Purpose: In this study, we examined the gender perceptions of parents and preschool teachers..
Method and Materials: In the research population, we determined 78 preschool teachers who served as teachers in schools affiliated to the Ministry of National Education in the Üsküdar district of Istanbul. Also, we included 330 parents who lived in the same district in our study. We gathered them using simple random sampling. To collect data, we prepared an “Information Form for Demographic Features of Parents” that consisted of 13 items and an “Information Form For Demographic Features of Preschool Teachers” that consisted of 6 items. In addition, we used a one-dimensional and 25-item scale that was designed as a 5-point Likert scale for responses called the “Gender Perception Scale” (GPS). We analyzed our data by using SPSS 24. Also, the normality assumption test was measured by using Kolmogorov-Simirnov and Shapiro-Wilk tests. To measure the variables, we took advantage of Mann-Whitney U and Kruskal Wallis-H tests. We used the Kruskal Wallis-H test for variables of age and professional experience of preschool teachers and the age of parents, education level, and their professions. We used the Mann-
Whitney U test for the variables of taking relative courses and education level of preschool teachers and marital status (separated or not) of parents, family structure, and their working status. On the other hand, we compared the social gender perception scale (SGPC) scores of preschool teachers and parents by using the Wilcoxon Test.
Results: When we compared the teachers and parents, we observed that the gender perception of the teachers was higher than that of the parents. We assume that it is because the teachers encounter more children than the parents, and their undergraduate education covers more courses about gender perception than parents.
Amaç: Bu çalışmada ebeveynlerin ve okul öncesi öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet algılarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Toplumsal cinsiyet, bireyin ne şekilde davranması gerektiğine ilişkin davranış kurallarının toplum tarafından belirlenmesi; bir toplumsal durum karşısında bireyin ortaya koyması gerekli görülen işlemlerin, gerçek edimlerinin tamamı ya da ondan beklenen davranış kalıplarıdır.
Yöntem ve Araçlar: Çalışmada, çocuk, 18 yaşını doldurmamış herkes şeklindedir. Araştırmanın evreni olarak, İstanbul İli Üsküdar ilçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olarak görev yapan 78 okul öncesi öğretmen belirlenmiştir. Ayrıca 330 ebeveyn de araştırma evrenine dahil edilmiştir. Çalışma seçkisiz örneklem yöntemi ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplamak için 13 maddeden oluşan Ebeveyn Demografik Bilgi Formu ve 6 maddeden oluşan Okul Öncesi Öğretmeni Demografik Bilgi Formu hazırlanmıştır. Ayrıca tek boyutlu ve 25 maddelik, cevaplar 5’li likert ölçeğine uygun hazırlanmış Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Ayrıca normallik varsayımı Kolmogorov-Simirnov and Shapiro-Wilk testleri ile ölçülmüştür. Değişkenlerin ölçülmesi bakımından Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis-H testlerinden yararlanılmıştır. Buna göre Kruskal Wallis-H testi şu değişkenler için yapılmıştır: okul öncesi öğretmenin, yaşı ve mesleki kıdemi iken ebeveynler açısından anne ve babanın yaşı, anne ve babanın eğitim düzeyi, anne ve babanın mesleği şeklindedir. Mann-Whitney U testi şu değişkenler için yapılmıştır: okul öncesi öğretmenler açısından: konuya ilişkin ders alma, eğitim düzeyi, iken ebeveynler açısından anne ve babanın birlikte yaşama durumu, aile yapısı, anne ve babanın çalışma durumu. Diğer yandan öğretmen ve ebeveynlerin TCAÖ düzeylerine göre karşılaştırılması ise Wilcoxon Testi ile yapılmıştır.
Sonuçlar: Çalışmada okul öncesi öğretmenlerin toplumsal cinsiyet algılarının ebeveynlere kıyasla daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bunun nedeninin öğretmenlerin daha fazla çocuklar karşılaştıkları ve lisans eğitimlerinin toplumsal cinsiyet algısını kapsadığı varsayılmıştır.
Toplumsal Cinsiyet Ebeveyn Okul Öncesi Eğitim Okul Öncesi Öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 22 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: Prof. Dr. Ayla OKTAY Özel Sayısı |
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.
The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.