Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

A Comparison of Gender Perceptions of Pre-School Teachers and Parents

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: Prof. Dr. Ayla OKTAY Özel Sayısı, 1 - 15, 31.07.2023
https://doi.org/10.55008/te-ad.1286509

Öz

Purpose: In this study, we examined the gender perceptions of parents and preschool teachers..
Method and Materials: In the research population, we determined 78 preschool teachers who served as teachers in schools affiliated to the Ministry of National Education in the Üsküdar district of Istanbul. Also, we included 330 parents who lived in the same district in our study. We gathered them using simple random sampling. To collect data, we prepared an “Information Form for Demographic Features of Parents” that consisted of 13 items and an “Information Form For Demographic Features of Preschool Teachers” that consisted of 6 items. In addition, we used a one-dimensional and 25-item scale that was designed as a 5-point Likert scale for responses called the “Gender Perception Scale” (GPS). We analyzed our data by using SPSS 24. Also, the normality assumption test was measured by using Kolmogorov-Simirnov and Shapiro-Wilk tests. To measure the variables, we took advantage of Mann-Whitney U and Kruskal Wallis-H tests. We used the Kruskal Wallis-H test for variables of age and professional experience of preschool teachers and the age of parents, education level, and their professions. We used the Mann-
Whitney U test for the variables of taking relative courses and education level of preschool teachers and marital status (separated or not) of parents, family structure, and their working status. On the other hand, we compared the social gender perception scale (SGPC) scores of preschool teachers and parents by using the Wilcoxon Test.
Results: When we compared the teachers and parents, we observed that the gender perception of the teachers was higher than that of the parents. We assume that it is because the teachers encounter more children than the parents, and their undergraduate education covers more courses about gender perception than parents.

Kaynakça

  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Atış, F. (2010). Ebeli k/ hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Batga, B. (2014). Toplumsal cinsiyet rolleri ile bu rollerin iş yaşam dengesine olan etkisi: Özel sektörde bir araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Çetinkaya, S. K. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Dezolt, D. ve Hull, S. (2001). Classroom and school climate. İçinde J. Worell (Ed.). Encyclopedia of women and gender (ss. 257-264). Ca: Harcourt.
  • Dinç, A., ve Çalışkan, C. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Journal of Human Sciences, 13 (3), 3671-3683.
  • Dinç, E., Y. D. (2018). İstanbul’da Bir İlçede Toplumsal Cinsiyet Algısının Araştırılması. [Yayımlanmamış Doktora Tezi] İstanbul Üniversitesi.
  • Ecevit, Y. (2021). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Temel Kavramları. Ankara: Cedin Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Yılmaz Sezer, N., Yılmaz, S., Büyükkayacı Duman, N. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algısına etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, (1), 22-29.
  • Guzman, R. C. (1996). Attitudes toward tradional versus egalitarian gender roles in dual-earner marriages and their effect on marital satisfaction. [Master’s Thesis], California State University, Long Beach.
  • Hearn, J., & Husu, L. (2016). Gender Equality. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Gender and Sexuality Studies, 1–3. doi: 10.1002/978.111.8663219.wbegss7.
  • Karasar, N. (2021). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kul Uçtu, A., Karahan, N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırması Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • Mari, M. (2019). “Feminist Perspectives on Sex and Gender”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2019 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/feminism-gender/>.
  • Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. England: Gower Publishing. Oxford Dictionaries. (2022). Gender. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/gender?q=gender, (Erişim Tarihi:11.9.2022).
  • Onurluer, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi [Doctoral dissertation], Anadolu University.
  • Özpulat, F. (2016). The relationship between self-efficacy level and gender perception of university students: Beyşehir example. International Journal of Human Sciences, 13 (1), 1222.
  • TDK. (2022). Cinsiyet. https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 11.9.2022).
  • Uygun, K., ve Önsan, Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, XIII(2), 99-114.
  • Valentova, M. (2012). Gender role attitudes in Luxembourg between 1999 and 2008. Working Paper, 2, 1-29.
  • Yıldız, S. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyete Yönelik Sınıf İçi Algıları ve Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi.

Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Ebeveynlerin Toplumsal Cinsiyet Algılarının Karşılaştırılması

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: Prof. Dr. Ayla OKTAY Özel Sayısı, 1 - 15, 31.07.2023
https://doi.org/10.55008/te-ad.1286509

Öz

Amaç: Bu çalışmada ebeveynlerin ve okul öncesi öğretmenlerinin toplumsal cinsiyet algılarının karşılaştırılması amaçlanmıştır. Toplumsal cinsiyet, bireyin ne şekilde davranması gerektiğine ilişkin davranış kurallarının toplum tarafından belirlenmesi; bir toplumsal durum karşısında bireyin ortaya koyması gerekli görülen işlemlerin, gerçek edimlerinin tamamı ya da ondan beklenen davranış kalıplarıdır.
Yöntem ve Araçlar: Çalışmada, çocuk, 18 yaşını doldurmamış herkes şeklindedir. Araştırmanın evreni olarak, İstanbul İli Üsküdar ilçesinde Milli Eğitim Müdürlüğü’ne bağlı olarak görev yapan 78 okul öncesi öğretmen belirlenmiştir. Ayrıca 330 ebeveyn de araştırma evrenine dahil edilmiştir. Çalışma seçkisiz örneklem yöntemi ile yapılmıştır. Çalışmada veri toplamak için 13 maddeden oluşan Ebeveyn Demografik Bilgi Formu ve 6 maddeden oluşan Okul Öncesi Öğretmeni Demografik Bilgi Formu hazırlanmıştır. Ayrıca tek boyutlu ve 25 maddelik, cevaplar 5’li likert ölçeğine uygun hazırlanmış Toplumsal Cinsiyet Algısı Ölçeği kullanılmıştır. Veriler SPSS 24 programı ile analiz edilmiştir. Ayrıca normallik varsayımı Kolmogorov-Simirnov and Shapiro-Wilk testleri ile ölçülmüştür. Değişkenlerin ölçülmesi bakımından Mann-Whitney U ve Kruskall Wallis-H testlerinden yararlanılmıştır. Buna göre Kruskal Wallis-H testi şu değişkenler için yapılmıştır: okul öncesi öğretmenin, yaşı ve mesleki kıdemi iken ebeveynler açısından anne ve babanın yaşı, anne ve babanın eğitim düzeyi, anne ve babanın mesleği şeklindedir. Mann-Whitney U testi şu değişkenler için yapılmıştır: okul öncesi öğretmenler açısından: konuya ilişkin ders alma, eğitim düzeyi, iken ebeveynler açısından anne ve babanın birlikte yaşama durumu, aile yapısı, anne ve babanın çalışma durumu. Diğer yandan öğretmen ve ebeveynlerin TCAÖ düzeylerine göre karşılaştırılması ise Wilcoxon Testi ile yapılmıştır.
Sonuçlar: Çalışmada okul öncesi öğretmenlerin toplumsal cinsiyet algılarının ebeveynlere kıyasla daha yüksek olduğu gözlemlenmiştir. Bunun nedeninin öğretmenlerin daha fazla çocuklar karşılaştıkları ve lisans eğitimlerinin toplumsal cinsiyet algısını kapsadığı varsayılmıştır.

