Bu araştırma, öğretmenlerin öğrenen okul algılarını ve hangi boyutlardan oluştuğunu belirlemeye yönelik bir ölçek geliştirme çalışmasıdır. Araştırmanın evreni Sivas ili ilköğretim ve ortaöğretim okullarında görev yapan öğretmenlerdir. Araştırmanın örneklemini ise bu okullardan uygun örnekleme yoluyla seçilen 431 öğretmen oluşturmaktadır. Okullarda görev yapan birinci grup için geri dönen ve işlenmeye uygun olan 206 öğretmen üzerinden, ikinci grup için ise geri dönen 225 öğretmen üzerinden çalışma yürütülmüştür. Ölçeğin yapı geçerliği için açıklayıcı ve doğrulayıcı faktör analizi yapılmıştır. Güvenirlik çalışmalarında ise, iç tutarlılık katsayısı ve madde analizlerine yer verilmiştir. Verilerin istatistikî işlemlerinde SPSS 18.00 ve LİSREL 8,7 paket programından yararlanılmıştır. Araştırma bulgularına dayalı olarak Öğrenen Okul Ölçeğinin (ÖOÖ) 20 maddeden oluşan 4 faktörlü geçerli ve güvenilir bir ölçek olduğu söylenebilir. İkinci grup öğretmenlerden elde edilen verilerle yapılan “Doğrulayıcı faktör analizi” sonucunda, ölçeğin alt faktörleri, birinci faktör “Takım hâlinde öğrenme” ikinci faktör “Zihnî modeller” üçüncü faktör “Paylaşılan Vizyon” dördüncü faktör “Kişisel Hâkimiyet” başlıklarıyla isimlendirilmiştir. Ölçek, ilköğretim ve ortaöğretimde görev yapan öğretmenlere uygulanabilir.
This research is a scale development study to determine the school perceptions of learning teachers and what
dimensions they form. Universe of the research are the teachers working in primary and secondary schools in
Sivas.The research sample constitute of 431 teachers from these schools selected by a suitable sampling method
The study is carried out among 206 teachers in the first group, who gave feedback and are suitable for treating,
and 225 teachers in second group. For structure validity of scale, explanatory and confirmative factor analysis is
made. In reliability, there are item analysis and internal consistency parameter. SPSS 18.00 and LİSREL 8,7
programs are benefited in statistical process of data. About the findings of research, it can be said that Learning
School Scale (LSS) is a reliable and a valid 4 factor scale. As a result of “confirmative factor analysis”
performed with the data gained from teachers in second group, sub factors of scale are named as first factor
“Learning as a team”, second factor “mental models”, third factor “shared vision”, fourth factor “Personal
dominance”. The scale can be applied to teachers working in primary and secondary education.
Diğer ID | JA67BK74AF |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Mart 2014 |
Gönderilme Tarihi | 1 Mart 2014 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2014 Cilt: 12 Sayı: 1 |