Kişisel Bilgi Formuyla üniversite öğ-rencilerinin demografik bilgilerine ilişkin verilere ulaşılmıştır. Katı-lımcıların akademik başarı düzeyleri için Üniversite Öğrencileri İçin Akademik Başarı Envanteri Ölçeği, dindarlık düzeyleri için Münchner Motivasyon Dindarlık Ölçeği kullanılmıştır. Çalışmada betimsel ve ilişkisel tarama modeli tercih edilmiştir. Katılımcılara ait verilerin toplanması, elektronik ortamda ulaştırılan online anket formları aracılığıyla sağlanmıştır. Veriler, SPSS istatistik programı kullanılarak analiz edilmiştir. Çalışmada iki grup karşılaştırmalarında bağımsız örneklem t testi, üç ve üzeri grup karşılaştırmalarında ise Anova tercih edilmiştir. Parametrik testlerin kullanıldığı durumlarda ise grup farklılıkları için post hoc testi uygulanmış ve grup farkları-nın tespiti için Bonferroni metodu kullanılmıştır. Motivasyonel din-darlık ile akademik başarı ve alt boyutları arasındaki ilişki ise Pear-son korelasyon analiziyle değerlendirilmiştir. Araştırma sonucunda elde edilen bulgulara göre dindarlık ile demografik değişkenler ara-sındaki ilişkinin sonuçları şöyledir: Cinsiyet değişkenine göre yapı-lan karşılaştırmalarda, kadınların erkeklerden daha dindar olduğu or-taya konulmuştur. Fakülte değişkenine göre yapılan analizde, Eği-tim Fakültesi, Fen ve Edebiyat Fakültesi ile İktisadi ve İdari Bilim-ler Fakültesinin, Hukuk Fakültesi ve İletişim Fakültesine göre daha dindar olduğu tespit edilmiştir. İlahiyat Fakültesi öğrencilerinin di-ğer fakülte öğrencilerine kıyasla daha dindar olma eğiliminde oldu-ğu, ancak Eğitim Fakültesi ve Fen Edebiyat Fakültesi ile İlahiyat Fakültesi arasında anlamlı bir fark bulunmadığı tespit edilmiştir. Sı-nıf düzeyi değişkenine göre yapılan karşılaştırmada, 1., 2. ve 3. sınıf öğrencilerinin 4. ve 5. sınıf öğrencilerinden daha dindar olduğu bulgusu elde edilmiştir. Üniversite öğrencilerinin akademik başarı düzeyleri ile demografik değişkenleri arasında yapılan karşılaştırma-larda cinsiyet ve sınıf değişkeninin akademik başarı düzeyi üzerinde anlamlı düzeyde bir farklılaşma ortaya çıkarmadığı tespit edilmiştir. Fakülte değişkeninde ise Fen ve Edebiyat Fakültesi ile İletişim Fa-kültesinin, İlahiyat Fakültesi ve Sağlık Bilimleri Fakültesinden daha başarılı olduğu tespit edilmiştir.
Din psikolojisi Din Dindarlık Akademik başarı Üniversite öğrencileri
The aim of this article is to examine the relationship between relig-iosity and academic achievement among university students. The study population consists of students enrolled at Süleyman Demi-rel University, with a sample size of 501 students currently attend-ing the university. Data were collected using a Personal Infor-mation Form designed by the researcher to gather demographic details about the students. Academic achievement levels were as-sessed using the "Academic Success Inventory for University Stu-dents" scale, while religiosity levels were measured using the "Münchner Motivational Religiosity Scale." A descriptive and cor-relational survey model was employed in the research. Data collec-tion was conducted through online survey forms distributed elec-tronically. The data were analysed using the SPSS statistical soft-ware. The independent samples t-test was utilized for two-group comparisons, while Anova was applied for comparisons involving three or more groups. When parametric tests were used, post hoc tests were conducted to identify group differences, employing the Bonferroni method for further clarification. The relationship be-tween motivational religiosity and academic achievement, along with its sub dimensions, was analysed using Pearson correlation. The study findings revealed the following results regarding the re-lationship between religiosity and demographic variables: Female students were found to be more religious than male students. An analysis based on faculty affiliation indicated that students from the Faculties of Education, Arts and Sciences, and Economics and Administrative Sciences were more religious compared to those from the Faculties of Law and Communication. While theology students exhibited a higher level of religiosity compared to other faculties, no significant difference was observed between students from the Faculties of Theology, Education, and Arts and Sciences. Regarding academic year, students in their 1st, 2nd, and 3rd years were more religious than those in their 4th and 5th years. In exam-ining the relationship between academic achievement levels and demographic variables, the results showed that gender and aca-demic year did not significantly affect academic achievement. However, in terms of faculty affiliation, students from the Facul-ties of Arts and Sciences and Communication demonstrated higher academic success compared to those from the Faculties of Theol-ogy and Health Sciences.
Psychology of religion Religion Religiosity Academic success University students
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Din Psikolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Aralık 2024 |
Gönderilme Tarihi | 11 Eylül 2024 |
Kabul Tarihi | 30 Kasım 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Sayı: 10 |
Türk Din Psikolojisi Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.