Kaynakça

  • Arıcı, F. (2011). Üniversite öğrencilerinde toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin algılar ve psikolojik iyi oluş. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Atış, F. (2010). Ebeli k/ hemşirelik 1. ve 4. sınıf öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının belirlenmesi. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Çukurova Üniversitesi.
  • Batga, B. (2014). Toplumsal cinsiyet rolleri ile bu rollerin iş yaşam dengesine olan etkisi: Özel sektörde bir araştırma. [Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi], Dokuz Eylül Üniversitesi.
  • Can, A. (2022). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Çetinkaya, S. K. (2013). Üniversite öğrencilerinin şiddet eğilimlerinin ve toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumlarının incelenmesi. Nesne, 1(2), 21-43.
  • Dezolt, D. ve Hull, S. (2001). Classroom and school climate. İçinde J. Worell (Ed.). Encyclopedia of women and gender (ss. 257-264). Ca: Harcourt.
  • Dinç, A., ve Çalışkan, C. (2016). Üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin bakış açıları. Journal of Human Sciences, 13 (3), 3671-3683.
  • Dinç, E., Y. D. (2018). İstanbul’da Bir İlçede Toplumsal Cinsiyet Algısının Araştırılması. [Yayımlanmamış Doktora Tezi] İstanbul Üniversitesi.
  • Ecevit, Y. (2021). Toplumsal Cinsiyet Eşitliğinin Temel Kavramları. Ankara: Cedin Yayınları.
  • Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., ve Hyun, H. H. (2012). How to design and evaluate research in education (8th ed.). New York: McGraw-Hill.
  • Gönenç, İ. M., Topuz, Ş., Yılmaz Sezer, N., Yılmaz, S., Büyükkayacı Duman, N. (2018). Toplumsal cinsiyet dersinin toplumsal cinsiyet algısına etkisi. Ankara Sağlık Bilimleri Dergisi, 7, (1), 22-29.
  • Guzman, R. C. (1996). Attitudes toward tradional versus egalitarian gender roles in dual-earner marriages and their effect on marital satisfaction. [Master’s Thesis], California State University, Long Beach.
  • Hearn, J., & Husu, L. (2016). Gender Equality. The Wiley Blackwell Encyclopedia of Gender and Sexuality Studies, 1–3. doi: 10.1002/978.111.8663219.wbegss7.
  • Karasar, N. (2021). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Kul Uçtu, A., Karahan, N. (2016). Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet algısı ve şiddet eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırması Dergisi, 5(8), 2882-2905.
  • Mari, M. (2019). “Feminist Perspectives on Sex and Gender”, The Stanford Encyclopedia of Philosophy (Fall 2019 Edition), Edward N. Zalta (ed.), URL = <https://plato.stanford.edu/archives/fall2019/entries/feminism-gender/>.
  • Oakley, A. (1972). Sex, Gender and Society. England: Gower Publishing. Oxford Dictionaries. (2022). Gender. https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/definition/english/gender?q=gender, (Erişim Tarihi:11.9.2022).
  • Onurluer, E. (2019). Sınıf öğretmeni adaylarının toplumsal cinsiyet algılarının incelenmesi [Doctoral dissertation], Anadolu University.
  • Özpulat, F. (2016). The relationship between self-efficacy level and gender perception of university students: Beyşehir example. International Journal of Human Sciences, 13 (1), 1222.
  • TDK. (2022). Cinsiyet. https://sozluk.gov.tr/, (Erişim Tarihi: 11.9.2022).
  • Uygun, K., ve Önsan, Ö. (2020). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyet Algıları. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, XIII(2), 99-114.
  • Valentova, M. (2012). Gender role attitudes in Luxembourg between 1999 and 2008. Working Paper, 2, 1-29.
  • Yıldız, S. (2019). Okul Öncesi Öğretmenlerinin Toplumsal Cinsiyete Yönelik Sınıf İçi Algıları ve Bir Ölçek Geliştirme Çalışması. [Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi].
  • Zeyneloğlu, S. (2008). Ankara’da hemşirelik öğrenimi gören üniversite öğrencilerinin toplumsal cinsiyet rollerine ilişkin tutumları. [Yayımlanmamış Doktora Tezi], Hacettepe Üniversitesi.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Okul Öncesi Eğitim
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Özge Öztürk 0000-0002-9091-6017

Handan Doğan 0000-0002-5776-8649

Yayımlanma Tarihi 31 Temmuz 2023
Gönderilme Tarihi 22 Nisan 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: Prof. Dr. Ayla OKTAY Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Öztürk, Ö., & Doğan, H. (2023). Okul Öncesi Öğretmenlerinin ve Ebeveynlerin Toplumsal Cinsiyet Algılarının Karşılaştırılması. Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi, 3(Prof. Dr. Ayla OKTAY Özel Sayısı), 1-15. https://doi.org/10.55008/te-ad.1286509