Purpose: he present study aimed to measure the awareness degrees of the pre-school teachers about special learning disabilities. The specific learning disability can be defined as the disability of the children at the issue to get the information, to process the information, the use of the memory strategies, making sense of the environment, solving problems, understanding and using the language, making connections between pieces of information.
Method and Materials: Special learning disability does not have a breaking character in their nervous systems and cognitive process like we observe in learning disabilities. The study was executed by using a type of quantitative research method which is named as scanning model. Also the study’s popuation was formed by 290 pre-school teachers who served for National Education Directorate of Aydın province for 2021-2022 academic year. These teachers were selected by simple random sampling. In the study, 281 of the participants were women. Additionally, the participants’ ages were as follows 20-25 years old (33 participants), 26-30 years old (37 participants), 31-40 years old (132 participants) and 41 years and older (88 participants). They had varying professional experience with 61 of them having an experience of 0-5 years, 44 of 6-10 years, 102 of 11-15 years and 83 had 16 years and more experience. 222 of the participators had an undergraduate degree in preschool teaching while the other 68 teachers graduated from other undergraduate programs. 58 participants had an associate degree and lower educational degrees, while 208 of the participants had undergraduate or higher educational degrees. 198 of the participants were employed in public pre-school education institutions, and 92 of them were employed in private pre-school education institutions.
Results: In the study, it was found that pre-school teachers had high awareness of the issue.
Learning disability special learning disability pre-school education
Amaç: Bu çalışmada, okul öncesi öğretmenlerinin özel öğrenme güçlüğü konusundaki bilgi düzeylerini ölçülerek farkındalıklarını ortaya koymak amaçlanmıştır. Özel öğrenme güçlüğü çocuklarda bilgiyi edinme, işleme, hatırlama stratejilerinin kullanımı, çevreyi anlamlandırma, problem çözme, dili kullanma ve bilgiler arasında bağlantı kurma sorunudur.
Yöntem ve Araçlar: Çalışma, 2021-2022 Eğitim Öğretim döneminde Aydın ilinde görev yapan okul öncesi öğretmenlerini kapsamaktadır. Çalışmada hem özel hem de kamu sektöründe çalışan öğretmenler çalışmaya dahil edilmiştir. Çalışmada 12 çoktan seçmeli, 25 de doğru-yanlış formunda sorudan oluşan bir soru listesi kullanılmıştır. Çalışmada, öğretmenlerin yaşı, cinsiyeti, kıdemi, lisans mezuniyeti, eğitim düzeyi, çalıştığı sektör gibi değişkenler incelenmiştir. Çalışmaya 290 okul öncesi öğretmeni katılmıştır. Bu öğretmenler basit seçkisiz yöntem ile seçilmiştir. Öğretmenlerin 281’i kadındır. Katılımcıların 132’si 31-40 yaş aralığındadır. Ayrıca katılanların kıdemleri değişmektedir. 61’i 0-5 yıl, 44’ü 6-10 yıl, 102’si 11-15 yıl, 83’ü 16 yıl ve üzeri tecrübeye sahiptir. Diğer yandan 222 katılımcı okul öncesi eğitimi bölümünden lisans mezunu iken 68’i diğer bölümlerden mezundur. Çalışmaya katılan öğretmenlerin 198’i kamuda çalışmaktadır. Buna karşın geri kalan 92 öğretmen özel sektörde çalışmaktadır.
Sonuç: Yapılan çalışmanın sonucunda okul öncesi öğretmenlerinin konuya ilişkin farkındalıklarının yüksek olduğu tespit edilmiştir.
öğrenme güçlüğü özel öğrenme güçlüğü okul öncesi eğitim okul öncesi öğretmenleri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Okul Öncesi Eğitim |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2023 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: Prof. Dr. Ayla OKTAY Özel Sayısı |
Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Temel Eğitim Araştırmaları Dergisi açık erişimli bir dergidir.
The content of the Journal of Research in Elementary Education is licensed under Creative Commons Attribution-NonCommercial- 4.0 International License.